Universität Wien
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080053 PS Case Study I: Adolf Loos - Architecture and Critique of Modern Zivilization (2016W)

Continuous assessment of course work

Around the turn from the 19th to the 20th century, the austrian-czech architect Adolf Loos started a fundamental critique of the late Habsburg-monarchy's historicism as well as the Viennese Workshops' boundless will for aesthetic design. His polemical writings and controversal architectural projects opposed to anything that in Loos' view evoked the false appearance of high culture, tradition and functionality, while in reality revealing mere thoughtless aestheticism and a snobbish desire for exhibiting social distinction. From seating furniture and footwear to book printing and architectural details, everything would be scrutinized by the modern architect's critical glance: his rejection of the general commingling of art with architecture and the design of commodities for daily use (and consequently his refusal of the notion of "applied arts" as such) was founded on the idea of a strict distinction between satisfaction of needs of modern life, and the requirements of functionality and pure aesthetic effect, respectively.

This course offers an introduction into central creative and conceptual principles which characterize Loos' demands for modern architecture. Along with his "principle of cladding", which concerns male and female fashion just as well as the design of architectural interiors and facades, it will be mainly the concept of "Raumplan", together with Loos' oft-cited critique of the ornament which we will aim to comprehend. These central concepts will be used among others as guidelines in concrete analyses of exemplary works from Loos' architectural legacy. Within the framework of such examinations of single works based on concepts and emprical material, comparisons with architectural works by (viennese) contemporaries will also serve to highlight main differences between Loos' stance and theirs.

Registration/Deregistration

Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).

Details

max. 20 participants
Language: German

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

Die Teilnahme am Erstbesprechungstermin ist absolut verpflichtend! Ebenso die Teilnahme am begleitenden Tutorium, das immer Donnerstags unmittelbar anschließend an die Fallstudie stattfindet (bis 16.15 Uhr).

ACHTUNG: Die Sitzungen am 20. und 27. Okt. müssen leider entfallen. Im Lauf des Semesters werden stattdessen zur gewohnten Zeit 2-3 lange Termine (ca. 13.00 bis 16.30 Uhr) in Form von Exkursionen in Wien stattfinden. Genauere Informationen dazu folgen beim Erstbesprechungstermin.

  • Thursday 06.10. 13:00 - 14:30 Seminarraum 4 d. Inst. f. Kunstgeschichte (1. Stock) UniCampus Hof 9 3F-O1-27
  • Thursday 13.10. 13:00 - 14:30 Seminarraum 4 d. Inst. f. Kunstgeschichte (1. Stock) UniCampus Hof 9 3F-O1-27
  • Thursday 20.10. 13:00 - 14:30 Seminarraum 4 d. Inst. f. Kunstgeschichte (1. Stock) UniCampus Hof 9 3F-O1-27
  • Thursday 27.10. 13:00 - 14:30 Seminarraum 4 d. Inst. f. Kunstgeschichte (1. Stock) UniCampus Hof 9 3F-O1-27
  • Thursday 03.11. 13:00 - 14:30 Seminarraum 4 d. Inst. f. Kunstgeschichte (1. Stock) UniCampus Hof 9 3F-O1-27
  • Thursday 10.11. 13:00 - 14:30 Seminarraum 4 d. Inst. f. Kunstgeschichte (1. Stock) UniCampus Hof 9 3F-O1-27
  • Thursday 17.11. 13:00 - 14:30 Seminarraum 4 d. Inst. f. Kunstgeschichte (1. Stock) UniCampus Hof 9 3F-O1-27
  • Thursday 24.11. 13:00 - 14:30 Seminarraum 4 d. Inst. f. Kunstgeschichte (1. Stock) UniCampus Hof 9 3F-O1-27
  • Thursday 01.12. 13:00 - 14:30 Seminarraum 4 d. Inst. f. Kunstgeschichte (1. Stock) UniCampus Hof 9 3F-O1-27
  • Thursday 15.12. 13:00 - 14:30 Seminarraum 4 d. Inst. f. Kunstgeschichte (1. Stock) UniCampus Hof 9 3F-O1-27
  • Thursday 12.01. 13:00 - 14:30 Seminarraum 4 d. Inst. f. Kunstgeschichte (1. Stock) UniCampus Hof 9 3F-O1-27
  • Thursday 19.01. 13:00 - 14:30 Seminarraum 4 d. Inst. f. Kunstgeschichte (1. Stock) UniCampus Hof 9 3F-O1-27
  • Thursday 26.01. 13:00 - 14:30 Seminarraum 4 d. Inst. f. Kunstgeschichte (1. Stock) UniCampus Hof 9 3F-O1-27

Information

Aims, contents and method of the course

- Erarbeitung eines Überblicks über das architektonische und publizistische Wirken Adolf Loos' im historischen Kontext
- Vertrautheit mit wesentlichen Aspekte der Architekturanalyse (Lesen von Plänen, typologische Vergleiche, Kontextbestimmung, etc.)
- Übung im präzisen Umgang mit Fachtermini bzw. theoretischen Begriffen und ihrer Anwendung in detaillierten Einzelanalysen

Assessment and permitted materials

- Verfassen einer sprachlich korrekten und inhaltlich bzw. argumentativ präzisen Proseminararbeit von ca. 10-15 Seiten, die den formalen wissenschaftlichen Standards entspricht (Hilfestellung dazu wird im Tutorium angeboten).
- Kurzreferate (max. 10-15 Min.) zu einzelnen Werken/Werkaspekten/Begriffen, kurze schriftliche Aufgaben (Werkbeschreibung od. argumentative Stellungnahme, 2-3 Seiten), sowie aktive mündliche Mitarbeit.

Minimum requirements and assessment criteria

Die Beurteilung der schriftlichen Proseminararbeit muss positiv ausfallen, damit die Note der Fallstudie insgesamt positiv sein kann (Gewichtung der schriftl. Arbeit gegenüber den anderen Teilleistungen ist ca. 60%). Trotzdem hat die Bereitschaft zur mündlichen Mitarbeit und zur gewissenhaften Vorbereitung auf die Sitzungen entscheidenden Einfluss auf die Gesamtnote.

Examination topics

Reading list

Grundlagenliteratur von und zu Loos:
- Burkhard Rukschcio/Roland Schachel: Adolf Loos - Leben und Werk, Residenzverlag, Wien 1982.
- Hermann Czech/Wolfgang Mistelbauer: Das Looshaus, Löcker Verlag, Wien 1984.
- Leslie van Duzer/Kent Kleinman: Villa Müller - A Work of Adolf Loos, Princeton Architectural Press, New York 1994.
- Maria Szadkowska et al. (Hg.): Adolf Loos - Works in the Czech Lands, City of Prague Museum and KANT Publishers, Prag 2009.
- Adolf Opel (Hg.): Adolf Loos - Gesammelte Schriften, lesethek Verlag, Wien 2010.
- Christoph Thun-Hohenstein/Matthias Boeckl/Christian Witt-Dörring (Hg.): Wege der Moderne - Josef Hoffmann und Adolf Loos und die Folgen, Birkhäuser Verlag/MAK Wien, Wien 2015.
- Carl E. Schorske: Fin-de-siècle Vienna - Politics and Culture, Alfred A. Knopf, New York 1980, daraus v.a. Ss.24-115 ("The Ringstrasse, its critics, and the birth of urban modernism").
- Ders.: Thinking with History, Princeton University Press, Princeton 1998, daraus v.a. Ss.157-171 ("From Public Scene to Private Space: Architecture as Culture Criticism")
- Richard Heinrich: Wittgensteins Grenze, Deuticke, Wien 1993, daraus v.a. Ss. 72-92.

Aufsatzsammlungen zu Loos' Werk:
- Burkhardt Rukschcio (Hg.): Adolf Loos, Graphische Sammlung Albertina, Wien 1989.
- Max Risselada (Hg.): Raumplan versus Plan libre: Adolf Loos - Le Corbusier, 010 Publishing, Rotterdam 2008.
- Ákos Moravánszky/Bernhard Langer u. Elli Mosyebi (Hg.): Adolf Loos - Die Kultivierung der Architektur, gta Verlag, Zürich 2008.
- Inge Podbrecky/Rainald Franz (Hg.): Leben mit Loos, Böhlau Verlag, Wien 2008.

Einführende Literatur zur Geschichte moderner Architektur und zu Architekturanalyse allgemein:
- Kenneth Frampton: Modern Architecture - A critical history, Thames and Hudson, London 1985.
Wolgang Kemp: Architektur analysieren - Eine Einfürhung in acht Kapiteln, Schirmer-Mosel, München 2009.

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Last modified: Mo 07.09.2020 15:31