Warning! The directory is not yet complete and will be amended until the beginning of the term.
080064 PS Case Study II/III: Baroque Painting in Rome (2021S)
Continuous assessment of course work
Labels
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from Mo 15.02.2021 10:00 to Mo 22.02.2021 10:00
- Deregistration possible until Tu 09.03.2021 12:00
Details
max. 25 participants
Language: German
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
Digital teaching: meeting on Collaborate; access at Moodle course page
- Monday 08.03. 15:00 - 17:00 Seminarraum 4 d. Inst. f. Kunstgeschichte (1. Stock) UniCampus Hof 9 3F-O1-27
- Monday 15.03. 15:00 - 17:00 Seminarraum 4 d. Inst. f. Kunstgeschichte (1. Stock) UniCampus Hof 9 3F-O1-27
- Monday 22.03. 15:00 - 17:00 Seminarraum 4 d. Inst. f. Kunstgeschichte (1. Stock) UniCampus Hof 9 3F-O1-27
- Monday 12.04. 15:00 - 18:00 Seminarraum 4 d. Inst. f. Kunstgeschichte (1. Stock) UniCampus Hof 9 3F-O1-27
- Monday 19.04. 15:00 - 18:00 Seminarraum 4 d. Inst. f. Kunstgeschichte (1. Stock) UniCampus Hof 9 3F-O1-27
- Monday 26.04. 15:00 - 18:00 Seminarraum 4 d. Inst. f. Kunstgeschichte (1. Stock) UniCampus Hof 9 3F-O1-27
- Monday 03.05. 15:00 - 18:00 Seminarraum 4 d. Inst. f. Kunstgeschichte (1. Stock) UniCampus Hof 9 3F-O1-27
- Monday 10.05. 15:00 - 18:00 Seminarraum 4 d. Inst. f. Kunstgeschichte (1. Stock) UniCampus Hof 9 3F-O1-27
- Monday 17.05. 15:00 - 18:00 Seminarraum 4 d. Inst. f. Kunstgeschichte (1. Stock) UniCampus Hof 9 3F-O1-27
Information
Aims, contents and method of the course
Assessment and permitted materials
- aktive Beteiligung an Diskussionen
- Referat und Präsentation
- Vertiefung in Form einer schriftlichen Hausarbeit (15.000-20.000 Zeichen Fließtext)
- Mit der Anmeldung zu dieser LV stimmen Sie zu, dass die automatisierte Plagiatsprüfungs-Software Turnitin alle von Ihnen in moodle eingereichten schriftlichen Teilleistungen prüft.
- Referat und Präsentation
- Vertiefung in Form einer schriftlichen Hausarbeit (15.000-20.000 Zeichen Fließtext)
- Mit der Anmeldung zu dieser LV stimmen Sie zu, dass die automatisierte Plagiatsprüfungs-Software Turnitin alle von Ihnen in moodle eingereichten schriftlichen Teilleistungen prüft.
Minimum requirements and assessment criteria
By focusing on selected examples (works / complexes of works), the seminar aims to give an overview of a dense chapter of Italian painting history. The course will allow students familiarize with fundamental questions of the subject (style and iconography, sources, historical context, display and perception questions, etc.).
Examination topics
Die Studierenden werden zum selbständigen Erarbeiten relevanter Fragestellungen und zum kritischer Umgang mit der Literatur angeleitet. Bei der schriftlichen Hausarbeit sollen ein Werk oder Werkkomplex anhand der Literatur in Form eines Katalogeintrages analysiert werden.
Reading list
Hermann Voss, Die Malerei des Barock in Rom, Berlin 1924.
Rudolf Wittkower, Art and Architecture in Italy. 1600-1750, 3 Bde, [1. Ausg. 1958] New Haven 1999.
Francis Haskell, Maler und Auftraggeber. Kunst und Gesellschaft im italienischen Barock, Köln 1996
Sebastian Schütze (hg.), Estetica Barocca, Rom 2004
Barock im Vatikan. Kunst und Kultur im Rom der Päpste 1572- 1676, Katalog der Ausstellung, Bonn 2005
Steffi Roettgen, Wandmalerei in Italien. Barock und Aufklärung, 1600–1800, München 2007.
Caravaggio - Bernini, Entdeckung der Gefühle, Katalog der Ausstellung, Wien-Amsterdam 2019
Rudolf Wittkower, Art and Architecture in Italy. 1600-1750, 3 Bde, [1. Ausg. 1958] New Haven 1999.
Francis Haskell, Maler und Auftraggeber. Kunst und Gesellschaft im italienischen Barock, Köln 1996
Sebastian Schütze (hg.), Estetica Barocca, Rom 2004
Barock im Vatikan. Kunst und Kultur im Rom der Päpste 1572- 1676, Katalog der Ausstellung, Bonn 2005
Steffi Roettgen, Wandmalerei in Italien. Barock und Aufklärung, 1600–1800, München 2007.
Caravaggio - Bernini, Entdeckung der Gefühle, Katalog der Ausstellung, Wien-Amsterdam 2019
Association in the course directory
Last modified: Mo 08.03.2021 00:04
Decorations in churches, chapels and palaces, but also single altarpieces and easel paintings will be taken into consideration. Questions of style and iconography play just as important a role as the system of early modern art patronage.
The participants should get basic knowledge of the stylistic development, the most important artists, the great painting tasks as well as the actors and practices of the Roman art business.