Warning! The directory is not yet complete and will be amended until the beginning of the term.
160069 PR Applied Ethnomusicology (2022W)
Continuous assessment of course work
Labels
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from Th 15.09.2022 09:00 to Fr 23.09.2022 12:00
- Registration is open from Mo 26.09.2022 09:00 to Th 29.09.2022 12:00
- Deregistration possible until Sa 15.10.2022 12:00
Details
max. 20 participants
Language: German
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
Link for the online dates:
https://mdw-ac-at.zoom.us/j/8679397121?pwd=amR2S09wNnoyMTdFV1Y4bDZBSmxZZz09
Meeting-ID: 867 939 7121
Kenncode: 4hktCG
- Thursday 06.10. 16:45 - 18:15 Digital
- Thursday 20.10. 15:00 - 18:15 Hörsaal 2 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3G-EG-01
- Thursday 27.10. 16:45 - 18:15 Digital
- Thursday 03.11. 16:45 - 18:15 Digital
- Thursday 10.11. 15:00 - 18:15 Hörsaal 2 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3G-EG-01
- Thursday 17.11. 16:45 - 18:15 Digital
- Thursday 01.12. 15:00 - 18:15 Hörsaal 2 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3G-EG-01
- Thursday 15.12. 16:45 - 18:15 Digital
- Thursday 12.01. 15:00 - 18:15 Hörsaal 2 Musikwissenschaft UniCampus Hof 9, 3G-EG-01
Information
Aims, contents and method of the course
Assessment and permitted materials
Neben meinem Unterrichtsinhalt 1) ist eine aktive Teilnahme bei Diskussionen in jeder Einheit verlangt; 2) Jede(r) muss im Semester zwei Literaturpräsentationen liefern; 3) Am Ende des Semesters muss ein Entwurf eines praxis-basierenden Antrag (Richtlinien von dem fwf oder der Stadt Wien) mündlich präsentiert und später schriftlich abgegeben werden.
Minimum requirements and assessment criteria
1) eine aktive Teilnahme bei Diskussionen in jeder Einheit
2) Jede(r) muss im Semester zwei Literaturpräsentationen liefern
3) mind. bei 10 Einheiten anwesend im Semester
2) Jede(r) muss im Semester zwei Literaturpräsentationen liefern
3) mind. bei 10 Einheiten anwesend im Semester
Examination topics
Am Ende des Semesters muss ein Entwurf eines praxis-basierenden Antrag (Richtlinien von dem fwf oder der Stadt Wien) mündlich präsentiert und später schriftlich abgegeben werden.
Reading list
Alge, Barbara and Mendivil, Julio, „Über Ziele und Ansätze der angewandten Musikethnologie als Ausdruck sozialer Verantwortung.“ Die Musikforschung, Bd. 72, Nr. 4 (2019): 298-306.
Anthony Seeger, “Lost Lineages and Neglected Peers: Ethnomusicologists Outside Academia.” Ethnomusicology, Vol. 50, no. 2 (2006): 214-235.
J. R Alviso, „Applied ethnomusicology and the impulse to make a difference.“ Folklore Forum 34(1/2), (2003):89–96.
Jeff Todd Titon, "Music, the Public Interest, and the Practice of Ethnomusicology.” Ethnomusicology, special issue on music, the public interest, and the practice of ethnomusicology. Vol. 36, no. 3 (1992): 315-322.
John Fenn, "A Conversation with Jeff Todd Titon,” Folklore Forum, special issue on applied ethnomusicology. Vol. 34, nos. 1 & 2 (2003): 119-131. Available for download at: http://hdl.handle.net/2022/2361
Klisala Harrison and Svanibor Pettan, "Introduction,” Applied Ethnomusicology: Historical and Contemporary Approaches (Newcastle-Upon-Tyne: Cambridge Scholars Publishing), (2010):1-20.
Klisala Harrison, "Epistemologies of Applied Ethnomusicology.” Ethnomusicology, Vol. 56, no. 3 (2012): 505-529.
Rebecca Dirksen, "Reconsidering Theory and Practice in Ethnomusicology: Applying, Engaging, and Advocating Beyond Academia." Ethnomusicology Review, Vol. 17 (2012). Available for download at: (http://ethnomusicologyreview.ucla.edu)
Svanibor Pettan and Jeff Todd Titon (eds.), The Oxford Handbook of Applied Ethnomusicology. New York: Oxford University Press, 2015.
Svanibor Pettan, "Applied Ethnomusicology and Empowerment Strategies: Views from Across the Atlantic,” Musicological Annual, special issue on applied ethnomusicology. Vol. 44, no. 1 (2008): 85-99.
Anthony Seeger, “Lost Lineages and Neglected Peers: Ethnomusicologists Outside Academia.” Ethnomusicology, Vol. 50, no. 2 (2006): 214-235.
J. R Alviso, „Applied ethnomusicology and the impulse to make a difference.“ Folklore Forum 34(1/2), (2003):89–96.
Jeff Todd Titon, "Music, the Public Interest, and the Practice of Ethnomusicology.” Ethnomusicology, special issue on music, the public interest, and the practice of ethnomusicology. Vol. 36, no. 3 (1992): 315-322.
John Fenn, "A Conversation with Jeff Todd Titon,” Folklore Forum, special issue on applied ethnomusicology. Vol. 34, nos. 1 & 2 (2003): 119-131. Available for download at: http://hdl.handle.net/2022/2361
Klisala Harrison and Svanibor Pettan, "Introduction,” Applied Ethnomusicology: Historical and Contemporary Approaches (Newcastle-Upon-Tyne: Cambridge Scholars Publishing), (2010):1-20.
Klisala Harrison, "Epistemologies of Applied Ethnomusicology.” Ethnomusicology, Vol. 56, no. 3 (2012): 505-529.
Rebecca Dirksen, "Reconsidering Theory and Practice in Ethnomusicology: Applying, Engaging, and Advocating Beyond Academia." Ethnomusicology Review, Vol. 17 (2012). Available for download at: (http://ethnomusicologyreview.ucla.edu)
Svanibor Pettan and Jeff Todd Titon (eds.), The Oxford Handbook of Applied Ethnomusicology. New York: Oxford University Press, 2015.
Svanibor Pettan, "Applied Ethnomusicology and Empowerment Strategies: Views from Across the Atlantic,” Musicological Annual, special issue on applied ethnomusicology. Vol. 44, no. 1 (2008): 85-99.
Association in the course directory
BA: PRX
MA (2008): M03, M05, M17
MA (2022): PRX
MA (2008): M03, M05, M17
MA (2022): PRX
Last modified: Th 11.05.2023 11:27
Dennoch gibt es bis heute noch keine universal gültige Definition von Angewandter Ethnomusikologie. Die Study Group on Applied Ethnomusicology des ICTM (International Council for Traditional Music) schlägt vor, angewandte Ethnomusikologie sei „the approach guided by principles of social responsibility, which extends the usual academic goal of broadening and deepening knowledge and understanding toward solving concrete problems and toward working both inside and beyond typical academic contexts“ (Webseite: http://ictmusic.org/group/applied-ethnomusicology).
Mein Anliegen ist, im Rahmen der Lehrveranstaltung die Geschichte, Ansätze und Methoden der angewandten Ethnomusikologie anhand von Beispielen vorzustellen, da in Österreich noch keine Lehrveranstaltung mit diesem Fokus angeboten wurde, wohingegen dies in den USA längst Teil des Studiums ist. Die vorgeschlagene Lehrveranstaltung hat folgende Schwerpunkte:1) Was ist angewandte Ethnomusikologie? (Vorgänger, Geschichte und heutige Perspektiven)
2) Wie macht man angewandte Ethnomusikologie? (Forschungsansätze, Methoden und Ethik)
3) Warum ist angewandte Ethnomusikologie wichtig? (Kolonialismus, Kolonialität und die mögliche Rolle der Ethnomusikologie in asymmetrischen Machtverhältnissen)
4) Welche Diskussionen gibt es heute in der angewandten Ethnomusikologie? (Debatten über Definitionen und Bezeichnungen, die (In-)Effizienz akademischer Strukturen und die Notwendigkeit von Zusatzqualifikationen für das Feld, usw.)