Universität Wien

130109 SE The "doppelgänger" and different types of schizophrenia in literature and film (2014W)

Continuous assessment of course work

Tutorinnen: Elena Fürst
Veronica Hafellner
Lisa Linkeseder

Registration/Deregistration

Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).

Details

max. 40 participants
Language: German

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

  • Tuesday 07.10. 16:00 - 17:30 Hörsaal 1 Sensengasse 3a 1.OG
  • Tuesday 14.10. 16:00 - 17:30 Hörsaal 1 Sensengasse 3a 1.OG
  • Tuesday 21.10. 16:00 - 17:30 Hörsaal 1 Sensengasse 3a 1.OG
  • Tuesday 28.10. 16:00 - 17:30 Hörsaal 1 Sensengasse 3a 1.OG
  • Tuesday 04.11. 16:00 - 17:30 Hörsaal 1 Sensengasse 3a 1.OG
  • Tuesday 11.11. 16:00 - 17:30 Hörsaal 1 Sensengasse 3a 1.OG
  • Tuesday 18.11. 16:00 - 17:30 Hörsaal 1 Sensengasse 3a 1.OG
  • Tuesday 25.11. 16:00 - 17:30 Hörsaal 1 Sensengasse 3a 1.OG
  • Tuesday 02.12. 16:00 - 17:30 Hörsaal 1 Sensengasse 3a 1.OG
  • Tuesday 09.12. 16:00 - 17:30 Hörsaal 1 Sensengasse 3a 1.OG
  • Tuesday 16.12. 16:00 - 17:30 Hörsaal 1 Sensengasse 3a 1.OG
  • Tuesday 13.01. 16:00 - 17:30 Hörsaal 1 Sensengasse 3a 1.OG
  • Tuesday 20.01. 16:00 - 17:30 Hörsaal 1 Sensengasse 3a 1.OG
  • Tuesday 27.01. 16:00 - 17:30 Hörsaal 1 Sensengasse 3a 1.OG

Information

Aims, contents and method of the course

In fiction and folklore, a doppelgänger, is a look-alike or double of a living person who is sometimes portrayed as a harbinger of bad luck. In some traditions, a doppelgänger seen by a person's relative or friend portends illness or danger while seeing one's own doppelgänger is said to be an omen of death.

The concept of a doppelganger double was described as a counterpart to the self in many literary works: Peter Schlemihls wundersame Geschichte (1814) von Adalbert von Chamisso, an die Erzählung Die Nase (1836) von Nikolaj Gogol, an Der Doppelgänger (1846) von Fjodor Dostojewskij, an den berühmten Roman von Robert Stevenson The Strange Case of Doctor Jekyll and Mr. Hyde (1885) und nicht zuletzt an The Picture of Dorian Gray (1891) von Oscar Wilde.

In contemporary vernacular, the word doppelgänger is often used in a more general sense to identify any person that physically or perhaps even behaviorally resembles another person.

Assessment and permitted materials

active participation
presentations, group discussions, three essays (approx. 5 pages each)

Minimum requirements and assessment criteria

Examination topics

The different topics shall be analyzed in oral presentations, moderated discussions, and three essays

Reading list

Im Seminar werden wir uns mit der Definition des Doppelgängers und mit der Entwicklung dieses Themas in der Geschichte der Literatur beschäftigen. Wir werden diese Entwicklung u. a. mit Hilfe folgender Texte und deren Verfilmungen untersuchen.

- Plautus: Amphitruo (in deutscher Übersetzung)
- Plautus: Menaechmi (in deutscher Übersetzung)
- Bibbiena: La Calandria (1513)
- William Shakespeare: The comedy of errors (1589/1594)
- Molière: Amphitryon (1668)
- Carlo Goldoni: I due gemelli veneziani (1747)
- Heinrich v. Kleist: Amphitryon (1807)

- Jean Paul: Siebenkäs (1796)
- Adalbert von Chamisso: Peter Schlemihls wundersame Geschichte (1814)
- E.T.A. Hoffmann: Die Elixiere des Teufels (1815-16)
- E.T.A. Hoffmann: Prinzessin Brambilla (1821)
- Edgar Allan Poe: William Wilson (1831/40)
- Nikolaj Gogol: Die Nase (1836) (in deutscher Übersetzung)
- Fjodor Dostojewskij: Der Doppelgänger (1846) (in deutscher Übersetzung)
- R. L. Stevenson: The Strange Case of Doctor Jekyll and Mr. Hyde (1885)
- Oscar Wilde: The Picture of Dorian Gray (1891)
- Luigi Pirandello: Il fu Mattia Pascal/ Mattia Pascal (1904)
- Joseph Conrad: Heart of darkness (1902)
- Joseph Conrad: The Secret Sharer (1912)
- Italo Calvino: Il visconte dimezzato / Der geteilte Visconte (1952)
- Ingeborg Bachmann: Malina (1971)
- José Saramago: O Homem Duplicado/Der Doppelgänger, (2002)

Bibliografie:
- Moraldo, Sandro M.: Wandlungen des Doppelgängers. Shakespeare - E.T.A. Hoffmann - Pirandello. Von der Zwillingskomödie (The Comedy of Errors) zur Identitätsgefährdung (Prinzessin Brambilla; Il fu Mattia Pascal). Frankfurt/ M. u.a. 1996.
- Bär, Gerald: Das Motiv des Doppelgängers als Spaltungsphantasie in der Literatur und im deutschen Stummfilm, Amsterdam/New York 2005.
- Christine Rüffert: Unheimlich Anders. Doppelgänger, Monster, Schattenwesen im Kino. Hrsg. von Christine Rüffert u.a. Berlin 2005.
- Massimo Fusillo: L’altro e lo stesso. Teoria e storia del Doppio, Firenze 1998.

Bibliographie zur Filmanalyse:
- Albersmeier Franz-Josef, Hrg., Texte zur Theorie des Films, Stuttgart,1979
- Faulstich, Werner, Einführung in die Filmanalyse, Günter Narr Ver. Tübingen 1980.
- Krote, Helmut, Einführung in die Systematische Filmanalyse, (2. Aufl.) Berlin 2001

Association in the course directory

MA M2

Last modified: Th 04.07.2024 00:13