Universität Wien
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170623 SE MA 1.3. "Discourses and Methods" (2018S)

Cognitive Capitalism and Media Theory

Continuous assessment of course work

Anmeldung: Die selbstständige Anmeldung über u:space innerhalb der Anmeldephase zu Semesterbeginn ist für die Teilnahme an dieser Lehrveranstaltung verpflichtend. Eine nachträgliche Anmeldung ist nicht möglich. Die Anmeldezeiten entnehmen Sie bitte unserer Homepage unter https://spl-tfm.univie.ac.at/studium/

Anwesenheitspflicht in der ersten Einheit: Studierende, die der ersten Einheit unentschuldigt fern bleiben, verlieren ihren Platz in der Lehrveranstaltung. Studierende von der Warteliste können nachrücken.

Plagiate: Prüfungsleistungen und Prüfungszugänge, die durch das Verwenden unerlaubter Hilfsmittel oder durch absichtsvolles Plagiieren erlangt werden, werden laut Satzung der Universität Wien (§13, §74) nicht beurteilt, sondern im Sammelzeugnis untilgbar mit (X) bewertet. Dies ist auch nach bereits erfolgter Benotung rückwirkend möglich, wenn sich der Tatbestand des Plagiats erst im Nachhinein erweisen sollte. Als Plagiat gilt die absichtsvolle und undeklarierte Übernahme von fremdem geistigen Eigentum ohne Angabe der Quelle; der Begriff des Plagiats umfasst dabei wörtliche Zitate ebenso wie übersetzte Übernahmen und Paraphrasen.

Weitere Infos zum Studium finden Sie unter https://spl-tfm.univie.ac.at/

Registration/Deregistration

Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).

Details

max. 30 participants
Language: German

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

April 14th: Introduction and Appointments for Students Presentations

  • Saturday 14.04. 13:15 - 16:30 Seminarraum 2 2H415 UZA II Rotunde
  • Saturday 26.05. 09:00 - 14:30 Seminarraum 2 2H415 UZA II Rotunde
  • Sunday 27.05. 09:00 - 14:30 Seminarraum 2 2H415 UZA II Rotunde
  • Saturday 16.06. 14:15 - 20:00 Seminarraum 2 2H415 UZA II Rotunde
  • Sunday 17.06. 14:15 - 18:15 Seminarraum 2 2H415 UZA II Rotunde

Information

Aims, contents and method of the course

Cognitve Capitalism is a concept used in various discourses to describe recent developments of capitalism with regard to contemporary knowledge economies. It is related to concepts of immaterial labor (Lazzarato) and immaterial goods.
While repeatedly pointing to develoments in media-technology and ICTs the understanding of Cognitive Capitalism could benefit from concepts and insights of media theory.
This course will try to bring together media theory and concepts of 'Cognitve Capitalism'. Specific topics and examples for discussion will cover 'digital labour', intellectual property and copyright as well as counter movements (Open Science, Free Software, Creative Commons).

Methods:
CLose Reading, Presentations, Discussion

Assessment and permitted materials

Presentation and Disussion-Papers or Term Paper

Minimum requirements and assessment criteria

Minimal Requirements: Basic Knowledge of Media Theory required; be prepared to read comprehensive literature; regular attendance ( max. 2 units of absence)
Marking Criteria: Presentation (40%) - elaborated Discussion-Papers or Term Papers (60%)

Examination topics

Course Literature and Theories concering the Course Topic

Reading list

Introduction and Overview:
Lorey, Isabell, Klaus Neundlinger und Therese Kaufmann (Hrsg.): Kognitiver Kapitalismus, Es kommt darauf an 13, Wien Berlin: Verlag Turia + Kant 2012.
Moulier Boutang, Yann: Cognitive capitalism, Cambridge, Cambridgeshire: Polity Press 2011.
Pasquinelli, Matteo: „The Ideology of Free Culture and the Grammar of Sabotage“, Policy Futures in Education 8/6 (2010), S. 671–682.
Scholz, Trebor (Hrsg.): Digital labor: the Internet as playground and factory, New York: Routledge 2013.

Association in the course directory

092: § 5(1)

Last modified: Sa 02.04.2022 00:21