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180040 SE The Myth of the Mental? The McDowell-Dreyfus Debate and Phenomenology (2015S)
Continuous assessment of course work
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In his APA Presidential Address from 2005, Hubert Dreyfus has launched a debate on the "Myth of the Mental." He does so in mainly attacking John McDowell's outline (put forward in "Mind and World" and other writings) that experience is permeated by conceptuality and that this is what makes possible our "openness to the world." Dreyfus argues that this is a highly intellectualist and constructed picture that ignores the "phenomenology of bodily coping"; In contrast to McDowell's opinion, Dreyfus holds that it is the immersed and non-conceptual responding to affordances which opens up a world in the first place. Arguing along these lines, Dreyfus reinforces a dichotomy between "phenomenologists" on the one and "conceptualists" on the other side and urges analytic philosophers, working on the "upper stories of the building of knowledge" to unite with phenomenologists who do their work on the basement and the "ground floor."In the seminar, we will first get acquainted with the debate and then look at the phenomenological ancestry of the presented positions by reading texts by Merleau-Ponty, Heidegger and Husserl. This shall make clear, as Zahavi shows, that Dreyfus' conception of "mindless coping" endorses a conception of mindedness which is considerably closer to McDowell than Dreyfus thinks; moreover, it involves a conception of self-consciousness as self-monitoring which is "far removed from the idea of an immersed, non-objectifying self-acquaintance that we find in phenomenology."
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from Sa 14.02.2015 09:00 to Fr 27.02.2015 09:00
- Deregistration possible until Tu 31.03.2015 23:59
Details
max. 35 participants
Language: German
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
- Tuesday 10.03. 15:00 - 16:30 Hörsaal 3C, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/3. Stock, 1010 Wien
- Tuesday 17.03. 15:00 - 16:30 Hörsaal 3C, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/3. Stock, 1010 Wien
- Tuesday 24.03. 15:00 - 16:30 Hörsaal 3C, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/3. Stock, 1010 Wien
- Tuesday 14.04. 15:00 - 16:30 Hörsaal 3C, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/3. Stock, 1010 Wien
- Tuesday 21.04. 15:00 - 16:30 Hörsaal 3C, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/3. Stock, 1010 Wien
- Tuesday 28.04. 15:00 - 16:30 Hörsaal 3C, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/3. Stock, 1010 Wien
- Tuesday 05.05. 15:00 - 16:30 Hörsaal 3C, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/3. Stock, 1010 Wien
- Tuesday 12.05. 15:00 - 16:30 Hörsaal 3C, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/3. Stock, 1010 Wien
- Tuesday 19.05. 15:00 - 16:30 Hörsaal 3C, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/3. Stock, 1010 Wien
- Tuesday 02.06. 15:00 - 16:30 Hörsaal 3C, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/3. Stock, 1010 Wien
- Tuesday 09.06. 15:00 - 16:30 Hörsaal 3C, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/3. Stock, 1010 Wien
- Tuesday 16.06. 15:00 - 16:30 Hörsaal 3C, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/3. Stock, 1010 Wien
- Tuesday 23.06. 15:00 - 16:30 Hörsaal 3C, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/3. Stock, 1010 Wien
- Tuesday 30.06. 15:00 - 16:30 Hörsaal 3C, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/3. Stock, 1010 Wien
Information
Aims, contents and method of the course
Assessment and permitted materials
* Regelmäßige und aktive Teilnahme (max. drei Fehlstunden)
* Termingerechte Abgabe der wöchentlichen Lektürereflexionen auf der Lernplattform
* Abfassung einer Seminararbeit
* Termingerechte Abgabe der wöchentlichen Lektürereflexionen auf der Lernplattform
* Abfassung einer Seminararbeit
Minimum requirements and assessment criteria
Ziel des Seminars ist, grundlegende Kenntnisse einer aktuellen Debatte der Philosophie des Geistes zu erwerben und diese mit klassischen Theorien der Phänomenologie in Beziehung setzen zu können.
Examination topics
Nach allgemeinen Einführungen von meiner Seite werden wir im Seminar die Texte gemeinsam erarbeiten und diskutieren. Die Studierenden bereiten sich auf die Lehrveranstaltung jeweils durch eine Lektürereflexion auf den zu lesenden Text vor.
Die Lektüre ist zu einem großen Teil auf Englisch.e-learning: Es ist vorgesehen, zusätzlich mit einer Lernplattform zu arbeiten, wo die Lektürereflexionen eingereicht und für alle sichtbar/abrufbar werden sollen.
Lektürereflexionen: Die Studierenden sollen zu jedem Text im Vorfeld eine kurze Lektürereflexion verfassen. Damit soll eine optimale Vorbereitung für die Diskussion erreicht werden, die für die gemeinsame Erarbeitung der Texte wesentlich ist.
Die Lektüre ist zu einem großen Teil auf Englisch.e-learning: Es ist vorgesehen, zusätzlich mit einer Lernplattform zu arbeiten, wo die Lektürereflexionen eingereicht und für alle sichtbar/abrufbar werden sollen.
Lektürereflexionen: Die Studierenden sollen zu jedem Text im Vorfeld eine kurze Lektürereflexion verfassen. Damit soll eine optimale Vorbereitung für die Diskussion erreicht werden, die für die gemeinsame Erarbeitung der Texte wesentlich ist.
Reading list
Wird zu Beginn des Seminars bekannt gegeben und ist auf der elektronischen Lernplattform erhältlich.Auswahl:Dreyfus, Hubert L. (2005): Overcoming the Myth of the Mental: How Philosophers Can Profit from the Phenomenology of Everyday Expertise, APA Pacific Division Presidential Address 2005.McDowell, John (2007): What Myth? Inquiry 50:4, 338-351.Dreyfus, Hubert L. (2007): The Return of the Myth of the Mental, Inquiry, 50:4, 352-365.McDowell, John (2007): Response to Dreyfus, Inquiry, 50:4, 366-370.Dreyfus, Hubert L. (2007): Response to McDowell, Inquiry, 50:4, 371-377.Zahavi, Dan (2013): Mindedness, mindlessness and first-person authority,in J. Schear (ed.): Mind, Reason and Being-in-the-World: The Mcdowell-Dreyfus Debate. London: Routledge.Heidegger, Martin (1927/2001): Sein und Zeit. Tübingen: Niemeyer.Heidegger, Martin (1994): Prolegomena zur Geschichte des Zeitbegriffs. Frankfurt a.M.: Klostermann.
Selected Paragraphs: §§5-7Husserl, Edmund (1939/1973): Erfahrung und Urteil. Hamburg: Meiner. Selected Paragraphs: §§ 2-4, 6-10, 15-19, 48-49, 63, 68-69, 76-79.Merleau-Ponty, Maurice (1966): Phänomenologie der Wahrnehmung. De Gruyter.
Selected Paragraphs: §§5-7Husserl, Edmund (1939/1973): Erfahrung und Urteil. Hamburg: Meiner. Selected Paragraphs: §§ 2-4, 6-10, 15-19, 48-49, 63, 68-69, 76-79.Merleau-Ponty, Maurice (1966): Phänomenologie der Wahrnehmung. De Gruyter.
Association in the course directory
BA M 9 und BA M 11, M1, M3B
Last modified: Mo 07.09.2020 15:36