Universität Wien

160020 SE "Wann ist ein Mann ein Mann?": On Masculinities and Music (2023W)

Continuous assessment of course work

Registration/Deregistration

Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).

Details

max. 20 participants
Language: German

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

  • Wednesday 04.10. 11:30 - 13:00 Seminarraum 1 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3A-O1-31
  • Wednesday 11.10. 11:30 - 13:00 Seminarraum 1 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3A-O1-31
  • Wednesday 18.10. 11:30 - 13:00 Seminarraum 1 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3A-O1-31
  • Wednesday 25.10. 11:30 - 13:00 Seminarraum 1 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3A-O1-31
  • Wednesday 08.11. 11:30 - 13:00 Seminarraum 1 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3A-O1-31
  • Wednesday 15.11. 11:30 - 13:00 Seminarraum 1 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3A-O1-31
  • Wednesday 22.11. 11:30 - 13:00 Seminarraum 1 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3A-O1-31
  • Wednesday 29.11. 11:30 - 13:00 Seminarraum 1 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3A-O1-31
  • Wednesday 06.12. 11:30 - 13:00 Seminarraum 1 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3A-O1-31
  • Wednesday 13.12. 11:30 - 13:00 Seminarraum 1 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3A-O1-31
  • Wednesday 10.01. 11:30 - 13:00 Seminarraum 1 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3A-O1-31
  • Wednesday 17.01. 11:30 - 13:00 Seminarraum 1 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3A-O1-31
  • Wednesday 24.01. 11:30 - 13:00 Seminarraum 1 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3A-O1-31
  • Wednesday 31.01. 11:30 - 13:00 Seminarraum 1 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3A-O1-31

Information

Aims, contents and method of the course

Musik ist ein privilegierter Raum für die Konstruktion von Geschlechteridentitäten. In diesem Seminar wollen wir die Konstruktion von Männlichkeit durch Musik untersuchen. Nach einem kurzen Überblick über verschiedene Theorien zu Männlichkeitskonstruktionen wollen wir verschiedene musikalische Phänomene in unterschiedlichen Ländern oder Kulturen untersuchen, um zu analysieren, wie Musik dazu beiträgt, die Vorstellung von Männlichkeit zu stärken, zu destabilisieren und zu modifizieren.

Assessment and permitted materials

Regelmäßige Teilnahme und Präsentation eines Referats, sowie eine Abschlussarbeit während des Semesters.

Minimum requirements and assessment criteria

Regelmäßige Teilnahme und Präsentation eines Referats, sowie eine Abschlussarbeit während des Semesters.

Examination topics

Referat und schriftliche Arbeit

Reading list

Bourdieu, Pierre 2012. Die männliche Herrschaft. Frankfurt am Main: Suhrkamp.
Connell, R.W. 2005 [1995]. Masculinites. Berkeley & Los Angeles, California: University of California Press.
Frith, Simon & Mc Robbie Angela: Rock and Sexuality. In: On Record. Rock, Pop, and the Written Word. New York: Routledge. 371-389.
Messerschmidt, James W. 1993. Masculinities and Crime. Critique and Reconceptualization of Theory. Boston, Lanham & Maryland: Rowman & Littlefield Publishers, Inc.
Messerschmidt, James W. 2018. Hegemonic Masculinity. Formulation, Reformulation, and Amplification. Lanham, New York, London: Rowman & Littlefield.
Warwick, Jacqueline. 2009. The Ashgate Research Companion to Popular Musicology. New York: Routledge.


Association in the course directory

MA (2008): M02, M03, M04, M05, M08, M11, M13
MA (2022): E.1, E.2, E.ETH, E.POP, H.ETH, H.POP, S.ETH, S.POP

Last modified: Su 01.10.2023 12:07