Universität Wien
Warning! The directory is not yet complete and will be amended until the beginning of the term.

080062 PS Drawing in 19th and 20th-century Art (2011S)

Continuous assessment of course work

Registration/Deregistration

Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).

Details

max. 28 participants
Language: German

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

  • Wednesday 02.03. 09:00 - 10:30 Seminarraum 2 d. Inst. f. Kunstgeschichte UniCampus Hof 9 3F-EG-20
  • Wednesday 09.03. 09:00 - 10:30 Seminarraum 2 d. Inst. f. Kunstgeschichte UniCampus Hof 9 3F-EG-20
  • Wednesday 16.03. 09:00 - 10:30 Seminarraum 2 d. Inst. f. Kunstgeschichte UniCampus Hof 9 3F-EG-20
  • Wednesday 23.03. 09:00 - 10:30 Seminarraum 2 d. Inst. f. Kunstgeschichte UniCampus Hof 9 3F-EG-20
  • Wednesday 30.03. 09:00 - 10:30 Seminarraum 2 d. Inst. f. Kunstgeschichte UniCampus Hof 9 3F-EG-20
  • Wednesday 06.04. 09:00 - 10:30 Seminarraum 2 d. Inst. f. Kunstgeschichte UniCampus Hof 9 3F-EG-20
  • Wednesday 13.04. 09:00 - 10:30 Seminarraum 2 d. Inst. f. Kunstgeschichte UniCampus Hof 9 3F-EG-20
  • Wednesday 04.05. 09:00 - 10:30 Seminarraum 2 d. Inst. f. Kunstgeschichte UniCampus Hof 9 3F-EG-20
  • Wednesday 11.05. 09:00 - 10:30 Seminarraum 2 d. Inst. f. Kunstgeschichte UniCampus Hof 9 3F-EG-20
  • Wednesday 18.05. 09:00 - 10:30 Seminarraum 2 d. Inst. f. Kunstgeschichte UniCampus Hof 9 3F-EG-20
  • Wednesday 25.05. 09:00 - 10:30 Seminarraum 2 d. Inst. f. Kunstgeschichte UniCampus Hof 9 3F-EG-20
  • Wednesday 01.06. 09:00 - 10:30 Seminarraum 2 d. Inst. f. Kunstgeschichte UniCampus Hof 9 3F-EG-20
  • Wednesday 08.06. 09:00 - 10:30 Seminarraum 2 d. Inst. f. Kunstgeschichte UniCampus Hof 9 3F-EG-20
  • Wednesday 15.06. 09:00 - 10:30 Seminarraum 2 d. Inst. f. Kunstgeschichte UniCampus Hof 9 3F-EG-20
  • Wednesday 22.06. 09:00 - 10:30 Seminarraum 2 d. Inst. f. Kunstgeschichte UniCampus Hof 9 3F-EG-20
  • Wednesday 29.06. 09:00 - 10:30 Seminarraum 2 d. Inst. f. Kunstgeschichte UniCampus Hof 9 3F-EG-20

Information

Aims, contents and method of the course

Die Zeichnung galt einst als Grundprinzip und definierendes Merkmal der so genannten 'arti del disegno' (Malerei, Skulptur, Architektur). Im 19. und 20. Jahrhundert veränderte sich ihr Status grundlegend: Die Rolle der Zeichnung als Entwurfsmedium wurde problematisch und es setzte sich die Auffassung durch, dass sie ein eigenständiges künstlerisches Medium sei. Gleichzeitig wurden neuartige Verfahren des Zeichnens erprobt und traditionelle Techniken teils aufgegeben, teils mehr oder weniger radikal transformiert. In der Fallstudie sollen ausgewählte Zeichnungen von Künstlern analysiert werden werden, die neue Zeichenpraktiken entwickelt und auf diese Weise maßgeblich zur Veränderung des Mediums beigetragen haben. Dazu gehören u.a. E. Delacroix, A. Rodin, H. Matisse, Gego und D. Rockburne. Die aktuelle Ausstellung der britischen Künstlerin Tacita Dean im Museum moderner Kunst (ab 4. März) wird zudem Anlaß geben zu überlegen, ob und inwiefern die 'digitale Revolution' eine Revision der (Kunst-)Geschichte der Zeichnung erzwingt.

Assessment and permitted materials

Discussions, oral presentations, papers.

Minimum requirements and assessment criteria

The course aims at fostering the students' competences in reading theoretical texts, analysing works of art and devolping art historical arguments. The students will be introduced into some basic techniques of research (bibliographies...), presentation (giving talks...) and text-organisation (footnotes...). Each participant will give an oral presentation and submit a paper on the chosen subject (ca. 12 pages, including footnotes).

Examination topics

Maieutics and dialectics.

Reading list

Zum Einstieg:

Friedrich Teja Bach und Wolfram Pichler: "Ouvertüre", in: dies., Öffnungen: zur Theorie und Geschichte der Zeichnung (München: Fink, 2009), S. 9-23.

Association in the course directory

F 112

Last modified: Mo 07.09.2020 15:31