Universität Wien

135055 VO VO: Literary Networks from the Renaissance to the 20th Century (2023S)

Registration/Deregistration

Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).

Details

max. 25 participants
Language: German

Examination dates

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

  • Tuesday 07.03. 16:45 - 18:15 Hörsaal 16 Hauptgebäude, Hochparterre, Stiege 5
  • Tuesday 14.03. 16:45 - 18:15 Hörsaal 16 Hauptgebäude, Hochparterre, Stiege 5
  • Tuesday 21.03. 16:45 - 18:15 Hörsaal 16 Hauptgebäude, Hochparterre, Stiege 5
  • Tuesday 28.03. 16:45 - 18:15 Hörsaal 16 Hauptgebäude, Hochparterre, Stiege 5
  • Tuesday 18.04. 16:45 - 18:15 Hörsaal 16 Hauptgebäude, Hochparterre, Stiege 5
  • Tuesday 25.04. 16:45 - 18:15 Hörsaal 16 Hauptgebäude, Hochparterre, Stiege 5
  • Tuesday 02.05. 16:45 - 18:15 Hörsaal 16 Hauptgebäude, Hochparterre, Stiege 5
  • Tuesday 09.05. 16:45 - 18:15 Hörsaal 16 Hauptgebäude, Hochparterre, Stiege 5
  • Tuesday 16.05. 16:45 - 18:15 Hörsaal 16 Hauptgebäude, Hochparterre, Stiege 5
  • Tuesday 23.05. 16:45 - 18:15 Hörsaal 16 Hauptgebäude, Hochparterre, Stiege 5
  • Tuesday 06.06. 16:45 - 18:15 Hörsaal 16 Hauptgebäude, Hochparterre, Stiege 5
  • Tuesday 13.06. 16:45 - 18:15 Hörsaal 16 Hauptgebäude, Hochparterre, Stiege 5
  • Tuesday 20.06. 16:45 - 18:15 Hörsaal 16 Hauptgebäude, Hochparterre, Stiege 5

Information

Aims, contents and method of the course

From the perspective of literary sociology, networks are a central factor in the production, circulation and reception of literary texts. The lecture examines a series of case studies from the Renaissance (Petrarca, Boccaccio), Romanticism (Mme de Staël and her circle) up to the 20th century (Victoria Ocampo and her circle; James Joyce's editors). They will be treated not only as specific networks at certain points in history, but stand paradigmatically for different networking strategies and forms of canonization. This concerns positive relations – places, literary magazines, correspondences, translation work and personal friendships – as well as the lack of relations (marginalization), and their importance for literary history.

Assessment and permitted materials

Schriftliche vor-Ort-Prüfung am Semesterende, bei der sowohl Faktenwissen als auch Anwendungswissen abgefragt wird.

Minimum requirements and assessment criteria

Schriftliche Prüfung (MC und freie Fragen)
Benotung: 50-45: sehr gut // 44-40 gut // 39-34 befriedigend // 33-26 genügend // 25-0 n.g.

Examination topics

Skripten bzw. Folien der Vorlesung auf Moodle

Reading list

das Skriptum auf Moodle enthält weiterführende Literaturhinweise

theoretische Grundlagen, u.a.
Bourdieu, Pierre: Die Regeln der Kunst. Genese und Struktur des literarischen Feldes. Übersetzt von Bernd Schwibs und Achim Russer. Frankfurt am Main: Suhrkamp 2001 [Les règles de l’art, 1992].

Dörner, Andreas; Ludgera Vogt: Literatursoziologie. Eine Einführung in zentrale Positionen – von Marx bis Bourdieu, von der Systemtheorie bis zu den British Cultural Studies. 2. völlig überarbeitete und erg. Aufl. Wiesbaden: Springer VS 2013.

Latour, Bruno: Reassembling the Social. An Introduction to Actor-Network-Theory. Oxford: Oxford University Press 2005.

Levine, Caroline: Forms. Whole, Rhythm, Hierarchy, Network. Princeton: Princeton Univ. Press 2015, bes. S. 112-131.

Association in the course directory

BA M5; EC

Last modified: Th 04.07.2024 00:13