Warning! The directory is not yet complete and will be amended until the beginning of the term.
080071 VU B330 Specialised Methodology: (2024W)
Continuous assessment of course work
Labels
MIXED
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from Mo 02.09.2024 07:00 to Th 26.09.2024 23:59
- Deregistration possible until Mo 14.10.2024 23:59
Details
max. 50 participants
Language: German, English
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
- Tuesday 15.10. 16:15 - 17:45 Digital
- Tuesday 29.10. 16:15 - 17:45 Digital
- Tuesday 12.11. 16:15 - 17:45 Digital
- Tuesday 26.11. 16:15 - 17:45 Digital
- Tuesday 10.12. 16:15 - 17:45 Digital
- Tuesday 07.01. 16:15 - 17:45 Digital
- Friday 17.01. 11:00 - 12:30 Seminarraum 1 (2.Stock, rechts) EE Hanuschgasse
- Friday 17.01. 12:45 - 14:15 Seminarraum 1 (2.Stock, rechts) EE Hanuschgasse
- Friday 17.01. 14:30 - 16:00 Seminarraum 1 (2.Stock, rechts) EE Hanuschgasse
- Friday 17.01. 16:15 - 17:45 Seminarraum 1 (2.Stock, rechts) EE Hanuschgasse
- N Saturday 18.01. 11:00 - 12:30 Seminarraum 1 (2.Stock, rechts) EE Hanuschgasse
- Saturday 18.01. 12:45 - 14:15 Seminarraum 1 (2.Stock, rechts) EE Hanuschgasse
- Saturday 18.01. 14:30 - 16:00 Seminarraum 1 (2.Stock, rechts) EE Hanuschgasse
- Saturday 18.01. 16:15 - 17:45 Seminarraum 1 (2.Stock, rechts) EE Hanuschgasse
Information
Aims, contents and method of the course
Assessment and permitted materials
This is a compulsory course (two absences allowed).Participation in two intensive days on 17 and 18 January is essential for this course.Students will produce short audiovisual works individually and in groups.* 15 points for reading the compulsory texts
* 15 points for regular audiovisual exercises
* 20 points for active participation in discussions
* 50 points for the short audiovisual work and the accompanying text
* 15 points for regular audiovisual exercises
* 20 points for active participation in discussions
* 50 points for the short audiovisual work and the accompanying text
Minimum requirements and assessment criteria
Für den erfolgreichen Abschluss der Lehrveranstaltung sind mindestens 51 von 100 möglichen Punkten zu erreichen.Notenskala:
Notenskala:
> = 92 sehr gut (1)
> = 80 gut (2)
> = 65 befriedigend (3)
> = 51 genügend (4)
< 51 nicht genügend (5)
Notenskala:
> = 92 sehr gut (1)
> = 80 gut (2)
> = 65 befriedigend (3)
> = 51 genügend (4)
< 51 nicht genügend (5)
Examination topics
A short audiovisual work with an accompanying text.
Reading list
Arantes, L.M. & Rieger, E. (2014). Ethnographien der Sinne-Wahrnehmung und Methode in empirisch-kulturwissenschaftlichen Forschungen. Bielefeld, Germany: transcript.Bendix, R. (2005). Introduction: Ear to Ear, Nose to Nose, Skin to Skin - the senses in comparative ethnographic perspective. Ethnofoor, 18(1), 3-14.Berchem, D.J. (2015). Bischoff, Christine, Karoline Oehme-Jüngling und Walter Leimgruber (Hrsg.): Methoden der Kulturanthropologie. Anthropos, 110(1), 214-216.
doi: 10.5771/0257-9774-2015-1-214Howes, D. (2005). Empire of the senses - the sensual culture reader. Oxfors: Berg.Ferrarini, L. (2017). Embodied Representation: Audiovisual media and sensory ethnography. Anthrovision, (5.1).
doi: 10.4000/anthrovision.2514
doi: 10.5771/0257-9774-2015-1-214Howes, D. (2005). Empire of the senses - the sensual culture reader. Oxfors: Berg.Ferrarini, L. (2017). Embodied Representation: Audiovisual media and sensory ethnography. Anthrovision, (5.1).
doi: 10.4000/anthrovision.2514
Association in the course directory
EC 130
Last modified: We 09.10.2024 17:06
In diesem Seminar werden wir zunächst einen kurzen Blick auf die theoretischen Ausarbeitungen der Hierarchie der Sinne durch die Anthropologie der Sinne werfen. Wir werden uns mit kulturellen Theorien des sogenannten Fünf-Sinne-Sensoriums befassen, die visuelle Wahrnehmung als dominante Form der Alltagswahrnehmung hinterfragen (d.h. den Okularzentrismus) und uns mit akustischen, olfaktorischen, taktilen und synästhetischen Erfahrungen im Alltag beschäftigen. Dabei werden wir audiovisuelle Medien und ihre Möglichkeiten und Grenzen als multisensorische Modalitäten hinterfragen.
Dann werden wir den praktischen Einsatz von (bewegten) Bildern und Tönen als kulturelle Forschungsmethoden wie visuelle Ethnographie, auditive Feldforschung und sensorische Ethnographie verstehen. Die Studierenden werden durch regelmäßige Übungen in die Film- und Tonausrüstung und die Videobearbeitungssoftware eingeführt. Die Teilnehmenden werden gebeten, am Ende des Seminars ein Gruppenprojekt durchzuführen, in dem sie eine Forschungsfrage finden und eine audiovisuelle Untersuchung zu diesem Thema vorbereiten.
Ziel des Kurses ist es, verschiedene kulturelle Analysekategorien wie Gender, Ökologie, Ökonomie und sinnliche Wahrnehmung in eine kritische audiovisuelle Sprache übersetzen zu lernen.