Warning! The directory is not yet complete and will be amended until the beginning of the term.
080094 EX Viennese Art: Rock Crystal Objects in the Kunstkammer of the KHM (2023S)
Continuous assessment of course work
Labels
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from We 15.02.2023 10:00 to We 22.02.2023 10:00
- Deregistration possible until Tu 07.03.2023 10:00
Details
Language: German
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
Donnerstag 20.4., Freitag 21.4. und Freitag 23.6.23:
Treffpunkt: KHM, Maria-Theresien-Platz, 1010 Wien
Besichtigung der Geistlichen Schatzkammer, Treffpunkt vor dem Eingang: Hofburg, Michaelerplatz Schweizerhof, 1010 WienÄnderungen nach vorheriger Absprache
- Saturday 01.04. 10:00 - 11:30 Digital (Kickoff Class)
- Thursday 20.04. 10:00 - 16:00 Ort in u:find Details
- Friday 21.04. 10:00 - 16:00 Ort in u:find Details
- Thursday 22.06. 10:00 - 14:00 Ort in u:find Details
- Friday 23.06. 10:00 - 14:00 Ort in u:find Details
Information
Aims, contents and method of the course
Since ancient times, rock crystal has been a sought-after material for making pious, beautiful and magical objects of art. Pliny the Elder's idea that rock crystal was formed by the petrification of ice was supplemented in the Middle Ages by theological exegesis, the assumption of medicinal effects and allegorical attributions. The quartz stone thus acquired an aura of divine healing power, its clarity was understood as an expression of virtue, and it was attributed with powers ranging from health-promoting to apotropaic. Large flawless crystal pieces were considered particularly precious - they were selected and artfully shaped into the desired form, their surfaces elaborately decorated and polished, and set in precious metal settings. The knowledge of the lengthy and difficult work processes was a well-kept secret of the various workshops that emerged at different epochs and in very different places between Egypt and Scandinavia, Rome and Cologne, Venice and Milan. From antiquity to the early modern period, transparent objects adorned festive tables and princely treasuries, were passed on as diplomatic gifts or as pious endowments, and thus announced the magnificence of their owners.In this course, we will set out on the traces of the rock crystal objects in the Kunstkammer of the KHM against the backdrop of pre-modern rock science and current research. We will practice precise description taking into account the material and also ask questions about collecting, the meaning and the function of such objects - and incidentally have the opportunity to get to know the Kunstkammer as a place of collection.
Assessment and permitted materials
Exkursionen sind prüfungsimmanente Lehrveranstaltungen, in denen die aktive Mitarbeit in Form von folgenden mündlichen und schriftlichen Beiträgen bewertet wird:
- Diskussionsbeteiligung, mündliche Beschreibungen
- Rechercheaufträge
- 2 Kurz-Referate inklusive HandoutMit der Anmeldung zu dieser LV stimmen Sie zu, dass die automatisierte Plagiatsprüfungs-Software Turnitin alle von Ihnen in moodle eingereichten schriftlichen Teilleistungen prüft.
- Diskussionsbeteiligung, mündliche Beschreibungen
- Rechercheaufträge
- 2 Kurz-Referate inklusive HandoutMit der Anmeldung zu dieser LV stimmen Sie zu, dass die automatisierte Plagiatsprüfungs-Software Turnitin alle von Ihnen in moodle eingereichten schriftlichen Teilleistungen prüft.
Minimum requirements and assessment criteria
Mindestanforderung:
- Anwesenheitspflicht. Bei Absenz wegen Krankheit oder familiärer Ausnahmesituation ist ein schriftlicher Nachweis vorzulegen.
- Für einen positiven Abschluss der Lehrveranstaltung müssen alle Teilleistungen erbracht werden.Beurteilungsmaßstab:
- aktive Beteiligung an Diskussionen 40 %
- Referat und Handout 40%
- Rechercheauftrag 20%Notenschlüssel:
1 (sehr gut) 100-90 Punkte; 2 (gut) 89-81 Punkte; 3 (befriedigend) 80-71 Punkte; 4 (genügend) 70-61 Punkte; 5 (nicht genügend) 60-0 Punkte
- Anwesenheitspflicht. Bei Absenz wegen Krankheit oder familiärer Ausnahmesituation ist ein schriftlicher Nachweis vorzulegen.
- Für einen positiven Abschluss der Lehrveranstaltung müssen alle Teilleistungen erbracht werden.Beurteilungsmaßstab:
- aktive Beteiligung an Diskussionen 40 %
- Referat und Handout 40%
- Rechercheauftrag 20%Notenschlüssel:
1 (sehr gut) 100-90 Punkte; 2 (gut) 89-81 Punkte; 3 (befriedigend) 80-71 Punkte; 4 (genügend) 70-61 Punkte; 5 (nicht genügend) 60-0 Punkte
Examination topics
Prüfungsstoff ist der Inhalt der Lehrveranstaltung.
Reading list
Manuela Beer (Hg.): Magie Bergkristall. München 2022.
Cynthia Hahn, Avinoam Shalem (Hg.): Seeking transparency. Rock Crystals Across the Medieval Mediterranean. Berlin 2020.
Susanna Zanuso: Intagli e arti plastiche nella Milano dell età del Manierismo. In: Alessandra Guerrini, Barbara Brondi (Hg.): Fatto in Italia. Ausst.-Kat. Mailand 2016, S. 99-115.
Ernst Kris: Meister und Meisterwerke der Steinschneidekunst in der italienischen Renaissance. Wien 1979 (Nachdruck der Ausgabe von 1929).
Cynthia Hahn, Avinoam Shalem (Hg.): Seeking transparency. Rock Crystals Across the Medieval Mediterranean. Berlin 2020.
Susanna Zanuso: Intagli e arti plastiche nella Milano dell età del Manierismo. In: Alessandra Guerrini, Barbara Brondi (Hg.): Fatto in Italia. Ausst.-Kat. Mailand 2016, S. 99-115.
Ernst Kris: Meister und Meisterwerke der Steinschneidekunst in der italienischen Renaissance. Wien 1979 (Nachdruck der Ausgabe von 1929).
Association in the course directory
Last modified: Th 11.05.2023 11:27