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144001 VO STEOP 1: Introduction to Islamic-Theological Studies (2023W)
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Registration/Deregistration
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Details
max. 50 participants
Language: German
Lecturers
- Ednan Aslan
- Lejla Skurlic (Student Tutor)
Classes (iCal) - next class is marked with N
- Monday 02.10. 09:45 - 11:15 Seminarraum i2/3 (islam) Schenkenstraße 8-10 EG
- Monday 09.10. 09:45 - 11:15 Seminarraum i2/3 (islam) Schenkenstraße 8-10 EG
- Monday 16.10. 09:45 - 11:15 Seminarraum i2/3 (islam) Schenkenstraße 8-10 EG
- Monday 23.10. 09:45 - 11:15 Seminarraum i2/3 (islam) Schenkenstraße 8-10 EG
- Monday 30.10. 09:45 - 11:15 Seminarraum i2/3 (islam) Schenkenstraße 8-10 EG
- Monday 06.11. 09:45 - 11:15 Seminarraum i2/3 (islam) Schenkenstraße 8-10 EG
- Monday 13.11. 09:45 - 11:15 Seminarraum i2/3 (islam) Schenkenstraße 8-10 EG
- Monday 20.11. 09:45 - 11:15 Seminarraum i2/3 (islam) Schenkenstraße 8-10 EG
- Monday 27.11. 09:45 - 11:15 Seminarraum i2/3 (islam) Schenkenstraße 8-10 EG
- Monday 04.12. 09:45 - 11:15 Seminarraum i2/3 (islam) Schenkenstraße 8-10 EG
- Monday 11.12. 09:45 - 11:15 Seminarraum i2/3 (islam) Schenkenstraße 8-10 EG
Information
Aims, contents and method of the course
In this lecture, an overview of the context of the origin of Islam as well as the fundamentals, structure and content of the subject will be given on the basis of selected topics. This means that the Islamic fundamentals of faith, rituals, commandments and prohibitions are to be dealt with from the perspective of the various Islamic disciplines so that the students have a theoretical specialist knowledge. The inner and outer dimensions of the Islamic doctrine of faith and the pillars of Islam should thus also be the subject of the lecture. In particular, the relationship between law (fiqh), rational-discursive theology (kalam), ethics (akhlaq) and Islamic mysticism (tasawwuf), among others, shall be presented with the inclusion of the other Islamic academic disciplines.
Assessment and permitted materials
Written module examination; examination modalities see Moodle course
Minimum requirements and assessment criteria
For a positive grade of the module examination, a minimum of 50% of the points must be achieved.
For a positive grade of the entire STEOP-1 examination, both module examinations must be completed positively.
For a positive grade of the entire STEOP-1 examination, both module examinations must be completed positively.
Examination topics
What has to be learned / done for the examination / the partial performances?
Reading list
Aslan, Ednan. Islamische Theologie in Österreich. Frankfurt: Peter Lang, 2013.
Aslan, Ednan. Handbuch. Islamische Religionspädagogik: V§R. 2023.
Falaturi, Abdoljavad: Der Koran: Zeugnis der Geschichte seiner Zeit. In: Albrecht Noth; Jürgen Paul (Hrsg.): Der islamische Orient. Grundzüge seiner Geschichte. Würzburg: Ergon, 1998. 45-79.
Endreß, Gerhard. Einführung in die islamische Geschichte. Freiburg: Beck'sche Elementarbücher, 1982.
Engelhardt, Jahn F. Islamische Theologie in deutschen Wissenschaftssystem. Wiesbaden: Springer, 2017.
Hamidullah, Muhammad: Der Islam: Geschichte, Religion, Kultur. Istanbul 1991.
Heine, Susanne; Ömer Özsoy; Christoph Schwöbel und Abdullah Takim [Hrsg.]: Christen und Muslime im Gespräch: eine Verständigung über Kernthemen der Theologie. Gütersloh: Gütersloher Verl.-Haus, 2014.
Heinzmann, Richard (Hrsg.): Lexikon des Dialogs: Grundbegriffe aus Christentum und Islam. Freiburg im Breisgau [u.a.]: Herder, 2014.
Izutsu, Toshihiko: God and Man in the Koran. Semantics of the Koranic Weltanschauung. Tokyo: The Keio Institute of Cultural and Linguistic Studies, 1964.
Khoury, A. T.: Der Koran: arabisch-deutsch. Übers. u. wissen. Kommentar. Bd. 1-12. Gütersloh: Gütersloher Verlagshaus Mohn, 1990-2001.
Khoury, Adel Theodor (Hrsg.): Islam-Lexikon: Geschichte - Ideen – Gestalten. Überarb. Neuausg. Freiburg i. Br. [u.a.]: Herder, 1999.
Sarιkaya, Yaşar [Hrsg./u.a.]: Muhammad: Ein Prophet - viele Facetten. Berlin [u.a.]: LIT Verlag, 2014.
Schimmel, Annemarie: Die Zeichen Gottes: die religiöse Welt des Islam. München 1995.
Schimmel, Annemarie: Mystische Dimensionen des Islam. Frankfurt am Main [u.a.]: Insel-Verl., 1995.
Aslan, Ednan. Handbuch. Islamische Religionspädagogik: V§R. 2023.
Falaturi, Abdoljavad: Der Koran: Zeugnis der Geschichte seiner Zeit. In: Albrecht Noth; Jürgen Paul (Hrsg.): Der islamische Orient. Grundzüge seiner Geschichte. Würzburg: Ergon, 1998. 45-79.
Endreß, Gerhard. Einführung in die islamische Geschichte. Freiburg: Beck'sche Elementarbücher, 1982.
Engelhardt, Jahn F. Islamische Theologie in deutschen Wissenschaftssystem. Wiesbaden: Springer, 2017.
Hamidullah, Muhammad: Der Islam: Geschichte, Religion, Kultur. Istanbul 1991.
Heine, Susanne; Ömer Özsoy; Christoph Schwöbel und Abdullah Takim [Hrsg.]: Christen und Muslime im Gespräch: eine Verständigung über Kernthemen der Theologie. Gütersloh: Gütersloher Verl.-Haus, 2014.
Heinzmann, Richard (Hrsg.): Lexikon des Dialogs: Grundbegriffe aus Christentum und Islam. Freiburg im Breisgau [u.a.]: Herder, 2014.
Izutsu, Toshihiko: God and Man in the Koran. Semantics of the Koranic Weltanschauung. Tokyo: The Keio Institute of Cultural and Linguistic Studies, 1964.
Khoury, A. T.: Der Koran: arabisch-deutsch. Übers. u. wissen. Kommentar. Bd. 1-12. Gütersloh: Gütersloher Verlagshaus Mohn, 1990-2001.
Khoury, Adel Theodor (Hrsg.): Islam-Lexikon: Geschichte - Ideen – Gestalten. Überarb. Neuausg. Freiburg i. Br. [u.a.]: Herder, 1999.
Sarιkaya, Yaşar [Hrsg./u.a.]: Muhammad: Ein Prophet - viele Facetten. Berlin [u.a.]: LIT Verlag, 2014.
Schimmel, Annemarie: Die Zeichen Gottes: die religiöse Welt des Islam. München 1995.
Schimmel, Annemarie: Mystische Dimensionen des Islam. Frankfurt am Main [u.a.]: Insel-Verl., 1995.
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Last modified: We 26.07.2023 10:27