150047 SE Interpretationsseminar (2013S)
Continuous assessment of course work
Labels
KRITISCHE ANALYSE AKTUELLER IDEOLOGIEN IN DER VR CHINA
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from Mo 18.02.2013 10:00 to Th 28.02.2013 10:00
- Registration is open from Fr 01.03.2013 10:00 to Th 07.03.2013 10:00
- Deregistration possible until Sa 23.03.2013 10:00
Details
max. 25 participants
Language: German
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
- Tuesday 05.03. 16:45 - 18:15 Seminarraum Sinologie 2 UniCampus Hof 2 2F-O1-18
- Tuesday 12.03. 16:45 - 18:15 Seminarraum Sinologie 2 UniCampus Hof 2 2F-O1-18
- Tuesday 19.03. 16:45 - 18:15 Seminarraum Sinologie 2 UniCampus Hof 2 2F-O1-18
- Tuesday 09.04. 16:45 - 18:15 Seminarraum Sinologie 2 UniCampus Hof 2 2F-O1-18
- Tuesday 16.04. 16:45 - 18:15 Seminarraum Sinologie 2 UniCampus Hof 2 2F-O1-18
- Tuesday 23.04. 16:45 - 18:15 Seminarraum Sinologie 2 UniCampus Hof 2 2F-O1-18
- Tuesday 30.04. 16:45 - 18:15 Seminarraum Sinologie 2 UniCampus Hof 2 2F-O1-18
- Tuesday 07.05. 16:45 - 18:15 Seminarraum Sinologie 2 UniCampus Hof 2 2F-O1-18
- Tuesday 14.05. 16:45 - 18:15 Seminarraum Sinologie 2 UniCampus Hof 2 2F-O1-18
- Tuesday 28.05. 16:45 - 18:15 Seminarraum Sinologie 2 UniCampus Hof 2 2F-O1-18
- Tuesday 04.06. 16:45 - 18:15 Seminarraum Sinologie 2 UniCampus Hof 2 2F-O1-18
- Tuesday 11.06. 16:45 - 18:15 Seminarraum Sinologie 2 UniCampus Hof 2 2F-O1-18
- Tuesday 18.06. 16:45 - 18:15 Seminarraum Sinologie 2 UniCampus Hof 2 2F-O1-18
- Tuesday 25.06. 16:45 - 18:15 Seminarraum Sinologie 2 UniCampus Hof 2 2F-O1-18
Information
Aims, contents and method of the course
Assessment and permitted materials
Präsentation (Bearbeitung chinesischer Texte) (30%), Prüfung (70%).
Minimum requirements and assessment criteria
Verständnis der kulturellen Bedingtheit öffentlicher Diskurse, das Begreifen der spezifischen Besonderheiten der chinesischen Propaganda, Fähigkeit zur kritischen Interpretation moderner Ideologien; differenzierter Einblick in spezifische Besonderheiten der chinesischen Ideologiebildung
Examination topics
Vortrag mit Powerpoint Präsentation, Gruppeniskussionen, gemeinsame Bearbeitung chinesischer Texte
Reading list
de Bary, William Theodore, 1998: Asian Values and Human Rights: A Confucian Communitarian Perspective. Cambridge, Mass.: Harvard University PressBerger, Peter, 1988: An East Asian Development Model? V: In Search of an Asian Development Model (ur. Berger, Peter in Hsiao Hsin-huang Michael):New Brunswick, N.J.: Transaction Books. 5-6Dion, Leon, 1995: Political Ideology as A Tool of Functional Analysis in Socio-Political Dynamics: an Hypothesis. In: The Canadian Journal of Economics and Political Science
/ Revue canadienne d'Economique et de Science politique. 25/1. 47-59Choukrone, Leila in Garapon Antoine, 2007: The Norms of Chinese Harmony: Disciplinary Rules as Social Stabiliser. China Perspectives (Online) 2007/3. 36 – 49. In: http://chinaperspectives.revues.org/1933Hill, Michael, 2000: ‘Asian Values’ as reverse Orientalism: Singapore. Asia Pacific Viewpoint. 41/2. 177 - 190Liu Huiru, 1993: Die 4. Mai Bewegung aus heutiger Sicht. V: Chinesische Intellektuelle im 20. Jahrhundert: Zwischen Tradition und Moderne. (ur.: Pohl, Karl-Heinz, Wacker, Gudrun in Liu Huiru). Hamburg: Institut für Asienkunde. 37-55
Wang Hui 汪暉, 2000: Dangdai Zhongguode sixiang zhuangkuang yu xiandaixing wenti 當代中國的思想狀況與現代性問題 (Contemporary Chinese Thought and the Question of Modernity). Taiwan shehui yanjiu. 37/1.1-43
萧灼基 Xiao Zhuoji: Harmonious society. China Daily, 29. September 2007. 15
/ Revue canadienne d'Economique et de Science politique. 25/1. 47-59Choukrone, Leila in Garapon Antoine, 2007: The Norms of Chinese Harmony: Disciplinary Rules as Social Stabiliser. China Perspectives (Online) 2007/3. 36 – 49. In: http://chinaperspectives.revues.org/1933Hill, Michael, 2000: ‘Asian Values’ as reverse Orientalism: Singapore. Asia Pacific Viewpoint. 41/2. 177 - 190Liu Huiru, 1993: Die 4. Mai Bewegung aus heutiger Sicht. V: Chinesische Intellektuelle im 20. Jahrhundert: Zwischen Tradition und Moderne. (ur.: Pohl, Karl-Heinz, Wacker, Gudrun in Liu Huiru). Hamburg: Institut für Asienkunde. 37-55
Wang Hui 汪暉, 2000: Dangdai Zhongguode sixiang zhuangkuang yu xiandaixing wenti 當代中國的思想狀況與現代性問題 (Contemporary Chinese Thought and the Question of Modernity). Taiwan shehui yanjiu. 37/1.1-43
萧灼基 Xiao Zhuoji: Harmonious society. China Daily, 29. September 2007. 15
Association in the course directory
GG/LK 423
Last modified: Tu 14.01.2025 00:16
- Intellektuelle und soziale Transition
- Die Konfrontation der chinesischen Intellektuellen mit westlichen Ideen und Ideologien
- Methoden und Alternativen
- Die „neuen Intellektuellen“ (新知识分子)
- Die Rolle der westlicher Wissenschaften
- Hu Jintao胡锦涛und die Ideologie der „Harmonischen Gesellschaft“
- Gegen Lin Biao und Konfuzius
- 国学热 (Das Fieber der nationalen Studien)
- Das Problem der „Asiatischen Werte“
- „Der Aufbau einer wissenschaftlicher Gesellschaft“ (科学社会建设)
- Instrumente der Disziplinierung
- Ideologiekonstruktion und latente Geschichtsfälschung
- 3 Aspekte einer kritischen Interpretation
- Legalistische und konfuzianische Elemente der gegenwärtigen Ideologie
- Politische und soziale Konsequenzen