180026 SE Knowledge and Trust (2012S)
Social Knowledge Production in Science and Society
Continuous assessment of course work
Labels
alle Termine im HS 3 F7,21,3./18.4./16,23,30.5./6.6.2012. 19-22 Uhr.Für den 28.3.2012 Hörsaal 2G ab 19.30-22 Uhr
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from Tu 14.02.2012 18:00 to We 29.02.2012 19:00
- Deregistration possible until Sa 31.03.2012 23:00
Details
max. 45 participants
Language: German
Lecturers
Classes
Currently no class schedule is known.
Information
Aims, contents and method of the course
Assessment and permitted materials
- Gestaltung der Seminarsitzung 30%
- Aktive Mitarbeit im Seminar 20%
- Seminararbeit 50%
- Aktive Mitarbeit im Seminar 20%
- Seminararbeit 50%
Minimum requirements and assessment criteria
Ziel der LV ist die Reflexion des Zusammenhangs von Wissen und Vertrauen in zeitgenössischen alltäglichen wie wissenschaftlichen Wissenspraktiken. Hierfür werden folgende Themenfelder untersucht: 1) Vertrauen, Wissen und Zeugenschaft, 2) Vertrauen in den Wissenschaften, 3) Vertrauen, Reputation & Autorität, 4) Vertrauen und Technologie.
Examination topics
Das Seminar findet jeweils 3-stündig statt. Nach einer Einführung durch die Seminarleiterin sind jeweils Gruppen von Studierenden für die Gestaltung der Sitzungen verantwortlich. Die einzelnen Sitzungen enthalten jeweils Blöcke mit Präsentationen, Gruppenarbeiten und Diskussionen. Die Seminarleiterin unterstützt die jeweilige Studierendengruppe in der Gestaltung der Sitzung zusätzlich durch ein Planungstreffen eine Woche vor der Sitzung. Für jede Sitzung ist ein Basistext von allen Studierenden zur Vorbereitung zu lesen. Zu diesem Text senden alle Studierenden jeweils eine Frage an die Referenten der jeweiligen Sitzung.
Reading list
Anderson, E. (2009). "Feminist Epistemology and Philosophy of Science." Stanford Encyclopedia of Philosophy. from http://plato.stanford.edu/entries/feminism-epistemology/.
Blais, M. (1987). "Epistemic Tit for Tat." The Journal of Philosophy 88: 363-375.
Castelfranchi, C. and R. Falcone (1998). Principles of Trust for MAS: Cognitive Anatomy, Social Importance, and Quantification. Proceedings of the International Conference on Multi-Agent Systems (ICMAS 98), Paris, Fance.
Buechner, J. and H. Tavani (2010). "Trust and multi-agent systems: applying the diffuse, default model" of trust to experiments involving artificial agents." Ethics and Information Technology Online First: 1-13.
Cook, S. (2010). "Making the Technological Trustworthy." Knowledge, Technology & Policy 23(3): 455-459.
Ess, C. (2010). "Trust and New Communication Technologies: Vicious Circles, Virtuous Circles, Possible Futures." Knowledge, Technology & Policy 23(3): 287-305.
Faulkner, P. (2007b). "On Telling and Trusting." Mind 116(464): 875-902.
Fricker, E. (1995a). "Critical Notice: Telling and Trusting: Reductionism and Anti-Reductionism in the Epistemology of Testimony." Mind 104(414): 393-411.
Fricker, M. (2007). Epistemic Injustice. Power and the Ethics of Knowing. Oxford, Oxford University Press.
Gambetta, D., Ed. (1988). Trust. Making and Breaking Cooperative Relations. . Oxford, Basil Blackwell.
Hardin, R. (1996). "Trustworthiness." Ethics 107: 26-42.
Holton, R. (1994). "Deciding to trust, coming to believe." Australasian Journal of Philosophy 72(1): 63-76.
Kitcher, P. (1990). "The Division of Cognitive Labor." The Journal of Philosophy 87(1): 5-22.
Kitcher, P. (1993). The Advancement of Science. New York, Oxford University Press.(Chapter 8)
Massa, P. and P. Avesani (2007). "Trust Metrics on Controversial Users: Balancing between Tyranny of the Majority and Echo Chambers." International Journal on Semantic Web and Information Systems (IJSWIS) 3(1 ): 39-64.
Origgi, G. (2008). "Trust, authority and epistemic responsibility." Theoria 61: 35-44.
Shapin, S. (1994). A Social History of Truth: Civility and Science in Seventeenth-Century England. Chicago, University of Chicago Press.
Taddeo, M. (2010a). "Trust in Technology: a Distinctive and a Problematic Relation." Knowledge, Technology & Policy 24(3-4): 283-286.
Blais, M. (1987). "Epistemic Tit for Tat." The Journal of Philosophy 88: 363-375.
Castelfranchi, C. and R. Falcone (1998). Principles of Trust for MAS: Cognitive Anatomy, Social Importance, and Quantification. Proceedings of the International Conference on Multi-Agent Systems (ICMAS 98), Paris, Fance.
Buechner, J. and H. Tavani (2010). "Trust and multi-agent systems: applying the diffuse, default model" of trust to experiments involving artificial agents." Ethics and Information Technology Online First: 1-13.
Cook, S. (2010). "Making the Technological Trustworthy." Knowledge, Technology & Policy 23(3): 455-459.
Ess, C. (2010). "Trust and New Communication Technologies: Vicious Circles, Virtuous Circles, Possible Futures." Knowledge, Technology & Policy 23(3): 287-305.
Faulkner, P. (2007b). "On Telling and Trusting." Mind 116(464): 875-902.
Fricker, E. (1995a). "Critical Notice: Telling and Trusting: Reductionism and Anti-Reductionism in the Epistemology of Testimony." Mind 104(414): 393-411.
Fricker, M. (2007). Epistemic Injustice. Power and the Ethics of Knowing. Oxford, Oxford University Press.
Gambetta, D., Ed. (1988). Trust. Making and Breaking Cooperative Relations. . Oxford, Basil Blackwell.
Hardin, R. (1996). "Trustworthiness." Ethics 107: 26-42.
Holton, R. (1994). "Deciding to trust, coming to believe." Australasian Journal of Philosophy 72(1): 63-76.
Kitcher, P. (1990). "The Division of Cognitive Labor." The Journal of Philosophy 87(1): 5-22.
Kitcher, P. (1993). The Advancement of Science. New York, Oxford University Press.(Chapter 8)
Massa, P. and P. Avesani (2007). "Trust Metrics on Controversial Users: Balancing between Tyranny of the Majority and Echo Chambers." International Journal on Semantic Web and Information Systems (IJSWIS) 3(1 ): 39-64.
Origgi, G. (2008). "Trust, authority and epistemic responsibility." Theoria 61: 35-44.
Shapin, S. (1994). A Social History of Truth: Civility and Science in Seventeenth-Century England. Chicago, University of Chicago Press.
Taddeo, M. (2010a). "Trust in Technology: a Distinctive and a Problematic Relation." Knowledge, Technology & Policy 24(3-4): 283-286.
Association in the course directory
BA M 5.3, PP § 57.3.6, PP §57.3.7
Last modified: Mo 07.09.2020 15:36
Dieses Dilemma verschärft sich noch, berücksichtigt man, wie sehr in gegenwärtigen epistemischen Praktiken Vertrauen nicht nur in Menschen gesetzt wird, sondern auch in Technologien, Prozessen, Institutionen und Wissensprodukte selbst. Insbesondere die Informations- und Kommunikationstechnologien (ICT) spielen dabei eine wichtige Rolle: Sie vermitteln nicht nur Vertrauensbeziehungen zwischen Wissenssubjekten auf mitnichten neutrale Weise, sondern sie strukturieren und organisieren immer tiefergehen Vertrauensbeziehungen in Wissensprozessen. Durch dieses Einwirken stellt sich die für das Seminar erkenntnisleitende Frage, wie epistemisches Vertrauen, seine Bedingungen, Möglichkeiten und Gefahren im Kontext der ICT besser verstanden werden können.