Warning! The directory is not yet complete and will be amended until the beginning of the term.
180114 SE Philosophical Didactics (2016S)
Competence Model Teaching
Continuous assessment of course work
Labels
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from Mo 15.02.2016 09:00 to Fr 26.02.2016 09:00
- Registration is open from Sa 27.02.2016 09:00 to Th 03.03.2016 09:00
- Deregistration possible until Th 31.03.2016 23:59
Details
max. 30 participants
Language: German
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
- Thursday 03.03. 15:00 - 20:00 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
- Saturday 05.03. 12:30 - 17:30 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
-
Saturday
16.04.
09:00 - 15:00
Hörsaal 3F NIG 3.Stock
Hörsaal. 2H NIG 2.Stock -
Saturday
18.06.
09:00 - 15:00
Hörsaal 3F NIG 3.Stock
Hörsaal. 2H NIG 2.Stock
Information
Aims, contents and method of the course
Didactic planning and practical implementation of lesson designs with a specific focus on the competence model. Reflection and analysis of teaching practice.Reflection and analysis of teaching practice
Assessment and permitted materials
Active participation during individual and group assignments throughout the entire course Guideline-based lesson observations Didactic planning of a lesson in a team and the implementation of the lesson design in the actual classroom setting Written paper (methodological analysis and reflection of the lesson)Didactical planning of lesson in a team and the implementation of the lesson design in the actual classroom settingWritten paper (methodological analysis and reflection of the lesson)Philosophical Essay
Minimum requirements and assessment criteria
Regelmäßige Anwesenheit, aktive Beteiligung bei der Gestaltung der Lernwerkstatt und der theoretischen Analyse, Seminararbeit (ABGABEFRIST: 31. JULI 2016)
Examination topics
Kompetenzorientierte Planung von Unterricht am Beispiel Menschenbilder, Modelle des Philosophieunterrichts, Medienanalyse
Reading list
Euringer, Martin (2008): Vernunft und Argumentation. Metatheoretische Analysen zur Fachdidaktik Philosophie. Darmstadt
Haeffner, G.: Philosophische Anthropologie. Kohlhammer, Stuttgart 2000
Hengelbrock, Jürgen (Hg.; 1986): Philosophie. Anregungen für die Unterrichtspraxis. (Heft 16: Didaktik). Frankfurt am Main Martens, Ekkehard (1983): Einführung in die Philosophie. Darmstadt
Meyer, Kirsten (Hg.; 2010): Texte zur Didaktik der Philosophie. Stuttgart
Oelmüller, W. (Hg.): Diskurs: Der Mensch (Phil. Arbeitsbücher Bd. 7), Paderborn 1985
Rehfus, Wulff D. (1980): Didaktik der Philosophie. Düsseldorf Ders.( 1986): Der Philosophieunterricht. Kritik der Kommunikationsdidaktik und unterrichtspraktischer Leitfaden. Stuttgart-Bad Cannstatt
Rösch, Anita (2011): Kompetenzorientierung im Philosophie und Ethikunterricht. Wien, 2. Aufl.
Vermeren, Patrice (2011): Die Philosophie und die Unesco. Frankfurt am Main
Unterlagen des BMUKK
Information Philosophie (Didaktikabschnitte)
Zeitschrift für Didaktik der Philosophie und Ethik (ZDPE) Datenbank mit Aufsätzen zur Didaktik der Ethik und Philosophie http://www.deletaphi.de/
Forum für Didaktik der Philosophie und Ethik
http://www.ruhr-uni-bochum.de/philosophy/forumfd/
Approbierte Textsammlungen und Lehrbücher
Haeffner, G.: Philosophische Anthropologie. Kohlhammer, Stuttgart 2000
Hengelbrock, Jürgen (Hg.; 1986): Philosophie. Anregungen für die Unterrichtspraxis. (Heft 16: Didaktik). Frankfurt am Main Martens, Ekkehard (1983): Einführung in die Philosophie. Darmstadt
Meyer, Kirsten (Hg.; 2010): Texte zur Didaktik der Philosophie. Stuttgart
Oelmüller, W. (Hg.): Diskurs: Der Mensch (Phil. Arbeitsbücher Bd. 7), Paderborn 1985
Rehfus, Wulff D. (1980): Didaktik der Philosophie. Düsseldorf Ders.( 1986): Der Philosophieunterricht. Kritik der Kommunikationsdidaktik und unterrichtspraktischer Leitfaden. Stuttgart-Bad Cannstatt
Rösch, Anita (2011): Kompetenzorientierung im Philosophie und Ethikunterricht. Wien, 2. Aufl.
Vermeren, Patrice (2011): Die Philosophie und die Unesco. Frankfurt am Main
Unterlagen des BMUKK
Information Philosophie (Didaktikabschnitte)
Zeitschrift für Didaktik der Philosophie und Ethik (ZDPE) Datenbank mit Aufsätzen zur Didaktik der Ethik und Philosophie http://www.deletaphi.de/
Forum für Didaktik der Philosophie und Ethik
http://www.ruhr-uni-bochum.de/philosophy/forumfd/
Approbierte Textsammlungen und Lehrbücher
Association in the course directory
PP 57.4.2
UF PP 10 Pflichtmodul Fachdidaktik
UF PP 10 Pflichtmodul Fachdidaktik
Last modified: Sa 08.07.2023 00:17