Warning! The directory is not yet complete and will be amended until the beginning of the term.
160020 SE Auditory Scene Analysis and Acoustical Illusions (2021W)
Continuous assessment of course work
Labels
ON-SITE
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from Fr 10.09.2021 09:00 to We 22.09.2021 21:00
- Registration is open from Fr 24.09.2021 09:00 to We 29.09.2021 21:00
- Deregistration possible until Su 31.10.2021 23:59
Details
max. 20 participants
Language: German
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
The seminar will take place in Moodle/Zoom at https://univienna.zoom.us/j/94149469445?pwd=eWlhRmhENFBLTnhGTEhmMHlTR2VjUT09 until further notice.
- Thursday 07.10. 13:15 - 14:45 Hörsaal 2 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3G-EG-01
- Thursday 14.10. 13:15 - 14:45 Hörsaal 2 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3G-EG-01
- Thursday 21.10. 13:15 - 14:45 Hörsaal 2 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3G-EG-01
- Thursday 28.10. 13:15 - 14:45 Hörsaal 2 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3G-EG-01
- Thursday 04.11. 13:15 - 14:45 Hörsaal 2 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3G-EG-01
- Thursday 11.11. 13:15 - 14:45 Hörsaal 2 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3G-EG-01
- Thursday 18.11. 13:15 - 14:45 Hörsaal 2 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3G-EG-01
- Thursday 25.11. 13:15 - 14:45 Digital
- Thursday 02.12. 13:15 - 14:45 Digital
- Thursday 09.12. 13:15 - 14:45 Digital
- Thursday 16.12. 13:15 - 14:45 Digital
- Thursday 13.01. 13:15 - 14:45 Digital
- Thursday 20.01. 13:15 - 14:45 Digital
- Thursday 27.01. 13:15 - 14:45 Digital
Information
Aims, contents and method of the course
Assessment and permitted materials
Referat und Seminararbeit
Minimum requirements and assessment criteria
Referat (zu 25%) und Proseminararbeit (zu 75%). Voraussetzung für die Proseminararbeit ist die Teilnahme am Unterricht inkl. das Halten eines Referates (ohne Referat keine Proseminararbeit = keine Beurteilung). Die Anwesenheit am eigenen Referatstermin ist obligatorisch.
Examination topics
s.u. Literatur
Reading list
Bregman, Albert S.: Auditory Scene Analysis. MIT Press, Cambridge, 1990; Ehrenfels: Ueber Gestaltqualitäten. In: Vierteljahrsschrift für wissenschaftliche Philosophie 14,3, 1890, S. 249-292; Wertheimer: Untersuchungen zur Lehre von der Gestalt. In: Psychologische Forschung 5, 1923. S. 301-350; van Noorden: Temporal coherence in the perception of tone sequences. Eindhoven, 1975; Hellbrück, Jürgen; Ellermeier, Wolfgang: Hören - Physiologie, Psychologie und Pathologie. Hogrefe, Göttingen 2004. (B-18944); Deutsch, Diana: An Auditory Illusion. In: Nature 251, 1974, S. 307-309; Deutsch, Diana: Musical Illusions. In: Scientific American 233/4 1975, S. 92-103; Tougas, Yves; Bregman, Albert S.: Auditory streaming and the continuity illusion. In: Perception and Psychophysics 47, 1990, S. 121-126; Madison, Guy: An auditory illusion of infinite tempo change based on multiple temporal levels. In: PLoS ONE 4/12, December 2009, S. 1-7; Shepard, Roger N. Circularity in judgments of relative pitch. In: JASA 36/12, S. 2346-2353; Schouten, Jan Frederic: The perception of pitch. In: Philips Technical Review 5/10, 1940, S. 286-291; Cavé, Risset; Risset, Jean-Claude: Vom Ohr an der Nase herumgeführt. In: Gehirn & Geist 3/05, 2005, etc. pp.
Association in the course directory
BA: BAC
MA: M02, M03, M05, M09, M15
MA: M02, M03, M05, M09, M15
Last modified: Fr 12.05.2023 00:17
Im Rahmen des Seminars zur akustischen Gestaltwahrnehmung, zur Auditory Scene Analysis und zum Cocktailparty-Effekt sollen diese und andere Fragen innerhalb folgender Themenbereiche geklärt werden:
Psychoakustische Grundlagen (Frequenzgruppenbreite, Verdeckung, Residualtöne, Integrationszeiten) - Grundzüge der Gestaltpsychologie - Auditory Scene Analysis (Ursachen, Tonhöhe und Tempo - Melodieverlauf - Pegelunterschiede - Lokalisation - Klangfarbenunterschiede - Mikromodulationen - zeitliche Reihenfolge - Asynchronizität der Einsätze) - Räumliches Hören - Cocktailparty-Effekt - Continuity Illusion - Shepard tones und andere musikalische Illusionen.