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180095 SE Seminar - Supervision of Student Teaching Internship (2025S)
Continuous assessment of course work
Labels
Summary
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from Mo 21.10.2024 09:00 to Su 03.11.2024 23:00
- Deregistration possible until Th 16.01.2025 10:33
Registration information is available for each group.
Groups
Group 1
Alle Informationen rund um die Praxisphase im Master finden Sie hier:
https://ssc-lehrerinnenbildung.univie.ac.at/ssc-lehrerinnenbildung/praktikum/masterstudium/praxisphase-master/Hinweis der SPL Philosophie:Das Abgeben von ganz oder teilweise von einem KI-tool (z.B. ChatGPT) verfassten Texten als Leistungsnachweis (z.B. Seminararbeit) ist nur dann erlaubt, wenn dies von der Lehrveranstaltungsleitung ausdrücklich als mögliche Arbeitsweise genehmigt wurde. Auch hierbei müssen direkt oder indirekt zitierte Textstellen wie immer klar mit Quellenangabe ausgewiesen werden.Die Lehrveranstaltungsleitung kann zur Überprüfung der Autorenschaft einer abgegebenen schriftlichen Arbeit ein notenrelevantes Gespräch (Plausibilitätsprüfung) vorsehen, das erfolgreich zu absolvieren ist.
https://ssc-lehrerinnenbildung.univie.ac.at/ssc-lehrerinnenbildung/praktikum/masterstudium/praxisphase-master/Hinweis der SPL Philosophie:Das Abgeben von ganz oder teilweise von einem KI-tool (z.B. ChatGPT) verfassten Texten als Leistungsnachweis (z.B. Seminararbeit) ist nur dann erlaubt, wenn dies von der Lehrveranstaltungsleitung ausdrücklich als mögliche Arbeitsweise genehmigt wurde. Auch hierbei müssen direkt oder indirekt zitierte Textstellen wie immer klar mit Quellenangabe ausgewiesen werden.Die Lehrveranstaltungsleitung kann zur Überprüfung der Autorenschaft einer abgegebenen schriftlichen Arbeit ein notenrelevantes Gespräch (Plausibilitätsprüfung) vorsehen, das erfolgreich zu absolvieren ist.
max. 33 participants
Language: German
LMS: Moodle
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
Both parts this course and the practical part at school have to be completed during the same semester.
Turnitin.An unexcused absence in the first unit will result in an automatic exclusion from the course.
andreas.hoeller@univie.ac.at
- N Friday 31.01. 15:00 - 19:15 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
- Monday 10.02. 15:00 - 19:15 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
- Wednesday 12.02. 15:00 - 19:15 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
- Monday 17.02. 15:00 - 19:15 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
- Wednesday 19.02. 15:00 - 19:15 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
Aims, contents and method of the course
Assessment and permitted materials
- Mitarbeit in der LV
- Präsentationen im Team
- Praktikumsbericht
- Präsentationen im Team
- Praktikumsbericht
Minimum requirements and assessment criteria
- Mitarbeit in der LV (30%)
- Planung, Präsentation und Dokumentation einer Unterrichtssequenz im Team (30%)
- Praktikumsbericht (40%)
- Anwesenheit: mindestens 80% Anwesenheit
Die Erbringung jeder einzelnen Teilleistung ist unabdingbar für eine positive Beurteilung.
- Planung, Präsentation und Dokumentation einer Unterrichtssequenz im Team (30%)
- Praktikumsbericht (40%)
- Anwesenheit: mindestens 80% Anwesenheit
Die Erbringung jeder einzelnen Teilleistung ist unabdingbar für eine positive Beurteilung.
Examination topics
siehe oben
Reading list
Alle approbierten Ethik-Schulbücher
Brüning, Barbara: Fachdidaktik. Ethik/Philosophie Didaktik. Praxishandbuch für die Sekundarstufe I und II. Cornelsen: Berlin 2017.
Martens, Ekkehard: Methodik des Ethik- und Philosophie-Unterrichts. Philosophieren als elementare Grundtechnik. Siebert: Hannover 2009.
Pieper, Annemarie: Einführung in die Ethik. Francke: Tübingen 2017.
Brüning, Barbara: Fachdidaktik. Ethik/Philosophie Didaktik. Praxishandbuch für die Sekundarstufe I und II. Cornelsen: Berlin 2017.
Martens, Ekkehard: Methodik des Ethik- und Philosophie-Unterrichts. Philosophieren als elementare Grundtechnik. Siebert: Hannover 2009.
Pieper, Annemarie: Einführung in die Ethik. Francke: Tübingen 2017.
Group 2
Alle Informationen rund um die Praxisphase im Master finden Sie hier:
https://ssc-lehrerinnenbildung.univie.ac.at/ssc-lehrerinnenbildung/praktikum/masterstudium/praxisphase-master/Hinweis der SPL Philosophie:Das Abgeben von ganz oder teilweise von einem KI-tool (z.B. ChatGPT) verfassten Texten als Leistungsnachweis (z.B. Seminararbeit) ist nur dann erlaubt, wenn dies von der Lehrveranstaltungsleitung ausdrücklich als mögliche Arbeitsweise genehmigt wurde. Auch hierbei müssen direkt oder indirekt zitierte Textstellen wie immer klar mit Quellenangabe ausgewiesen werden.Die Lehrveranstaltungsleitung kann zur Überprüfung der Autorenschaft einer abgegebenen schriftlichen Arbeit ein notenrelevantes Gespräch (Plausibilitätsprüfung) vorsehen, das erfolgreich zu absolvieren ist.
https://ssc-lehrerinnenbildung.univie.ac.at/ssc-lehrerinnenbildung/praktikum/masterstudium/praxisphase-master/Hinweis der SPL Philosophie:Das Abgeben von ganz oder teilweise von einem KI-tool (z.B. ChatGPT) verfassten Texten als Leistungsnachweis (z.B. Seminararbeit) ist nur dann erlaubt, wenn dies von der Lehrveranstaltungsleitung ausdrücklich als mögliche Arbeitsweise genehmigt wurde. Auch hierbei müssen direkt oder indirekt zitierte Textstellen wie immer klar mit Quellenangabe ausgewiesen werden.Die Lehrveranstaltungsleitung kann zur Überprüfung der Autorenschaft einer abgegebenen schriftlichen Arbeit ein notenrelevantes Gespräch (Plausibilitätsprüfung) vorsehen, das erfolgreich zu absolvieren ist.
max. 33 participants
Language: German
LMS: Moodle
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
Both parts this course and the practical part at school have to be completed during the same semester.
Turnitin.An unexcused absence in the first unit will result in an automatic exclusion from the course.
andreas.hoeller@univie.ac.at
- N Monday 10.02. 15:00 - 20:15 Hörsaal. 2H NIG 2.Stock
- Friday 21.02. 15:00 - 20:15 Hörsaal. 2H NIG 2.Stock
- Friday 28.02. 15:00 - 20:15 Hörsaal. 2H NIG 2.Stock
- Friday 07.03. 15:00 - 20:15 Hörsaal. 2H NIG 2.Stock
Aims, contents and method of the course
Content:
The seminar aims at instructing teacher training students to reconsider basic issues of teaching ethics, to get acquainted with working and teaching methods of ethics classes and to be familiar with planning processes of ethics lessons.
Objectives:
In the seminar, students shall be familiarised with concepts of ethics instruction. The assumptions of “good” ethics lessons are discussed, and planning requirements (limits of planning) are elucidated. In addition, the pedagogical principle of problem-orientation in ethics shall be dealt with by analysing examples and designing “ice-breaker” activities at the beginning of classes with the help of freely selected discursive and creative materials. A survey of teaching materials and textbooks shall help students to find proper course materials for their internships at grammar and vocational schools.
Through a model series of lessons students get acquainted with teaching and working methods of ethics classes and analytic thinking about competency-based teaching goals (attainments, skills and attitudes). The role of key questions in the teaching process is also promoted. Thus, students reconsider pedagogical possibilities and limits of designing single units and series of lessons.
Finally, students present a teaching unit, which they put into practice during their internship.
Depending on the needs and interests of the group, aspects of the design of classes (e. g., assessment) can be considered in greater depth, and working methods in ethics lessons (text interpretation, concept analysis, Socratic dialogue, ethical problem discussion, dilemma discussion, etc., respectively) can be dealt with.
Methods
The seminar makes use of different methods such as theoretical contributions by teachers, group and partner work by students, presentations, and plenary discussions. Compulsory reading and short assignments are also part of the students’ workload.
The seminar aims at instructing teacher training students to reconsider basic issues of teaching ethics, to get acquainted with working and teaching methods of ethics classes and to be familiar with planning processes of ethics lessons.
Objectives:
In the seminar, students shall be familiarised with concepts of ethics instruction. The assumptions of “good” ethics lessons are discussed, and planning requirements (limits of planning) are elucidated. In addition, the pedagogical principle of problem-orientation in ethics shall be dealt with by analysing examples and designing “ice-breaker” activities at the beginning of classes with the help of freely selected discursive and creative materials. A survey of teaching materials and textbooks shall help students to find proper course materials for their internships at grammar and vocational schools.
Through a model series of lessons students get acquainted with teaching and working methods of ethics classes and analytic thinking about competency-based teaching goals (attainments, skills and attitudes). The role of key questions in the teaching process is also promoted. Thus, students reconsider pedagogical possibilities and limits of designing single units and series of lessons.
Finally, students present a teaching unit, which they put into practice during their internship.
Depending on the needs and interests of the group, aspects of the design of classes (e. g., assessment) can be considered in greater depth, and working methods in ethics lessons (text interpretation, concept analysis, Socratic dialogue, ethical problem discussion, dilemma discussion, etc., respectively) can be dealt with.
Methods
The seminar makes use of different methods such as theoretical contributions by teachers, group and partner work by students, presentations, and plenary discussions. Compulsory reading and short assignments are also part of the students’ workload.
Assessment and permitted materials
Assessment
- Regular attendance and active participation in the seminar
- Preparation before and after seminar meetings
- Elaboration and presentations of assignments
- Elaboration of a teaching unit and feedback
- Submission of the elaboration of the teaching unit and one assignment as portfolio
- Regular attendance and active participation in the seminar
- Preparation before and after seminar meetings
- Elaboration and presentations of assignments
- Elaboration of a teaching unit and feedback
- Submission of the elaboration of the teaching unit and one assignment as portfolio
Minimum requirements and assessment criteria
Minimal Requirement:
- 80% attendance
- Positively assessed teaching concept
- Positively assessed written homework
Weighing of single performances
- Relevant contributions to the seminar discussion: 20 points
- Feedback to concept of a teaching unit: 10 points
- Concept of a teaching unit: 50 points
- Written assignments: 20 points
A positive assessment of the seminar is based on 60 points.
1 (Sehr gut): 90-100 points
2 (Gut): 80-89 points
3 (Befriedigend): 70-79 points
4 (Genügend): 60-69 points
- 80% attendance
- Positively assessed teaching concept
- Positively assessed written homework
Weighing of single performances
- Relevant contributions to the seminar discussion: 20 points
- Feedback to concept of a teaching unit: 10 points
- Concept of a teaching unit: 50 points
- Written assignments: 20 points
A positive assessment of the seminar is based on 60 points.
1 (Sehr gut): 90-100 points
2 (Gut): 80-89 points
3 (Befriedigend): 70-79 points
4 (Genügend): 60-69 points
Examination topics
Issues discussed at the seminar
Reading list
Brünnig, Barbara: Fachdidaktik: Ethik/Philosophie Didaktik - Praxishandbuch für die Sekundarstufe I und II (4th edition). Cornelsen 2023.
Geiß, Paul Georg: Fachdidaktik Philosophie. Kompetenzorientiertes Unterrichten und Prüfen in der gymnasialen Oberstufe. Opladen/Berlin/Toronto: Verlag Barbara Budrich, 2017.
Pfeifer, Volker: Didaktik des Ethikunterrichts. Kohlhammer 2013.
Tichy, Matthias: Die Vielfalt des ethischen Urteils. Grundlinien einer Didaktik des Faches Ethik, praktische Philosophie. Julius Klinkhardt, 1998
Breitenstein, Peggy, Rohbeck, Johannes: Philosophie. Geschichte. Disziplinen. Kompetenzen. Stuttgart/Weimar: J. B. Metzler 2011.
Nida-Rümelin, Julian, Spiegel, Irina, Tiedemann, Markus (eds.): Handbuch Philosophie und Ethik. Volume 1: Didaktik und Methodik/Volume 2: Disziplinen und Themen. Paderborn: Ferdinand Schöningh 2015.
Höffe, Otfried: Ethik. Eine Einführung. C. H. Beck 2013.
Spaemann, Robert: Moralische Grundbegriffe (5th edition). C. H. Beck 1994.
Steenblock, Volker (ed.): Grundpositionen und Anwendungsprobleme der Ethik. Stuttgart: Reclam 2008.
Geiß, Paul Georg: Fachdidaktik Philosophie. Kompetenzorientiertes Unterrichten und Prüfen in der gymnasialen Oberstufe. Opladen/Berlin/Toronto: Verlag Barbara Budrich, 2017.
Pfeifer, Volker: Didaktik des Ethikunterrichts. Kohlhammer 2013.
Tichy, Matthias: Die Vielfalt des ethischen Urteils. Grundlinien einer Didaktik des Faches Ethik, praktische Philosophie. Julius Klinkhardt, 1998
Breitenstein, Peggy, Rohbeck, Johannes: Philosophie. Geschichte. Disziplinen. Kompetenzen. Stuttgart/Weimar: J. B. Metzler 2011.
Nida-Rümelin, Julian, Spiegel, Irina, Tiedemann, Markus (eds.): Handbuch Philosophie und Ethik. Volume 1: Didaktik und Methodik/Volume 2: Disziplinen und Themen. Paderborn: Ferdinand Schöningh 2015.
Höffe, Otfried: Ethik. Eine Einführung. C. H. Beck 2013.
Spaemann, Robert: Moralische Grundbegriffe (5th edition). C. H. Beck 1994.
Steenblock, Volker (ed.): Grundpositionen und Anwendungsprobleme der Ethik. Stuttgart: Reclam 2008.
Association in the course directory
Last modified: Sa 25.01.2025 18:26
- Im Mittelpunkt der LV stehen daher der Austausch schulpraktischer Erfahrungen sowie die kritische Reflexion der eigenen Unterrichtstätigkeit.
- In weiterer Folge sollen herausfordernde Situationen im Schulalltag diskutiert sowie über eine lernförderliche Klassenführung reflektiert werden.
- Das methodische Wissen wird vertieft, indem kreative und abwechslungsreiche Unterrichtsmethoden anhand eines lehrplankonformen Themas nach Wahl kennengelernt, erprobt und nachbesprochen werden. Dazu werden im Team methodische Einheiten geplant und in der Gruppe durchgeführt.
- Aktuelle Ethik-Schulbücher werden nach gelingenden sowie schülermotivierenden Methoden analysiert. Ein Büchertisch informiert über aktuelle Ethik-Fachliteratur sowie methodische Nachschlagewerke.
- Darüber hinaus werden Hintergrundinformationen zum Ethik-Unterricht geklärt, u. a. in Bezug auf den Lehrplan, die Unterrichts- sowie Jahresplanung, die differenzierte Leistungsbeurteilung und -feststellung, den Ablauf der Reifeprüfung sowie die Erstellung kompetenzorientierter Aufgaben.