Universität Wien
Warning! The directory is not yet complete and will be amended until the beginning of the term.

180114 SE Philosophical Didactics (2016S)

Competence Model Teaching

4.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 18 - Philosophie
Continuous assessment of course work

Registration/Deregistration

Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).

Details

max. 30 participants
Language: German

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

  • Thursday 03.03. 15:00 - 20:00 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
  • Saturday 05.03. 12:30 - 17:30 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
  • Saturday 16.04. 09:00 - 15:00 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
    Hörsaal. 2H NIG 2.Stock
  • Saturday 18.06. 09:00 - 15:00 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
    Hörsaal. 2H NIG 2.Stock

Information

Aims, contents and method of the course

Didactic planning and practical implementation of lesson designs with a specific focus on the competence model. Reflection and analysis of teaching practice.

Reflection and analysis of teaching practice

Assessment and permitted materials

Active participation during individual and group assignments throughout the entire course Guideline-based lesson observations Didactic planning of a lesson in a team and the implementation of the lesson design in the actual classroom setting Written paper (methodological analysis and reflection of the lesson)

Didactical planning of lesson in a team and the implementation of the lesson design in the actual classroom setting

Written paper (methodological analysis and reflection of the lesson)

Philosophical Essay

Minimum requirements and assessment criteria

Regelmäßige Anwesenheit, aktive Beteiligung bei der Gestaltung der Lernwerkstatt und der theoretischen Analyse, Seminararbeit (ABGABEFRIST: 31. JULI 2016)

Examination topics

Kompetenzorientierte Planung von Unterricht am Beispiel Menschenbilder, Modelle des Philosophieunterrichts, Medienanalyse

Reading list

Euringer, Martin (2008): Vernunft und Argumentation. Metatheoretische Analysen zur Fachdidaktik Philosophie. Darmstadt
Haeffner, G.: Philosophische Anthropologie. Kohlhammer, Stuttgart 2000
Hengelbrock, Jürgen (Hg.; 1986): Philosophie. Anregungen für die Unterrichtspraxis. (Heft 16: Didaktik). Frankfurt am Main Martens, Ekkehard (1983): Einführung in die Philosophie. Darmstadt
Meyer, Kirsten (Hg.; 2010): Texte zur Didaktik der Philosophie. Stuttgart
Oelmüller, W. (Hg.): Diskurs: Der Mensch (Phil. Arbeitsbücher Bd. 7), Paderborn 1985
Rehfus, Wulff D. (1980): Didaktik der Philosophie. Düsseldorf Ders.( 1986): Der Philosophieunterricht. Kritik der Kommunikationsdidaktik und unterrichtspraktischer Leitfaden. Stuttgart-Bad Cannstatt
Rösch, Anita (2011): Kompetenzorientierung im Philosophie und Ethikunterricht. Wien, 2. Aufl.
Vermeren, Patrice (2011): Die Philosophie und die Unesco. Frankfurt am Main
Unterlagen des BMUKK
Information Philosophie (Didaktikabschnitte)
Zeitschrift für Didaktik der Philosophie und Ethik (ZDPE) Datenbank mit Aufsätzen zur Didaktik der Ethik und Philosophie http://www.deletaphi.de/
Forum für Didaktik der Philosophie und Ethik
http://www.ruhr-uni-bochum.de/philosophy/forumfd/
Approbierte Textsammlungen und Lehrbücher

Association in the course directory

PP 57.4.2
UF PP 10 Pflichtmodul Fachdidaktik

Last modified: Sa 08.07.2023 00:17