Warning! The directory is not yet complete and will be amended until the beginning of the term.
180064 SE Epistemic Relativism and Feminist Standpoint Theory (2022S)
Continuous assessment of course work
Labels
REMOTE
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from Fr 11.02.2022 09:00 to Fr 18.02.2022 10:00
- Registration is open from Tu 22.02.2022 09:00 to Mo 28.02.2022 10:00
- Deregistration possible until Su 20.03.2022 23:59
Details
max. 25 participants
Language: German
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
- Thursday 10.03. 11:30 - 13:00 Digital
- Thursday 17.03. 11:30 - 13:00 Digital
- Thursday 24.03. 11:30 - 13:00 Digital
- Thursday 31.03. 11:30 - 13:00 Digital
- Thursday 07.04. 11:30 - 13:00 Digital
- Thursday 28.04. 11:30 - 13:00 Digital
- Thursday 05.05. 11:30 - 13:00 Digital
- Thursday 12.05. 11:30 - 13:00 Digital
- Thursday 19.05. 11:30 - 13:00 Digital
- Thursday 02.06. 11:30 - 13:00 Digital
- Thursday 09.06. 11:30 - 13:00 Digital
- Thursday 23.06. 11:30 - 13:00 Digital
- Thursday 30.06. 11:30 - 13:00 Digital
Information
Aims, contents and method of the course
Assessment and permitted materials
Voraussetzung für den Zeugniserwerb ist die regelmäßige und aktive Teilnahme an der Lehrveranstaltung (zwei unentschuldigte Fehlstunden sind möglich), die Präsentation eines Impulsreferats, Respondenz zu mindestens einem Impulsreferat, wöchentliche 1-2 verschriftlichte Lektürefragen zur Pflichtlektüre, und dem Verfassen einer Seminararbeit.
Minimum requirements and assessment criteria
Regelmäßige Teilnahme an der Diskussion (30%)
Vorbereiten/Abfassen von 1-2 kritischen Fragen an die Pflichtlektüre (10%)
Präsentation eines Referats im Rahmen der Lehrveranstaltung (10%)
Respondenz zu einem Referat im Rahmen der Lehrveranstaltung (10%)
Abfassung einer Seminararbeit (40%)Für eine positive Beurteilung der Lehrveranstaltung sind 60 Punkte erforderlich. Alle Teilleistungen müssen erbracht und positiv benotet werden.1 (sehr gut) 100-90 Punkte
2 (gut) 89-81 Punkte
3 (befriedigend) 80-71 Punkte
4 (genügend) 70-60 Punkte
5 (nicht genügend) 59-0 PunkteAlle Studierende, die einen Lehrveranstaltungsplatz erhalten haben, sind zu beurteilen, sofern sie sich nicht zeitgerecht abgemeldet haben (Abs. 5) oder unverzüglich nach Wegfall des Hindernisses einen wichtigen Grund für die Nichtdurchführung der Abmeldung glaubhaft machen. (§ 10, Abs. 6 der Satzung).
Vorbereiten/Abfassen von 1-2 kritischen Fragen an die Pflichtlektüre (10%)
Präsentation eines Referats im Rahmen der Lehrveranstaltung (10%)
Respondenz zu einem Referat im Rahmen der Lehrveranstaltung (10%)
Abfassung einer Seminararbeit (40%)Für eine positive Beurteilung der Lehrveranstaltung sind 60 Punkte erforderlich. Alle Teilleistungen müssen erbracht und positiv benotet werden.1 (sehr gut) 100-90 Punkte
2 (gut) 89-81 Punkte
3 (befriedigend) 80-71 Punkte
4 (genügend) 70-60 Punkte
5 (nicht genügend) 59-0 PunkteAlle Studierende, die einen Lehrveranstaltungsplatz erhalten haben, sind zu beurteilen, sofern sie sich nicht zeitgerecht abgemeldet haben (Abs. 5) oder unverzüglich nach Wegfall des Hindernisses einen wichtigen Grund für die Nichtdurchführung der Abmeldung glaubhaft machen. (§ 10, Abs. 6 der Satzung).
Examination topics
Reading list
Wylie, A. (2012, November). Feminist philosophy of science: Standpoint matters. In Proceedings and Addresses of the American Philosophical Association (Vol. 86, No. 2, pp. 47-76). American Philosophical Association.
Harding, S. (1992). Rethinking standpoint epistemology: What is" strong objectivity?". The Centennial Review, 36(3), 437-470.
Hundleby, C. (2020). Thinking Outside-In: Feminist Standpoint Theory as Epistemology, Methodology, and Philosophy of Science. In The Routledge Handbook of Feminist Philosophy of Science (pp. 89-103). Routledge.
Collins, P. H. (1986). Learning from the outsider within: The sociological significance of Black feminist thought. Social problems, 33(6), s14-s32.
Hekman, S. (1997). Truth and method: Feminist standpoint theory revisited. Signs: Journal of women in culture and society, 22(2), 341-365.
Bracke, S., & De La Bellacasa, M. P. (2004). Building standpoints. The feminist standpoint theory reader: Intellectual and political controversies, 309-316.
Hirschmarm, N. J. (1998). Feminist standpoint as postmodern strategy. Women & Politics, 18(3), 73-92.
Kusch, M. (2019). Introduction: A primer on relativism. In The Routledge Handbook of Philosophy of Relativism (pp. 1-7). Routledge.
Kusch, M. (2017). Epistemic relativism, scepticism, pluralism. Synthese, 194(12), 4687-4703.
Wright, C. (2008). Fear of relativism?. Philosophical Studies, 141(3), 379-390.
Baghramian, M. (2019, June). I—The virtues of relativism. In Aristotelian Society Supplementary Volume (Vol. 93, No. 1, pp. 247-269). Oxford University Press.
Kusch, M. (2019, June). II—Relativist Stances, Virtues And Vices. In Aristotelian Society Supplementary Volume (Vol. 93, No. 1, pp. 271-291). Oxford University Press.
Knowles, C. (2019). Relativism in feminist political theory. In The Routledge Handbook of Philosophy of Relativism (pp. 256-264). Routledge.
Code, Lorraine (1995) ‘Must a Feminist be a Relativist After All?’, pp. 185–207 in Rhetorical Spaces: Essays on Gendered Locations. New York: Routledge.
Clough, S. (1998). A hasty retreat from evidence: The recalcitrance of relativism in feminist epistemology. Hypatia, 13(4), 88-111.
Fricker, M. (2000). Feminism in epistemology: Pluralism without postmodernism. The Cambridge companion to feminism in philosophy, 146-165.
“Feminism, Realism and Universalism” by Tony Lawson, which appeared in Feminist Economics, Vol. 5, No. 2, July 1999.
Harding, S. (1999). The case for strategic realism: a response to Lawson. Feminist Economics, 5(3), 127-133.
Ashton, N. (2019). Relativising epistemic advantage. In The Routledge Handbook of Philosophy of Relativism (pp. 329-338). Routledge.
Ashton, N. A. (2020). Scientific Perspectives, Feminist Standpoints, and Non-Silly Relativism. In Knowledge from a human point of view (pp. 71-85). Springer, Cham.
Harding, S. (1992). Rethinking standpoint epistemology: What is" strong objectivity?". The Centennial Review, 36(3), 437-470.
Hundleby, C. (2020). Thinking Outside-In: Feminist Standpoint Theory as Epistemology, Methodology, and Philosophy of Science. In The Routledge Handbook of Feminist Philosophy of Science (pp. 89-103). Routledge.
Collins, P. H. (1986). Learning from the outsider within: The sociological significance of Black feminist thought. Social problems, 33(6), s14-s32.
Hekman, S. (1997). Truth and method: Feminist standpoint theory revisited. Signs: Journal of women in culture and society, 22(2), 341-365.
Bracke, S., & De La Bellacasa, M. P. (2004). Building standpoints. The feminist standpoint theory reader: Intellectual and political controversies, 309-316.
Hirschmarm, N. J. (1998). Feminist standpoint as postmodern strategy. Women & Politics, 18(3), 73-92.
Kusch, M. (2019). Introduction: A primer on relativism. In The Routledge Handbook of Philosophy of Relativism (pp. 1-7). Routledge.
Kusch, M. (2017). Epistemic relativism, scepticism, pluralism. Synthese, 194(12), 4687-4703.
Wright, C. (2008). Fear of relativism?. Philosophical Studies, 141(3), 379-390.
Baghramian, M. (2019, June). I—The virtues of relativism. In Aristotelian Society Supplementary Volume (Vol. 93, No. 1, pp. 247-269). Oxford University Press.
Kusch, M. (2019, June). II—Relativist Stances, Virtues And Vices. In Aristotelian Society Supplementary Volume (Vol. 93, No. 1, pp. 271-291). Oxford University Press.
Knowles, C. (2019). Relativism in feminist political theory. In The Routledge Handbook of Philosophy of Relativism (pp. 256-264). Routledge.
Code, Lorraine (1995) ‘Must a Feminist be a Relativist After All?’, pp. 185–207 in Rhetorical Spaces: Essays on Gendered Locations. New York: Routledge.
Clough, S. (1998). A hasty retreat from evidence: The recalcitrance of relativism in feminist epistemology. Hypatia, 13(4), 88-111.
Fricker, M. (2000). Feminism in epistemology: Pluralism without postmodernism. The Cambridge companion to feminism in philosophy, 146-165.
“Feminism, Realism and Universalism” by Tony Lawson, which appeared in Feminist Economics, Vol. 5, No. 2, July 1999.
Harding, S. (1999). The case for strategic realism: a response to Lawson. Feminist Economics, 5(3), 127-133.
Ashton, N. (2019). Relativising epistemic advantage. In The Routledge Handbook of Philosophy of Relativism (pp. 329-338). Routledge.
Ashton, N. A. (2020). Scientific Perspectives, Feminist Standpoints, and Non-Silly Relativism. In Knowledge from a human point of view (pp. 71-85). Springer, Cham.
Association in the course directory
Last modified: Th 11.05.2023 11:27
Das Seminar ist in 3 Teile strukturiert.
1) Einführung in die feministische Erkenntnistheorie und in die Spezifika von Standpunkttheorie.
2) Einführung in gegenwärtige Formulierungen und Debatten zu epistemischem Relativismus.
3) Relativismus und Objektivität in feministischer Standpunkt Theorie.
Studienziele:
Lernen der wichtigsten Strömungen feministischer Epistemologie und deren korrekte Wiedergabe.
Vermittlung gegenwärtiger Debatten zum epistemischen Relativismus und deren adäquate Darstellung.
Vermittlung der Problemstellung die sich durch „Relativismus-Anschuldigungen“ für die feministische Standpunkttheorie ergibt
Erkennen und Differenzieren von unterschiedlichen Konzepten von „Objektivität“ in epistemologischen, wissenschaftsphilosophischen und feministischen Debatten.
Befähigung schriftliche Arbeiten im Themenbereich der feministischen Erkenntnistheorie zu schaffen.
Kenntnis gegenwärtiger Argumentationsstränge zu Relativismus und Standpunkttheorie und die Fähigkeit diese zu bewerten und sich dazu zu positionieren.