Warning! The directory is not yet complete and will be amended until the beginning of the term.
130203 PS Literary Theory (PS) - Literary Psychology (2016W)
Continuous assessment of course work
Labels
Es findet ein begleitendes Tutorium statt: 7.12., 14.12., 18.1., 25.1., jeweils 18.30-20.30 Uhr im Besprechungsraum (5.OG), sowie am 1.2. 14.00-18.00 Uhr im SR 3.
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from Th 01.09.2016 01:00 to Fr 23.09.2016 23:59
- Deregistration possible until Mo 31.10.2016 23:59
Details
max. 35 participants
Language: German
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
- Wednesday 05.10. 17:00 - 18:30 Seminarraum 3 Sensengasse 3a 1.OG
- Wednesday 12.10. 17:00 - 18:30 Seminarraum 3 Sensengasse 3a 1.OG
- Wednesday 19.10. 17:00 - 18:30 Seminarraum 3 Sensengasse 3a 1.OG
- Wednesday 09.11. 17:00 - 18:30 Seminarraum 3 Sensengasse 3a 1.OG
- Wednesday 16.11. 17:00 - 18:30 Seminarraum 3 Sensengasse 3a 1.OG
- Wednesday 23.11. 17:00 - 18:30 Seminarraum 3 Sensengasse 3a 1.OG
- Wednesday 30.11. 17:00 - 18:30 Seminarraum 3 Sensengasse 3a 1.OG
- Wednesday 07.12. 17:00 - 18:30 Seminarraum 3 Sensengasse 3a 1.OG
- Wednesday 14.12. 17:00 - 18:30 Seminarraum 3 Sensengasse 3a 1.OG
- Wednesday 11.01. 17:00 - 18:30 Seminarraum 3 Sensengasse 3a 1.OG
- Wednesday 18.01. 17:00 - 18:30 Seminarraum 3 Sensengasse 3a 1.OG
- Wednesday 25.01. 17:00 - 18:30 Seminarraum 3 Sensengasse 3a 1.OG
Information
Aims, contents and method of the course
Die Lehrveranstaltung gibt eine Einführung in die verschiedenen Aspekte der Literatur- und Lesepsychologie. Der Bogen reicht von methodischen Überlegungen, die in die empirisch-psychologische Forschung Einblick geben, über Fragen nach den psychologischen Gründen für die Beschäftigung mit Literatur, bis zu den Bedingungen literarischer Rezeption, sowohl Leser- als auch textseitig. Lesen wird dabei als evolutions- wie individualpsychologische Praxis betrachtet. Aus ihren Erkenntnissen lassen sich wertvolle Rückschlüsse auf literarische Texte ziehen, vor allem im Bereich der Stilistik und der Narratologie.
Assessment and permitted materials
Erarbeiten von Fachtexten in Referaten / Mitarbeit / abschließende Seminararbeit
Minimum requirements and assessment criteria
Examination topics
Reading list
Auswahl:
Boyd, B. (2009). On the Origin of Stories: Evolution, Cognition. and Fiction. Harvard University Press
Bortolussi, M. und Dixon, P. (2003). Psychonarratology: Foundations for the Empirical Study of Literary Response. Cambridge University Press
Groeben, N. (1977). Rezeptionsforschung als empirische Literaturwissenschaft, Frankfurt am Main: Athenäum
Stockwell, P. (2002). Cognitive Poetics. An Introduction. London, New York: Routledge
Zunshine, L. (2006). Why we read: Theory of mind and the novel. Columbus, OH: Ohio State University Press.
Boyd, B. (2009). On the Origin of Stories: Evolution, Cognition. and Fiction. Harvard University Press
Bortolussi, M. und Dixon, P. (2003). Psychonarratology: Foundations for the Empirical Study of Literary Response. Cambridge University Press
Groeben, N. (1977). Rezeptionsforschung als empirische Literaturwissenschaft, Frankfurt am Main: Athenäum
Stockwell, P. (2002). Cognitive Poetics. An Introduction. London, New York: Routledge
Zunshine, L. (2006). Why we read: Theory of mind and the novel. Columbus, OH: Ohio State University Press.
Association in the course directory
BA M3
Last modified: Th 04.07.2024 00:13