160020 SE "Wann ist ein Mann ein Mann?": On Masculinities and Music (2023W)
Continuous assessment of course work
Labels
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from Tu 05.09.2023 09:00 to Tu 19.09.2023 12:00
- Registration is open from We 20.09.2023 09:00 to Mo 25.09.2023 12:00
- Deregistration possible until Su 15.10.2023 12:00
Details
max. 20 participants
Language: German
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
- Wednesday 04.10. 11:30 - 13:00 Seminarraum 1 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3A-O1-31
- Wednesday 11.10. 11:30 - 13:00 Seminarraum 1 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3A-O1-31
- Wednesday 18.10. 11:30 - 13:00 Seminarraum 1 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3A-O1-31
- Wednesday 25.10. 11:30 - 13:00 Seminarraum 1 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3A-O1-31
- Wednesday 08.11. 11:30 - 13:00 Seminarraum 1 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3A-O1-31
- Wednesday 15.11. 11:30 - 13:00 Seminarraum 1 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3A-O1-31
- Wednesday 22.11. 11:30 - 13:00 Seminarraum 1 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3A-O1-31
- Wednesday 29.11. 11:30 - 13:00 Seminarraum 1 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3A-O1-31
- Wednesday 06.12. 11:30 - 13:00 Seminarraum 1 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3A-O1-31
- Wednesday 13.12. 11:30 - 13:00 Seminarraum 1 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3A-O1-31
- Wednesday 10.01. 11:30 - 13:00 Seminarraum 1 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3A-O1-31
- Wednesday 17.01. 11:30 - 13:00 Seminarraum 1 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3A-O1-31
- Wednesday 24.01. 11:30 - 13:00 Seminarraum 1 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3A-O1-31
- Wednesday 31.01. 11:30 - 13:00 Seminarraum 1 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3A-O1-31
Information
Aims, contents and method of the course
Musik ist ein privilegierter Raum für die Konstruktion von Geschlechteridentitäten. In diesem Seminar wollen wir die Konstruktion von Männlichkeit durch Musik untersuchen. Nach einem kurzen Überblick über verschiedene Theorien zu Männlichkeitskonstruktionen wollen wir verschiedene musikalische Phänomene in unterschiedlichen Ländern oder Kulturen untersuchen, um zu analysieren, wie Musik dazu beiträgt, die Vorstellung von Männlichkeit zu stärken, zu destabilisieren und zu modifizieren.
Assessment and permitted materials
Regelmäßige Teilnahme und Präsentation eines Referats, sowie eine Abschlussarbeit während des Semesters.
Minimum requirements and assessment criteria
Regelmäßige Teilnahme und Präsentation eines Referats, sowie eine Abschlussarbeit während des Semesters.
Examination topics
Referat und schriftliche Arbeit
Reading list
Bourdieu, Pierre 2012. Die männliche Herrschaft. Frankfurt am Main: Suhrkamp.
Connell, R.W. 2005 [1995]. Masculinites. Berkeley & Los Angeles, California: University of California Press.
Frith, Simon & Mc Robbie Angela: Rock and Sexuality. In: On Record. Rock, Pop, and the Written Word. New York: Routledge. 371-389.
Messerschmidt, James W. 1993. Masculinities and Crime. Critique and Reconceptualization of Theory. Boston, Lanham & Maryland: Rowman & Littlefield Publishers, Inc.
Messerschmidt, James W. 2018. Hegemonic Masculinity. Formulation, Reformulation, and Amplification. Lanham, New York, London: Rowman & Littlefield.
Warwick, Jacqueline. 2009. The Ashgate Research Companion to Popular Musicology. New York: Routledge.
Connell, R.W. 2005 [1995]. Masculinites. Berkeley & Los Angeles, California: University of California Press.
Frith, Simon & Mc Robbie Angela: Rock and Sexuality. In: On Record. Rock, Pop, and the Written Word. New York: Routledge. 371-389.
Messerschmidt, James W. 1993. Masculinities and Crime. Critique and Reconceptualization of Theory. Boston, Lanham & Maryland: Rowman & Littlefield Publishers, Inc.
Messerschmidt, James W. 2018. Hegemonic Masculinity. Formulation, Reformulation, and Amplification. Lanham, New York, London: Rowman & Littlefield.
Warwick, Jacqueline. 2009. The Ashgate Research Companion to Popular Musicology. New York: Routledge.
Association in the course directory
MA (2008): M02, M03, M04, M05, M08, M11, M13
MA (2022): E.1, E.2, E.ETH, E.POP, H.ETH, H.POP, S.ETH, S.POP
MA (2022): E.1, E.2, E.ETH, E.POP, H.ETH, H.POP, S.ETH, S.POP
Last modified: Su 01.10.2023 12:07