Warning! The directory is not yet complete and will be amended until the beginning of the term.
180001 SE Interdisciplinary Didactics (2021S)
Begleit-LV BEd Schulpraxis
Continuous assessment of course work
Labels
REMOTE
Summary
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from Tu 01.12.2020 09:00 to Mo 11.01.2021 22:00
- Deregistration possible until Fr 15.01.2021 10:49
Registration information is available for each group.
Groups
Group 1
Sie werden bei einer Anmeldung zur Fachbezogenen Schulpraxis gleichzeitig zum Praktikumsplatz und zur begleitenden Lehrveranstaltung angemeldet. Nach Erhalt eines Praktikumsplatzes wird Ihnen automatisch ein Platz in einer begleitenden Lehrveranstaltung zugeteilt. Bitte beachten Sie, dass Ihre Anmeldung für die gesamte Gruppe gilt und Sie möglicherweise zu einer Parallellehrveranstaltung zugeteilt werden.
Im Fall einer Abmeldung von Begleit-LV oder Praktikumsplatz, werden Sie automatisch auch vom jeweils anderen abgemeldet.
Sie können sich in u:space von 1.12.2020 bis 10.12.2020 für die Fachbezogene Schulpraxis an- und abmelden: https://uspace.univie.ac.at/web/studium/anmeldung-praktikum-lehramt <https://uspace.univie.ac.at/web/studium/anmeldung-praktikum-lehramt> "
Im Fall einer Abmeldung von Begleit-LV oder Praktikumsplatz, werden Sie automatisch auch vom jeweils anderen abgemeldet.
Sie können sich in u:space von 1.12.2020 bis 10.12.2020 für die Fachbezogene Schulpraxis an- und abmelden: https://uspace.univie.ac.at/web/studium/anmeldung-praktikum-lehramt <https://uspace.univie.ac.at/web/studium/anmeldung-praktikum-lehramt> "
Language: German
LMS: Moodle
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
By registering for this course/seminar, you tacitly agree to having all your electronic submissions checked by Turnitin.
- Friday 19.02. 15:00 - 18:15 Digital
- Saturday 20.02. 09:00 - 12:00 Digital
- Friday 26.02. 15:00 - 18:15 Digital
- Saturday 27.02. 09:00 - 12:00 Digital
- Friday 05.03. 15:00 - 18:15 Digital
- Saturday 06.03. 09:00 - 12:00 Digital
- Friday 19.03. 15:00 - 18:15 Digital
- Saturday 20.03. 09:00 - 12:00 Digital
Aims, contents and method of the course
Assessment and permitted materials
Attendance, planning and giving lessons as well as the reflection on a teaching unit in a team, final paper (practical teaching report).
Minimum requirements and assessment criteria
Active participation during the seminar (80% physical presence at least), micro-teaching, seminar paper.
Examination topics
Continuous assessment of course work; content and requirements as listed above.
Reading list
Reading list
will be announced during the seminar.
will be announced during the seminar.
Group 2
Sie werden bei einer Anmeldung zur Fachbezogenen Schulpraxis gleichzeitig zum Praktikumsplatz und zur begleitenden Lehrveranstaltung angemeldet. Nach Erhalt eines Praktikumsplatzes wird Ihnen automatisch ein Platz in einer begleitenden Lehrveranstaltung zugeteilt. Bitte beachten Sie, dass Ihre Anmeldung für die gesamte Gruppe gilt und Sie möglicherweise zu einer Parallellehrveranstaltung zugeteilt werden.
Im Fall einer Abmeldung von Begleit-LV oder Praktikumsplatz, werden Sie automatisch auch vom jeweils anderen abgemeldet.Sie können sich in u:space von 10.09.2020 ab 9 Uhr bis 21.09.2020 bis 12 Uhr für die Fachbezogene Schulpraxis an- und abmelden: https://uspace.univie.ac.at/web/studium/anmeldung-praktikum-lehramtDie Infos zur Anmeldung FAP (Diplomstudium) finden Sie hier:
https://ssc-lehrerinnenbildung.univie.ac.at/ssc-lehrerinnenbildung/praktikum/diplomstudium/fap/
Im Fall einer Abmeldung von Begleit-LV oder Praktikumsplatz, werden Sie automatisch auch vom jeweils anderen abgemeldet.Sie können sich in u:space von 10.09.2020 ab 9 Uhr bis 21.09.2020 bis 12 Uhr für die Fachbezogene Schulpraxis an- und abmelden: https://uspace.univie.ac.at/web/studium/anmeldung-praktikum-lehramtDie Infos zur Anmeldung FAP (Diplomstudium) finden Sie hier:
https://ssc-lehrerinnenbildung.univie.ac.at/ssc-lehrerinnenbildung/praktikum/diplomstudium/fap/
max. 15 participants
Language: German
LMS: Moodle
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
Die Termine werden online via Big Blue Button abgehalten.
Mit der Anmeldung zu dieser Lehrveranstaltung stimmen Sie zu, dass die automatisierte Plagiatsprüfungs-Software Turnitin alle von Ihnen im Moodle eingereichten schriftlichen Teilleistungen prüft.- Monday 08.03. 15:00 - 19:00 Digital
- Saturday 20.03. 09:00 - 13:15 Digital
- Friday 23.04. 15:00 - 19:15 Digital
- Saturday 24.04. 09:00 - 13:15 Digital
- Thursday 29.04. 14:00 - 18:15 Digital
Aims, contents and method of the course
Die Lehrveranstaltung zielt darauf ab, den Einstieg in die Unterrichtstätigkeit im Fach Psychologie und Philosophie vorzubereiten und zu begleiten.Im Mittelpunkt der LV stehen daher der Austausch schulpraktischer Erfahrungen sowie die kritische Reflexion der eigenen Unterrichtstätigkeit. In weiterer Folge sollen herausfordernde Situationen im Schulalltag diskutiert sowie über eine lernförderliche Klassenführung reflektiert werden.Das methodische Wissen wird vertieft, indem kreative und abwechslungsreiche Unterrichtsmethoden anhand eines lehrplankonformen Themas nach Wahl (aus der Psychologie oder Philosophie) kennengelernt, erprobt und nachbesprochen werden. Dazu werden im Team methodische Einheiten geplant und in der Gruppe durchgeführt. Der anschließende Austausch der Methodensammlungen über moodle soll die zukünftige Unterrichtstätigkeit erleichtern.Aktuelle Psychologie- und Philosophie-Schulbücher werden nach gelingenden sowie schülermotivierenden Methoden analysiert. Ein Büchertisch informiert über aktuelle psychologische und philosophische Fachliteratur sowie methodische Nachschlagewerke.Darüber hinaus werden Hintergrundinformationen zum Psychologie-Unterricht geklärt, u. a. in Bezug auf den Lehrplan, die Unterrichts- sowie Jahresplanung, die differenzierte Leistungsbeurteilung und -feststellung, den Ablauf der Reifeprüfung sowie die Erstellung kompetenzorientierter Aufgaben.
Assessment and permitted materials
- Mitarbeit in der LV
- Methodenpräsentationen im Team
- Praktikumsbericht
- Methodenpräsentationen im Team
- Praktikumsbericht
Minimum requirements and assessment criteria
- Mitarbeit in der LV (30%)
- Methodenpräsentation im Team (30%)
- Praktikumsbericht (40%)
- Anwesenheit: mindestens 80% Anwesenheit
Die Erbringung jeder einzelnen Teilleistung ist unabdingbar für eine positive Beurteilung.
- Methodenpräsentation im Team (30%)
- Praktikumsbericht (40%)
- Anwesenheit: mindestens 80% Anwesenheit
Die Erbringung jeder einzelnen Teilleistung ist unabdingbar für eine positive Beurteilung.
Examination topics
siehe Leistungskontrolle
Reading list
Literatur wird in der LV bekannt gegeben.
Group 3
Sie werden bei einer Anmeldung zur Fachbezogenen Schulpraxis gleichzeitig zum Praktikumsplatz und zur begleitenden Lehrveranstaltung angemeldet. Nach Erhalt eines Praktikumsplatzes wird Ihnen automatisch ein Platz in einer begleitenden Lehrveranstaltung zugeteilt. Bitte beachten Sie, dass Ihre Anmeldung für die gesamte Gruppe gilt und Sie möglicherweise zu einer Parallellehrveranstaltung zugeteilt werden.
Im Fall einer Abmeldung von Begleit-LV oder Praktikumsplatz, werden Sie automatisch auch vom jeweils anderen abgemeldet.Sie können sich in u:space von 10.09.2020 ab 9 Uhr bis 21.09.2020 bis 12 Uhr für die Fachbezogene Schulpraxis an- und abmelden: https://uspace.univie.ac.at/web/studium/anmeldung-praktikum-lehramtDie Infos zur Anmeldung FAP (Diplomstudium) finden Sie hier:
https://ssc-lehrerinnenbildung.univie.ac.at/ssc-lehrerinnenbildung/praktikum/diplomstudium/fap/
Im Fall einer Abmeldung von Begleit-LV oder Praktikumsplatz, werden Sie automatisch auch vom jeweils anderen abgemeldet.Sie können sich in u:space von 10.09.2020 ab 9 Uhr bis 21.09.2020 bis 12 Uhr für die Fachbezogene Schulpraxis an- und abmelden: https://uspace.univie.ac.at/web/studium/anmeldung-praktikum-lehramtDie Infos zur Anmeldung FAP (Diplomstudium) finden Sie hier:
https://ssc-lehrerinnenbildung.univie.ac.at/ssc-lehrerinnenbildung/praktikum/diplomstudium/fap/
max. 15 participants
Language: German
LMS: Moodle
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
Both parts this course and the practical part at school have to be completed during the same semester.
By registering for this course, you tacitly agree to having all your electronic submissions checked byTurnitin.An unexcused absence in the first unit will result in an automatic exclusion from the course.
andreas.hoeller@univie.ac.at
- Tuesday 09.03. 14:00 - 15:30 Digital
- Tuesday 16.03. 14:00 - 15:30 Digital
- Tuesday 23.03. 14:00 - 15:30 Digital
- Tuesday 13.04. 14:00 - 15:30 Digital
- Tuesday 20.04. 14:00 - 15:30 Digital
- Tuesday 27.04. 14:00 - 15:30 Digital
- Tuesday 04.05. 14:00 - 15:30 Digital
- Tuesday 11.05. 14:00 - 15:30 Digital
- Tuesday 18.05. 14:00 - 15:30 Digital
- Tuesday 01.06. 14:00 - 15:30 Digital
- Tuesday 08.06. 14:00 - 15:30 Digital
- Tuesday 15.06. 14:00 - 15:30 Digital
- Tuesday 22.06. 14:00 - 15:30 Digital
- Tuesday 29.06. 14:00 - 15:30 Digital
Aims, contents and method of the course
Objectives
- Observation, planning, implementation, and deliberation of lessons taking into account both traditional and innovative teaching methods
- Methodological adaptations that tie into the previous knowledge of students
- Consideration of the practical experiences as a wholeContent
The students are expected to take a critical look at the contents of current curricula of the subjects psychology and philosophy and to work as a team to design lesson units. In doing so, they will deepen their knowledge of both didactics and methodology with regard to a constructivist understanding of both teaching and learning. Each lesson unit is expected to be tested during the course of the practical part of the training. The seminar, on the other hand, provides the students with an opportunity to reflect on relevant issues and to participate in an ongoing exchange of experiences.Method
There will be an introductory presentation of the teaching methods, models of planning as well as relevant topics such as: curriculum, individual teaching units, elements of pre-scientific work, and the testing format of the high school graduation. Based on this, the students, divided into teams, will develop teaching units which they will implement as part of a teaching simulation with the participants. The feedback of the seminar group will serve as a basis for improving and optimizing the created documents.
- Observation, planning, implementation, and deliberation of lessons taking into account both traditional and innovative teaching methods
- Methodological adaptations that tie into the previous knowledge of students
- Consideration of the practical experiences as a wholeContent
The students are expected to take a critical look at the contents of current curricula of the subjects psychology and philosophy and to work as a team to design lesson units. In doing so, they will deepen their knowledge of both didactics and methodology with regard to a constructivist understanding of both teaching and learning. Each lesson unit is expected to be tested during the course of the practical part of the training. The seminar, on the other hand, provides the students with an opportunity to reflect on relevant issues and to participate in an ongoing exchange of experiences.Method
There will be an introductory presentation of the teaching methods, models of planning as well as relevant topics such as: curriculum, individual teaching units, elements of pre-scientific work, and the testing format of the high school graduation. Based on this, the students, divided into teams, will develop teaching units which they will implement as part of a teaching simulation with the participants. The feedback of the seminar group will serve as a basis for improving and optimizing the created documents.
Assessment and permitted materials
- engaged participation in the discussions during class meetings
- development and presentation of the teaching materials created in teamwork including a comprehensible documentation of the records for all participants
- a completed paper (report)
- development and presentation of the teaching materials created in teamwork including a comprehensible documentation of the records for all participants
- a completed paper (report)
Minimum requirements and assessment criteria
- Implementation of teaching simulation
- Submission of all documents on time
- Attendance (a maximum of two absences)
- Submission of all documents on time
- Attendance (a maximum of two absences)
Examination topics
Methods for teaching as well as respective subject matters, Theory of Constructivist Learning
Reading list
Will be announced at the beginning of the course.
Group 4
Sie werden bei einer Anmeldung zur Fachbezogenen Schulpraxis gleichzeitig zum Praktikumsplatz und zur begleitenden Lehrveranstaltung angemeldet. Nach Erhalt eines Praktikumsplatzes wird Ihnen automatisch ein Platz in einer begleitenden Lehrveranstaltung zugeteilt. Bitte beachten Sie, dass Ihre Anmeldung für die gesamte Gruppe gilt und Sie möglicherweise zu einer Parallellehrveranstaltung zugeteilt werden.
Im Fall einer Abmeldung von Begleit-LV oder Praktikumsplatz, werden Sie automatisch auch vom jeweils anderen abgemeldet.
Sie können sich in u:space von 1.12.2020 bis 10.12.2020 für die Fachbezogene Schulpraxis an- und abmelden: https://uspace.univie.ac.at/web/studium/anmeldung-praktikum-lehramt <https://uspace.univie.ac.at/web/studium/anmeldung-praktikum-lehramt> "
Im Fall einer Abmeldung von Begleit-LV oder Praktikumsplatz, werden Sie automatisch auch vom jeweils anderen abgemeldet.
Sie können sich in u:space von 1.12.2020 bis 10.12.2020 für die Fachbezogene Schulpraxis an- und abmelden: https://uspace.univie.ac.at/web/studium/anmeldung-praktikum-lehramt <https://uspace.univie.ac.at/web/studium/anmeldung-praktikum-lehramt> "
Language: German
LMS: Moodle
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
By registering for this course/seminar, you tacitly agree to having all your electronic submissions checked by Turnitin.
- Wednesday 17.02. 09:45 - 11:15 Digital
- Wednesday 17.02. 11:30 - 13:00 Digital
- Saturday 20.02. 09:45 - 11:15 Digital
- Saturday 20.02. 11:30 - 13:00 Digital
- Saturday 20.02. 13:15 - 15:15 Digital
- Wednesday 24.02. 09:45 - 11:15 Digital
- Wednesday 24.02. 11:30 - 13:00 Digital
- Saturday 27.02. 09:45 - 11:15 Digital
- Saturday 27.02. 11:30 - 13:00 Digital
- Saturday 27.02. 13:45 - 15:15 Digital
- Wednesday 03.03. 09:45 - 11:15 Digital
- Wednesday 03.03. 11:30 - 13:00 Digital
- Saturday 06.03. 09:45 - 11:15 Digital
- Saturday 06.03. 11:30 - 13:00 Digital
Aims, contents and method of the course
OBJECTIVES
This course offers a specific preparation for professional teaching of the subjects Psychology and Philosophy.
- Lesson planning, teaching and reflecting on the basis of
subject-specific methods
- Expanding on a chosen topic that corresponds with the
curriculum
- Reflecting on practical experiences at schoolCONTENTS and METHODS
First of all, topics with particular practical teaching relevance will be introduced:
curriculum, lesson planning, tasks and procedure of the standardised final leaving examination.
The main focus of this course, however, is to increase didactical and methodological knowledge.
In the second part of the course, students will plan and teach lesson sequences in teams. These lesson sequences will be evaluated according to previously prepared didactical aspects and criteria for good teaching.
The lesson documentations will be available for all participants.
This course offers a specific preparation for professional teaching of the subjects Psychology and Philosophy.
- Lesson planning, teaching and reflecting on the basis of
subject-specific methods
- Expanding on a chosen topic that corresponds with the
curriculum
- Reflecting on practical experiences at schoolCONTENTS and METHODS
First of all, topics with particular practical teaching relevance will be introduced:
curriculum, lesson planning, tasks and procedure of the standardised final leaving examination.
The main focus of this course, however, is to increase didactical and methodological knowledge.
In the second part of the course, students will plan and teach lesson sequences in teams. These lesson sequences will be evaluated according to previously prepared didactical aspects and criteria for good teaching.
The lesson documentations will be available for all participants.
Assessment and permitted materials
- Committed participation during the course
- Planning, teaching and documenting a lesson sequence in a
team
- Written final paper (internship report)
- Planning, teaching and documenting a lesson sequence in a
team
- Written final paper (internship report)
Minimum requirements and assessment criteria
- Participation (30%)
- Planning, teaching and documenting a lesson sequence in a
team (30%)
- Written final paper (40%)
- Attendance (80% attendance)
- Planning, teaching and documenting a lesson sequence in a
team (30%)
- Written final paper (40%)
- Attendance (80% attendance)
Reading list
Will be announced in the first lesson.
Group 5
Sie werden bei einer Anmeldung zur Fachbezogenen Schulpraxis gleichzeitig zum Praktikumsplatz und zur begleitenden Lehrveranstaltung angemeldet. Nach Erhalt eines Praktikumsplatzes wird Ihnen automatisch ein Platz in einer begleitenden Lehrveranstaltung zugeteilt. Bitte beachten Sie, dass Ihre Anmeldung für die gesamte Gruppe gilt und Sie möglicherweise zu einer Parallellehrveranstaltung zugeteilt werden.
Im Fall einer Abmeldung von Begleit-LV oder Praktikumsplatz, werden Sie automatisch auch vom jeweils anderen abgemeldet.Sie können sich in u:space von 10.09.2020 ab 9 Uhr bis 21.09.2020 bis 12 Uhr für die Fachbezogene Schulpraxis an- und abmelden: https://uspace.univie.ac.at/web/studium/anmeldung-praktikum-lehramtDie Infos zur Anmeldung FAP (Diplomstudium) finden Sie hier:
https://ssc-lehrerinnenbildung.univie.ac.at/ssc-lehrerinnenbildung/praktikum/diplomstudium/fap/
Im Fall einer Abmeldung von Begleit-LV oder Praktikumsplatz, werden Sie automatisch auch vom jeweils anderen abgemeldet.Sie können sich in u:space von 10.09.2020 ab 9 Uhr bis 21.09.2020 bis 12 Uhr für die Fachbezogene Schulpraxis an- und abmelden: https://uspace.univie.ac.at/web/studium/anmeldung-praktikum-lehramtDie Infos zur Anmeldung FAP (Diplomstudium) finden Sie hier:
https://ssc-lehrerinnenbildung.univie.ac.at/ssc-lehrerinnenbildung/praktikum/diplomstudium/fap/
max. 15 participants
Language: German
LMS: Moodle
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
By registering for this course/seminar, you tacitly agree to having all your electronic submissions checked by Turnitin.
- Thursday 11.03. 15:00 - 18:15 Digital
- Saturday 13.03. 09:00 - 12:00 Digital
- Friday 16.04. 15:00 - 18:15 Digital
- Saturday 17.04. 09:00 - 12:00 Digital
- Friday 07.05. 15:00 - 18:15 Digital
- Saturday 08.05. 09:00 - 12:00 Digital
- Friday 11.06. 15:00 - 18:15 Digital
- Saturday 12.06. 09:00 - 12:00 Digital
Aims, contents and method of the course
Aims:The aim of this course is to familiarize students with the subject-specific challenges of professional teaching of psychology and philosophy at school. The participants will thus be prepared for planning, realizing and reflecting on their individual lessons – all this in direct and intense examination of the actual teaching practice.Contents and methods of the course (using the toll "BigBlueButton"):The course will focus on a practice-oriented discussion on the curriculum as well as on short, medium and long-term lesson design. The students will further reflect on various forms of assessment and feedback and discuss questions of the new competence oriented school leaving exam. Some special attention will be drawn to subject-specific challenges (e. g. choosing more sophisticated scholarly or philosophical texts for the lessons) and methodological approaches (e. g. writing philosophical essays in philosophy lessons).
Based on specific aspects of the curriculum the participants are expected to plan and give lessons and to reflect on them critically. Ready-made material like school books might offer some first orientation but should be analyzed critically (from a professional perspective) and needs to be evaluated with the help of additional and probably more profound texts and articles of primary and secondary sources.
Based on specific aspects of the curriculum the participants are expected to plan and give lessons and to reflect on them critically. Ready-made material like school books might offer some first orientation but should be analyzed critically (from a professional perspective) and needs to be evaluated with the help of additional and probably more profound texts and articles of primary and secondary sources.
Assessment and permitted materials
Attendance, planning and giving lessons as well as the reflection on a teaching unit in a team, final paper (practical teaching report).
Minimum requirements and assessment criteria
Active participation during the seminar (80% physical presence at least), micro-teaching, seminar paper.
Examination topics
Continuous assessment of course work; content and requirements as listed above.
Reading list
Reading list
will be announced during the seminar.
will be announced during the seminar.
Association in the course directory
Last modified: Sa 08.07.2023 00:17
Based on specific aspects of the curriculum the participants are expected to plan and give lessons and to reflect on them critically. Ready-made material like school books might offer some first orientation but should be analyzed critically (from a professional perspective) and needs to be evaluated with the help of additional and probably more profound texts and articles of primary and secondary sources.