180085 SE Philosophical Didactics (2014W)
Fachdidaktik Philosophie - "Die andere Seite" - eine vergleichende Schulbuchanalyse anhand fachdidaktischer Modelle
Continuous assessment of course work
Labels
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from Su 14.09.2014 14:00 to Mo 29.09.2014 14:00
- Deregistration possible until Fr 31.10.2014 20:00
Details
max. 30 participants
Language: German
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
- Friday 10.10. 11:30 - 13:00 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
- Friday 17.10. 11:30 - 13:00 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
- Friday 24.10. 11:30 - 13:00 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
- Friday 31.10. 11:30 - 13:00 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
- Friday 07.11. 11:30 - 13:00 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
- Friday 14.11. 11:30 - 13:00 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
- Friday 21.11. 11:30 - 13:00 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
- Friday 28.11. 11:30 - 13:00 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
- Friday 05.12. 11:30 - 13:00 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
- Friday 12.12. 11:30 - 13:00 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
- Friday 09.01. 11:30 - 13:00 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
- Friday 16.01. 11:30 - 13:00 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
- Friday 23.01. 11:30 - 13:00 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
- Friday 30.01. 11:30 - 13:00 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
Information
Aims, contents and method of the course
Assessment and permitted materials
Active participation during individual and group assignments throughout the entire courseDidactic planning of a lesson in a teamWritten paper (methodological analysis and reflection of the lesson)
Minimum requirements and assessment criteria
Gaining an understanding of teaching and learning processes
Gaining practical, methodological experience in teaching Philosophy
Gaining practical, methodological experience in teaching Philosophy
Examination topics
The thematic contents of the course will be conveyed through lectures, individual and group tasks, team-teaching sessions and a subsequent reflection of learning processes
Reading list
Angewandte Philosophie. Hrsg. v. Ch. Runtenberg u. J. Rohbeck. Dresden: Univ.-Verlag 2012
Martens, Ekkehard: Methodik des Ethik- und Philosophieunterrichts : Philosophieren als elementare Kulturtechnik. - 3. Aufl. - Hannover: Siebert, 2007
Philosophie und Bildung: Beiträge zur Philosophiedidaktik / Ekkehard Martens; Christian Gefert; Volker Steenblock (Hg.) - Münster: LIT, 2005
Rösch, Anita: Kompetenzorientierung im Philosophie- und Ethikunterricht. Entwicklung eines Kompetenzmodells für die Fächergruppe Philosophie, Praktische Philosophie, Ethik, Werte und Normen, LER. 3. Aufl. Wien: LIT Verlag 2012
Steenblock, Volker: Philosophische Bildung. Einführung in die Philosophiedidaktik und Handbuch: Praktische Philosophie. 7. Aufl. Berlin: LIT Verlag 2013
Zeitschrift für Didaktik der Philosophie und Ethik (ZDPE). Hrsg. v. E. Martens, J. Rohbeck, V. Steenblock. Hannover: Siebert Verlag
Sowie aktuell verwendete Lehrbücher für Philosophie
Martens, Ekkehard: Methodik des Ethik- und Philosophieunterrichts : Philosophieren als elementare Kulturtechnik. - 3. Aufl. - Hannover: Siebert, 2007
Philosophie und Bildung: Beiträge zur Philosophiedidaktik / Ekkehard Martens; Christian Gefert; Volker Steenblock (Hg.) - Münster: LIT, 2005
Rösch, Anita: Kompetenzorientierung im Philosophie- und Ethikunterricht. Entwicklung eines Kompetenzmodells für die Fächergruppe Philosophie, Praktische Philosophie, Ethik, Werte und Normen, LER. 3. Aufl. Wien: LIT Verlag 2012
Steenblock, Volker: Philosophische Bildung. Einführung in die Philosophiedidaktik und Handbuch: Praktische Philosophie. 7. Aufl. Berlin: LIT Verlag 2013
Zeitschrift für Didaktik der Philosophie und Ethik (ZDPE). Hrsg. v. E. Martens, J. Rohbeck, V. Steenblock. Hannover: Siebert Verlag
Sowie aktuell verwendete Lehrbücher für Philosophie
Association in the course directory
PP § 57.4.2
Last modified: Mo 07.09.2020 15:36
Scientific evaluation of the lesson s thematic contents
Reflection and analysis of teaching practice