Universität Wien

180085 SE Philosophical Didactics (2014W)

Fachdidaktik Philosophie - "Die andere Seite" - eine vergleichende Schulbuchanalyse anhand fachdidaktischer Modelle

4.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 18 - Philosophie
Continuous assessment of course work

Registration/Deregistration

Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).

Details

max. 30 participants
Language: German

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

  • Friday 10.10. 11:30 - 13:00 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
  • Friday 17.10. 11:30 - 13:00 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
  • Friday 24.10. 11:30 - 13:00 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
  • Friday 31.10. 11:30 - 13:00 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
  • Friday 07.11. 11:30 - 13:00 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
  • Friday 14.11. 11:30 - 13:00 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
  • Friday 21.11. 11:30 - 13:00 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
  • Friday 28.11. 11:30 - 13:00 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
  • Friday 05.12. 11:30 - 13:00 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
  • Friday 12.12. 11:30 - 13:00 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
  • Friday 09.01. 11:30 - 13:00 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
  • Friday 16.01. 11:30 - 13:00 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
  • Friday 23.01. 11:30 - 13:00 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
  • Friday 30.01. 11:30 - 13:00 Hörsaal 3F NIG 3.Stock

Information

Aims, contents and method of the course

Didactic planning of lesson designs with a specific focus on the competence model
Scientific evaluation of the lesson s thematic contents
Reflection and analysis of teaching practice

Assessment and permitted materials

Active participation during individual and group assignments throughout the entire course

Didactic planning of a lesson in a team

Written paper (methodological analysis and reflection of the lesson)

Minimum requirements and assessment criteria

Gaining an understanding of teaching and learning processes
Gaining practical, methodological experience in teaching Philosophy

Examination topics

The thematic contents of the course will be conveyed through lectures, individual and group tasks, team-teaching sessions and a subsequent reflection of learning processes

Reading list

Angewandte Philosophie. Hrsg. v. Ch. Runtenberg u. J. Rohbeck. Dresden: Univ.-Verlag 2012
Martens, Ekkehard: Methodik des Ethik- und Philosophieunterrichts : Philosophieren als elementare Kulturtechnik. - 3. Aufl. - Hannover: Siebert, 2007
Philosophie und Bildung: Beiträge zur Philosophiedidaktik / Ekkehard Martens; Christian Gefert; Volker Steenblock (Hg.) - Münster: LIT, 2005
Rösch, Anita: Kompetenzorientierung im Philosophie- und Ethikunterricht. Entwicklung eines Kompetenzmodells für die Fächergruppe Philosophie, Praktische Philosophie, Ethik, Werte und Normen, LER. 3. Aufl. Wien: LIT Verlag 2012
Steenblock, Volker: Philosophische Bildung. Einführung in die Philosophiedidaktik und Handbuch: Praktische Philosophie. 7. Aufl. Berlin: LIT Verlag 2013
Zeitschrift für Didaktik der Philosophie und Ethik (ZDPE). Hrsg. v. E. Martens, J. Rohbeck, V. Steenblock. Hannover: Siebert Verlag
Sowie aktuell verwendete Lehrbücher für Philosophie


Association in the course directory

PP § 57.4.2

Last modified: Mo 07.09.2020 15:36