Universität Wien
Warning! The directory is not yet complete and will be amended until the beginning of the term.

180049 KU Ontology and aesthetics of film (2023W)

5.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 18 - Philosophie
Continuous assessment of course work

Hinweis der SPL Philosophie:

Das Abgeben von ganz oder teilweise von einem KI-tool (z.B. ChatGPT) verfassten Texten als Leistungsnachweis (z.B. Seminararbeit) ist nur dann erlaubt, wenn dies von der Lehrveranstaltungsleitung ausdrücklich als mögliche Arbeitsweise genehmigt wurde. Auch hierbei müssen direkt oder indirekt zitierte Textstellen wie immer klar mit Quellenangabe ausgewiesen werden.

Die Lehrveranstaltungsleitung kann zur Überprüfung der Autorenschaft einer abgegebenen schriftlichen Arbeit ein notenrelevantes Gespräch (Plausibilitätsprüfung) vorsehen, das erfolgreich zu absolvieren ist.

Registration/Deregistration

Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).

Details

max. 25 participants
Language: German

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

ACHTUNG!! Der Termin am 11.12.2023 muss leider entfallen

  • Monday 09.10. 18:30 - 20:00 Hörsaal 2G, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/2.Stock, 1010 Wien
  • Monday 16.10. 18:30 - 20:00 Hörsaal 2G, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/2.Stock, 1010 Wien
  • Monday 23.10. 18:30 - 20:00 Hörsaal 2G, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/2.Stock, 1010 Wien
  • Monday 30.10. 18:30 - 20:00 Hörsaal 2G, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/2.Stock, 1010 Wien
  • Monday 06.11. 18:30 - 20:00 Hörsaal 2G, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/2.Stock, 1010 Wien
  • Monday 06.11. 20:15 - 22:00 Hörsaal 2G, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/2.Stock, 1010 Wien
  • Monday 13.11. 18:30 - 20:00 Hörsaal 2G, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/2.Stock, 1010 Wien
  • Monday 20.11. 18:30 - 20:00 Hörsaal 2G, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/2.Stock, 1010 Wien
  • Monday 27.11. 18:30 - 20:00 Hörsaal 2G, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/2.Stock, 1010 Wien
  • Monday 04.12. 18:30 - 20:00 Hörsaal 2G, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/2.Stock, 1010 Wien
  • Monday 04.12. 20:15 - 22:00 Hörsaal 2G, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/2.Stock, 1010 Wien
  • Monday 08.01. 18:30 - 20:00 Hörsaal 2G, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/2.Stock, 1010 Wien
  • Monday 15.01. 18:30 - 20:00 Hörsaal 2G, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/2.Stock, 1010 Wien
  • Monday 22.01. 18:30 - 20:00 Hörsaal 2G, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/2.Stock, 1010 Wien
  • Monday 29.01. 18:30 - 20:00 Hörsaal 2G, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/2.Stock, 1010 Wien

Information

Aims, contents and method of the course

This seminar explores the theoretical aspects of a philosophy of film: How is the multiple nature of films to be understood? What is the ontological status of film? – But closely related to these questions we will also explore questions that arise from the theory of art: What do we see when we see the moving images of a film? Beginning with Benjamin, this seminar is an introduction to philosophy of film. Philosophical texts by Cavell, Deleuze and Walton (amongst others) will be discussed.

Teaching method: Introductory lectures, group work, short presentations, discussions.

Aim: Ideally, students will further their ability to produce good arguments and to critically read theoretical texts.

Assessment and permitted materials

The texts for the specific assignments will be provided on Moodle and the homework has to be handed in two days prior to the next session. Giving a short presentation in class reduces the number of written assignments from seven to six.
A minimum of seven short written texts is the basis for a positive grade in this class. Attendance is expected, two unexplained absences per term are permitted.

Minimum requirements and assessment criteria

Each homework will be graded separately, the sum of written work amounts to 70 percent of the overall grade, 30 percent being the active participation in discussions. If you choose to write a BA-paper in this course, you will still have to hand in four short assignments at their due dates. I also expect you to write most of your BA paper during term so that I can actively help you in the process of writing. It is expected that you turn in your BA-paper by the end of April at the latest.

By registering for this seminar, you tacitly agree to having all your electronic submissions checked by Turnitin.

Examination topics

This is a course with mandatory attendance. The grade is not based on one or more written exams but on active participation in discussions and regular written homework.

Reading list

All texts for this seminar will be available via Moodle. A list of relevant literature will be given in the first session.

Allen, Richard (1997): „Looking at Motion Pictures“, in: Richard Allen u. Murray Smith (Hg.): Film Theory and Philosophy. Oxford: Oxford University Press, 76–94.

Benjamin, Walter (1977): „Das Kunstwerk im Zeitalter seiner technischen Reproduzierbarkeit“, in: Ders.: Das Kunstwerk im Zeitalter seiner technischen Reproduzierbarkeit. Drei Studien zur Kunstsoziologie. Frankfurt a. Main: Suhrkamp, 7–44.

Cavell, Stanley (2017): „Was wird aus den Dingen im Film?“ in: Dimitri Liebsch (Hg.): Philosophie des Films. Grundlagentexte. Münster: mentis, 100–110.

Danto, Arthur C. (2017): „Bewegte Bilder“, in: Dimitri Liebsch (Hg.): Philosophie des Films. Grundlagentexte. Münster: mentis, 111–137.

Deleuze, Gilles (1993): „Über Das Bewegungs-Bild“ und „Über Das Zeit-Bild“, in: Unterhandlungen. Frankfurt a. Main: Suhrkamp. 70-91.

Gaut, Berys (2002): „Cinematic Art“, The Journal of Aesthetics and Art Criticism 60(4), 299–312.

Lopes, Dominic McIver (2003): „The Aesthetics of Photographic Transparency“, Mind, New Series 112(447), 433–448.

Merleau-Ponty, Maurice (2017): „Das Kino und die neue Psychologie“, in: Dimitri Liebsch (Hg.): Philosophie des Films. Grundlagentexte. Münster: mentis, 70–84.

Seel, Martin (2007): „Realismus und Anti-Realismus in der Theorie des Films“, in: Die Macht des Erscheinens. Texte zur Ästhetik. Frankfurt a. Main: Suhrkamp, 152–175.

Walton, Kendall L. (1997): „On Pictures and Photographs: Objections Aswered“, in: Richard Allen u. Murray Smith (Hg.): Film Theory and Philosophy. Oxford: Oxford University Press, 60–75.

Association in the course directory

Last modified: Mo 11.12.2023 09:46