Universität Wien
Warning! The directory is not yet complete and will be amended until the beginning of the term.

160020 SE Killing Me Softly ... Music and Sexual Violence (2020W)

Continuous assessment of course work

Registration/Deregistration

Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).

Details

max. 20 participants
Language: German

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

  • Wednesday 07.10. 11:30 - 13:00 Hörsaal 1 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3G-EG-09
  • Wednesday 14.10. 11:30 - 13:00 Hörsaal 1 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3G-EG-09
  • Wednesday 21.10. 11:30 - 13:00 Hörsaal 1 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3G-EG-09
  • Wednesday 28.10. 11:30 - 13:00 Hörsaal 1 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3G-EG-09
  • Wednesday 04.11. 11:30 - 13:00 Digital
  • Wednesday 11.11. 11:30 - 13:00 Digital
  • Wednesday 18.11. 11:30 - 13:00 Digital
  • Wednesday 25.11. 11:30 - 13:00 Digital
  • Wednesday 02.12. 11:30 - 13:00 Digital
  • Wednesday 09.12. 11:30 - 13:00 Digital
  • Wednesday 16.12. 11:30 - 13:00 Digital
  • Wednesday 13.01. 11:30 - 13:00 Digital
  • Wednesday 20.01. 11:30 - 13:00 Digital
  • Wednesday 27.01. 11:30 - 13:00 Digital

Information

Aims, contents and method of the course

Die Verbindung zwischen sexueller Gewalt und populärer Musik ist seit Jahren Diskussionsgegenstand in Medien und akademischen Kreisen. Im Seminar soll anhand von Video-, Songtext- und Musikanalysen diskutiert werden, ob Musik sexuelle Gewalt auslöst, reproduziert oder repräsentiert. Ausgangspunkt des Seminars bildet das inspirierende Buch von L. J. Müller Sound und Sexismus – Geschlecht im Klang populärer Musik. Eine feministisch-musiktheoretische Annährung, welches eine Theorie für die Analyse sexueller Gewalt in der populären Musik vorschlägt. Mittels dieses theoretischen Instrumentariums sollen im Seminar Lieder bzw. Videoclips analysiert und diskutiert werden.
Das Seminar wird in Präsenz stattfinden. Eine virtuelle Teilnahme wird auch ermöglicht.

Assessment and permitted materials

Anwesenheit, kursorische Lektüre, Referat und Hausarbeit zum Thema

Minimum requirements and assessment criteria

regelmäßiger Anwesenheit, aktive Teilnahme und Schreiben einer Hausarbeit

Examination topics

Reading list

Cusick, S. G. (2001). Gender, Musicology, and Feminism. In N. Cook, M. Everist (Ed.), Rethinking Music (pp. 471-498). Oxford & New York: Oxford University Press.
Cusick, S. G. (1999). On Musical Performances of Gender and Sex. In E. Barkin, L. Hamessley (Ed.), Audible Traces: Gender, Identity, and Music (pp. 25-49). Zurich: Carciofoli Verlagshaus.
Dolar, M. (2007). His Master's Voice. Eine Theorie der Stimme. Frankfurt am Main: Suhrkamp.
Müller, L. J. (2018). Sound und Sexismus. Geschlecht im Klang populärer Musik. Eine feministisch- musiktheoretische Annäherung. Hamburg: Marta Press.

Association in the course directory

BA: BAC
MA: M01, M02, M03, M04, M05, M08, M10, M11, M13, M16

Last modified: Fr 12.05.2023 00:17