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150073 SE The media in China's foreign policy: framing cooperation and confrontation (M7) (2021S)
Continuous assessment of course work
Labels
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from Mo 08.02.2021 10:00 to We 24.02.2021 10:00
- Registration is open from Th 25.02.2021 17:00 to Fr 05.03.2021 10:00
- Deregistration possible until Fr 26.03.2021 23:59
Details
max. 30 participants
Language: German
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
Unterrichtszeit: 15.15-16.45.
Die Teilnahme an der ersten LV-Einheit am 01.03.21 ist verpflichtend (Fernbleiben muss LV-Leiterin vorab per Email gemeldet werden). Gast-Link zum BBB-Raum der ersten LV-Einheit:
https://moodle.univie.ac.at/mod/bigbluebuttonbn/guestlink.php?gid=QEMI5D96FAkT
- Monday 01.03. 15:00 - 17:00 Digital
- Monday 08.03. 15:00 - 17:00 Digital
- Monday 15.03. 15:00 - 17:00 Digital
- Monday 22.03. 15:00 - 17:00 Digital
- Monday 12.04. 15:00 - 17:00 Digital
- Monday 19.04. 15:00 - 17:00 Digital
- Monday 26.04. 15:00 - 17:00 Digital
- Monday 03.05. 15:00 - 17:00 Digital
- Monday 10.05. 15:00 - 17:00 Digital
- Monday 17.05. 15:00 - 17:00 Digital
- Monday 31.05. 15:00 - 17:00 Digital
- Monday 07.06. 15:00 - 17:00 Digital
- Monday 14.06. 15:00 - 17:00 Digital
- Monday 21.06. 15:00 - 17:00 Digital
- Monday 28.06. 15:00 - 17:00 Digital
Information
Aims, contents and method of the course
Die Lehrveranstaltung beschäftigt sich mit von chinesischen Medien generierten englischsprachigen Medieninhalten und ihrer außenpolitischen Bedeutung. Mithilfe theoretischer und methodischer Ansätze wie dem der Soft Power und der Framing Analysis sollen mediale Auftritte der VR China als Bestandteil einer internationalen Vernetzung und Positionierung sichtbar und verständlich gemacht werden. Die LV-TeilnehmerInnen untersuchen die Darstellung ausländischer Akteure in den darauf ausgerichteten Media Outlets und versuchen so, die Bedeutungsrahmen, auf denen die Beziehungen zu und Interaktionen mit den entsprechenden Ländern und/oder Regionen beruhen, zu identifizieren und interpretieren.
Assessment and permitted materials
Stundenvorbereitung und Diskussion (20%)
Präsentation und Feedback (30%)
Seminararbeit (bis 15.08.21) (50%)
Präsentation und Feedback (30%)
Seminararbeit (bis 15.08.21) (50%)
Minimum requirements and assessment criteria
Eine positive Benotung der Semesterleistung ist nur bei einer positiven Bewertung aller Teilleistungen möglich.Bei mehr als 3 versäumten LV-Einheiten ist kein positiver Abschluss der LV möglich.
Examination topics
Reading list
Heilmann, Sebastian/Schmidt, Dirk (2014), China’s Foreign Political and Economic Relations: an unconventional global power. Lanham et. al.: Rowman & Littlefield Publishers.
Kavalski, Emilian (ed.) (2012), The Ashgate Research Companion to Chinese Foreign Policy. Farnham/Burlington: Ashgate.
Robinson, Piers (2001). „Theorizing the Influence of Media on World Politics. Models of Media Influence on Foreign Policy“ European Journal of Communication 16(4), 523- 544.
Shirk, Susan (2011), Changing Media, Changing Foreign Policy. In: Shirk, Susan (ed.), Changing Media, Changing China. New York: Oxford University Press, 225-252.
Strauss, Julia (2012), Framing and Claiming: Contemporary Globalization and “Going out” in China’s Rhetoric toward Latin America. In: China Quarterly 209, 134-156.
Surel, Yves (2000), The Role of Cognitive and Normative Frames in Policy Making. In: Journal of European Public Policy 7(4), 495-512.
Wang, Jianwei / Wang Xiaojie (2014), Media and Chinese Foreign Policy. Journal of Contemporary China 23;86, 216-235.
Xin, Xin (2020), Soft Power to Whom? A critical analysis of the publicity film “CPC (Communist Party of China) is With You Along the Way” in relation to China’s soft power project. In: tripleC 18(1), 286-303
Zeng, Wenna / Sparks, Colin (2020), Global Nationalism: Global Times and the US-China trade war. In: The International Communication Gazette 82(1), 26-41.
Zhang, Lejin / Wu, Doreen (2017), Media Representations of China: A comparison of China Daily and The Financial Times in reporting on the Belt and Road Initiative. Critical Arts 31;6, 29-43
[im Laufe des Semesters auf Moodle ergänzt]
Kavalski, Emilian (ed.) (2012), The Ashgate Research Companion to Chinese Foreign Policy. Farnham/Burlington: Ashgate.
Robinson, Piers (2001). „Theorizing the Influence of Media on World Politics. Models of Media Influence on Foreign Policy“ European Journal of Communication 16(4), 523- 544.
Shirk, Susan (2011), Changing Media, Changing Foreign Policy. In: Shirk, Susan (ed.), Changing Media, Changing China. New York: Oxford University Press, 225-252.
Strauss, Julia (2012), Framing and Claiming: Contemporary Globalization and “Going out” in China’s Rhetoric toward Latin America. In: China Quarterly 209, 134-156.
Surel, Yves (2000), The Role of Cognitive and Normative Frames in Policy Making. In: Journal of European Public Policy 7(4), 495-512.
Wang, Jianwei / Wang Xiaojie (2014), Media and Chinese Foreign Policy. Journal of Contemporary China 23;86, 216-235.
Xin, Xin (2020), Soft Power to Whom? A critical analysis of the publicity film “CPC (Communist Party of China) is With You Along the Way” in relation to China’s soft power project. In: tripleC 18(1), 286-303
Zeng, Wenna / Sparks, Colin (2020), Global Nationalism: Global Times and the US-China trade war. In: The International Communication Gazette 82(1), 26-41.
Zhang, Lejin / Wu, Doreen (2017), Media Representations of China: A comparison of China Daily and The Financial Times in reporting on the Belt and Road Initiative. Critical Arts 31;6, 29-43
[im Laufe des Semesters auf Moodle ergänzt]
Association in the course directory
PR 310
Last modified: Fr 12.05.2023 00:17