Universität Wien

135032 PS Myth, Fragmentation, Stream-of-consciousness - How Modernism is narrated (2025S)

Continuous assessment of course work

Es findet ein begleitendes Tutorium statt: jeweils Mittwoch 14.15-15.45 Uhr, SR 3.

Registration/Deregistration

Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).

Details

max. 30 participants
Language: German

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

  • Tuesday 04.03. 14:15 - 15:45 Seminarraum 2 Sensengasse 3a 1.OG
  • Tuesday 11.03. 14:15 - 15:45 Seminarraum 2 Sensengasse 3a 1.OG
  • Tuesday 01.04. 14:15 - 15:45 Seminarraum 2 Sensengasse 3a 1.OG
  • Tuesday 08.04. 14:15 - 15:45 Seminarraum 2 Sensengasse 3a 1.OG
  • Tuesday 29.04. 14:15 - 15:45 Seminarraum 2 Sensengasse 3a 1.OG
  • Tuesday 06.05. 14:15 - 15:45 Seminarraum 2 Sensengasse 3a 1.OG
  • Tuesday 13.05. 14:15 - 15:45 Seminarraum 2 Sensengasse 3a 1.OG
  • Tuesday 20.05. 14:15 - 15:45 Seminarraum 2 Sensengasse 3a 1.OG
  • Tuesday 27.05. 14:15 - 15:45 Seminarraum 2 Sensengasse 3a 1.OG
  • Tuesday 03.06. 14:15 - 15:45 Seminarraum 2 Sensengasse 3a 1.OG
  • Tuesday 10.06. 14:15 - 15:45 Seminarraum 2 Sensengasse 3a 1.OG
  • Tuesday 17.06. 14:15 - 15:45 Seminarraum 2 Sensengasse 3a 1.OG
  • Tuesday 24.06. 14:15 - 15:45 Seminarraum 2 Sensengasse 3a 1.OG

Information

Aims, contents and method of the course

Even today, the forms, narrative modes and content of modernist texts (c. 1890–1930) present a certain challenge for readers and scholars of literature. These are texts that prioritize processes, textures and motifs over plot and action. Characters appear fragmented or in the form of a stream of consciousness; mythological elements are incorporated; perspectives will change abruptly and without warning. The proseminar will show *how* narrative modernist texts work and introduces students to various approaches to this kind of literature. A major focus will be on narratology.
Starting with excerpts from various texts (novels, stories), and including the analysis of a longer example - one of the parts of Dorothy Richardson's "Pilgrimage"-cycle, the participants will be introduced to a number of strategies for how to deal with modernist texts. In addition, these strategies can also help with other, different traditions of narrative literature.

Assessment and permitted materials

Die Gesamtnote besteht aus
A) Mitarbeit (regelmäßige aktive Teilnahme, vorbereitende Lektüre der behandelten Texte, selbständige Diskussionsbeiträge)
B) Gruppenarbeit zur Textvorbereitung während des Semesters und gemeinsame Moderation einer Seminareinheit
C) Erstellen eines Ergebnisprotokolls zu einer Einheit
D) einer selbständig verfassten schriftlichen Abschlussarbeit (ca. 6 Seiten); Abgabe bis 31.8.2025

- für einen positiven Abschluss müssen alle Teilleistungen erbracht werden
- KI-Tools (ChatGPT etc.) sind als Hilfsmittel nicht gestattet

Minimum requirements and assessment criteria

Erreicht werden können max. 100 Punkte, davon
40: Abschlussarbeit (ca. 6 Seiten)
25: Protokoll
35: Schriftliche Aufgaben/Diskussionsbeiträge/Mitarbeit
Benotung: 100-90: s.g. // 89-80 gut // 79-66 befriedigend // 65-51 genügend // 50-0 n.g.
Für einen positiven Abschluss müssen alle Teilleistungen erbracht werden

Examination topics

Regelmäßige Teilnahme und Mitarbeit (maximal drei unentschuldigte Fehlstunden); rechtzeitige Abgabe kleinerer schriftlicher Aufgaben während des Semesters; Protokollführung; Abschlussarbeit (bis 31.8.2025)
Für einen positiven Abschluss müssen alle Teilleistungen erbracht werden

Reading list

Auszüge aus der literaturwissenschaftlichen Fachliteratur und literarische Texte werden auf Moodle zur Verfügung gestellt: u.a.

Barthes, Roland: S/Z. Dt. Jürgen Hoch. Frankfurt am Main: Suhrkamp 1987
Huber, Martin und Wolf Schmid (Hg.): Grundthemen der Literaturwissenschaft. Erzählen. Berlin u.a.: De Gruyter 2018
Martínez, Matías (Hg.): Handbuch Erzählliteratur. Theorie, Analyse, Geschichte. Stuttgart, Weimar: J.B. Metzler 2011
Schmid, Wolf: Elemente der Narratologie. 2., verb. Aufl. Berlin, New York: De Gruyter 2008

Primärliteratur (Romane jeweils in Auszügen), u.a.

Canetti, Veza: Die gelbe Straße [1932-33]
Döblin, Alfred: Berlin Alexanderplatz [1929]
Joyce, James: A Portrait of the Artist as a Young Man [1916]
Kafka, Franz: "Der neue Advokat" [1919]
Richardson, Dorothy: Pilgrimage [1915–1967]
Stein, Gertrude: The Making of Americans [ca. 1908-1911]
(+ weitere Auszüge aus modernistischen Texten)

Association in the course directory

BA M3

Last modified: Tu 11.03.2025 14:25