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160118 PS Methods of Text Analysis (2022S)
Continuous assessment of course work
Labels
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from Tu 01.02.2022 08:00 to Th 24.02.2022 23:59
- Deregistration possible until Th 31.03.2022 23:59
Details
max. 40 participants
Language: German
Lecturers
- Helmut Gruber
- Laura Levstock (Student Tutor)
Classes (iCal) - next class is marked with N
Achtung: Die Lehrveranstaltung findet im März digital statt. Ob die LV im April wieder vor Ort stattfindet wird rechtzeitig bekanntgegeben.
- Monday 07.03. 15:00 - 16:30 Digital
- Monday 14.03. 15:00 - 16:30 Digital
- Monday 21.03. 15:00 - 16:30 Digital
- Monday 28.03. 15:00 - 16:30 Digital
- Monday 04.04. 15:00 - 16:30 Seminarraum 3 Sensengasse 3a 1.OG
- Monday 25.04. 15:00 - 16:30 Seminarraum 3 Sensengasse 3a 1.OG
- Monday 02.05. 15:00 - 16:30 Seminarraum 3 Sensengasse 3a 1.OG
- Monday 09.05. 15:00 - 16:30 Seminarraum 3 Sensengasse 3a 1.OG
- Monday 16.05. 15:00 - 16:30 Seminarraum 3 Sensengasse 3a 1.OG
- Monday 23.05. 15:00 - 16:30 Seminarraum 3 Sensengasse 3a 1.OG
- Monday 30.05. 15:00 - 16:30 Seminarraum 3 Sensengasse 3a 1.OG
- Monday 13.06. 15:00 - 16:30 Seminarraum 3 Sensengasse 3a 1.OG
- Monday 20.06. 15:00 - 16:30 Seminarraum 3 Sensengasse 3a 1.OG
- Monday 27.06. 15:00 - 16:30 Seminarraum 3 Sensengasse 3a 1.OG
Information
Aims, contents and method of the course
Assessment and permitted materials
Grundlage der Beurteilung sind die eingereichten Hausübungen sowie die aktive Mitarbeit an den Gruppenarbeiten in den LV-Einheiten.
Minimum requirements and assessment criteria
Da es sich um eine prüfungsimmanente LV handelt, ist unentschuldigtes Fernbleiben nur 2x möglich. Für weitere Abwesenheiten ist ein ärztliches Attest (oder eine gleichwertige Entschuldigung) zu erbringen. Die Hausübungen werden benotet. Mindestens 51% der Gesamtpunkteanzahl ist Voraussetzung für eine positive Note.
Examination topics
Inhalt der Lehrveranstaltung, fallweise zusätzliche Lektüre der auf der Lernplattform zur Verfügung gestellten Materialien.
Reading list
Bhatia, Vijay K. (2004): Worlds of Written Discourse. A Genre-Based View. London: Continuum.
Brinker, Klaus, Cölfen, Hermann und Steffen Pappert (2014): Linguistische Textanalyse : eine Einführung in Grundbegriffe und Methoden. Berlin: Schmidt.
Fabricius-Hansen, Cathrine. 2019. Redewiedergabe reloaded? Zeitschrift für germanistische Linguistik 47(1). 1–27.
Gruber, Helmut. 1993. Evaluation devices in newspaper reports. Journal of Pragmatics 19(5). 469–486.
Gruber, Helmut. 2015. Policy-oriented argumentation or ironic evaluation: A study of verbal quoting and positioning in Austrian politicians’ parliamentary debate contributions. Discourse Studies 17(6). 682–702.
Kress, G. & T. van Leeuwen. 1996. Reading images: the grammar of visual design. London: Routledge.
Martin, James R., und David Rose (2003): Working with discourse: meaning beyond the clause. Open linguistics series. London: Continuum.
Stede, Manfred (2007): Korpusgestützte Textanalyse. Tübingen: Narr.
Swales, John M. (1990): Genre Analysis. Cambridge: Cambridge University Press.
Swales, John M. (2004): Research Genres: Explorations and Applications. Cambridge University Press.
Todd, Richard Watson (2016): Discourse Topics. Amsterdam: John Benjamins.
van Leeuwen, T. 1996. The Representation of Social Actors. In C.R. Caldas- Coulthard & M. Coulthard (eds.), Texts and Practices, 32–70. London: Routledge.
Brinker, Klaus, Cölfen, Hermann und Steffen Pappert (2014): Linguistische Textanalyse : eine Einführung in Grundbegriffe und Methoden. Berlin: Schmidt.
Fabricius-Hansen, Cathrine. 2019. Redewiedergabe reloaded? Zeitschrift für germanistische Linguistik 47(1). 1–27.
Gruber, Helmut. 1993. Evaluation devices in newspaper reports. Journal of Pragmatics 19(5). 469–486.
Gruber, Helmut. 2015. Policy-oriented argumentation or ironic evaluation: A study of verbal quoting and positioning in Austrian politicians’ parliamentary debate contributions. Discourse Studies 17(6). 682–702.
Kress, G. & T. van Leeuwen. 1996. Reading images: the grammar of visual design. London: Routledge.
Martin, James R., und David Rose (2003): Working with discourse: meaning beyond the clause. Open linguistics series. London: Continuum.
Stede, Manfred (2007): Korpusgestützte Textanalyse. Tübingen: Narr.
Swales, John M. (1990): Genre Analysis. Cambridge: Cambridge University Press.
Swales, John M. (2004): Research Genres: Explorations and Applications. Cambridge University Press.
Todd, Richard Watson (2016): Discourse Topics. Amsterdam: John Benjamins.
van Leeuwen, T. 1996. The Representation of Social Actors. In C.R. Caldas- Coulthard & M. Coulthard (eds.), Texts and Practices, 32–70. London: Routledge.
Association in the course directory
BA-APM10a
Last modified: Th 11.05.2023 11:27
- Situationsmerkmale textueller Kommunikation
- Korpuserstellung, Worthäufigkeiten
- Referenzbeziehungen
- Thematische Progression
- Die Repräsentation sozialer Akteure in Texten
- Vertextungsmuster
- Textsortenanalyse nach Swales
- Intertextualität, Rekontextualisierung, Redewiedergabe
- Grundlagen der multimodalen Textanalyse
In den LV-Einheiten wird der Stoff immer wieder durch Gruppenarbeiten vertieft. Zu allen Themenbereichen (mit Ausnahme des ersten) sind auf der Lernplattform Hausübungen zu bearbeiten und hochzuladen. Zu einigen Themenbereichen wird außerdem auf der Lernplattform weiterführende Literatur zur Verfügung gestellt, die für Hausübung verwendet werden kann/soll.
Begleitend zu dieser Lehrveranstaltung wird ein Tutorium angeboten.