Universität Wien
Warning! The directory is not yet complete and will be amended until the beginning of the term.

180114 SE Philosophical Didactics (2020W)

4.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 18 - Philosophie
Continuous assessment of course work

Summary

1 Romizi , Moodle
2 Lacina , Moodle
3 Titelbach , Moodle
4 Tarmann , Moodle
5 Cavallar , Moodle

Registration/Deregistration

Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
Registration information is available for each group.

Groups

Group 1

max. 25 participants
Language: German
LMS: Moodle

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

ACHTUNG: Aufgrund der aktuellen Umstände wird die LV nur ONLINE (über Moodle) stattfinden. Wichtig sind also: Mikro&Webcam; Browser: Google Chrome, eine relativ neue Version von Firefox oder (für Mac) Vivaldi.
Die Regel bleibt gültig, laut der Sie von der LV abgemeldet werden, wenn Sie beim ersten Termin nicht (online) erscheinen - und die nächste Person aus der Warteliste wird dafür angemeldet. Wenn Sie also beim ersten Termin verhindert sein sollten, melden Sie sich rechtizeitig mit einer kürzen Email an: donata.romizi@univie.ac.at. Wenn Sie auf der Warteliste sind, kommen Sie jedenfalls zum ersten (online) Termin der LV.

  • Tuesday 13.10. 16:45 - 18:15 Digital
  • Tuesday 20.10. 16:45 - 18:15 Digital
  • Tuesday 27.10. 16:45 - 18:15 Digital
  • Tuesday 03.11. 16:45 - 18:15 Digital
  • Tuesday 10.11. 16:45 - 18:15 Digital
  • Tuesday 17.11. 16:45 - 18:15 Digital
  • Tuesday 24.11. 16:45 - 18:15 Digital
  • Tuesday 01.12. 16:45 - 18:15 Digital
  • Tuesday 15.12. 16:45 - 18:15 Digital
  • Tuesday 12.01. 16:45 - 18:15 Digital
  • Tuesday 19.01. 16:45 - 18:15 Digital
  • Tuesday 26.01. 16:45 - 18:15 Digital

Aims, contents and method of the course

Reflection and analysis of teaching practice

Assessment and permitted materials

- Anwesenheit und Mitarbeit
- Präsentation des "work-in-progress"
- Endgültiges Unterrichtskonzept (Abschlussarbeit): dieses wird individuell abgegeben (zwecks einer individuellen Beurteilung)

Mit Ihrer Anmeldung stimmen Sie automatisch zu, dass Ihre schriftlichen Teilleistungen mittels Turnitin
geprüft werden.

Minimum requirements and assessment criteria

Mindestanforderungen:
- Max. 3 mal fehlen
- Positive Bewertung der Präsentation
- Positive Bewertung des endgültigen Unterrichtskonzeptes.

Kriterien für die Beurteilung:
- Qualität der Beiträge zur gemeinsamen Diskussion bzw. des Peer-Feedbacks an die KollegInnen
- Inhaltliche Qualität des entwickelten Unterrichtskonzepts (Fachwissen, didaktische Umsetzung, Qualität der Materialien)
- Formale Qualität der Präsentation und der Abschlussarbeit

Gewichtung der verschiedenen Leistungen (Richtwert):
- Anwesenheit und Mitarbeit: 15% der Endnote
- Präsentation: 30% der Endnote
- Verbessertes Unterrichtskonzept (Abschlussarbeit): 55% der Endnote

Examination topics

Die LV ist prüfungsimmanent: "Prüfungsstoff" ist also alles, was in der LV behandelt wird.

Reading list

Spezifische Hinweise auf fachdidaktische und philosophische Literatur werden im Laufe der LV anhand der jeweilig diskutierten Fragen und Themen gegeben.

Group 2

max. 25 participants
Language: German
LMS: Moodle

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

ACHTUNG: Corona: Die LV wird nur ONLINE (über Moodle) stattfinden.Daher: Mikro&Webcam; Browser: am besten Google Chrome, bzw. eine relativ neue Version von Firefox. Wir arbeiten über Moodle Collaborate, das stabil über Chrome läuft.
Webcam ist erforderlich und muss auch eingeschaltet werden.
Bitte beim 1. Termin UNBEDINGT ONLINE erscheinen, sonst erhält die nächste Person auf der Warteliste Ihren Platz. Sollten Sie beim 1. Termin verhindert sein, bitte kurze Nachricht an: katharina.lacina@univie.ac.at
Personen auf Warteliste: Bitte zum 1. Termin erscheinen

  • Wednesday 14.10. 09:00 - 10:30 Digital
  • Wednesday 21.10. 09:00 - 10:30 Digital
  • Wednesday 28.10. 09:00 - 10:30 Digital
  • Wednesday 04.11. 09:00 - 10:30 Digital
  • Wednesday 11.11. 09:00 - 10:30 Digital
  • Wednesday 18.11. 09:00 - 10:30 Digital
  • Wednesday 25.11. 09:00 - 10:30 Digital
  • Wednesday 02.12. 09:00 - 10:30 Digital
  • Wednesday 09.12. 09:00 - 10:30 Digital
  • Wednesday 16.12. 09:00 - 10:30 Digital
  • Wednesday 13.01. 09:00 - 10:30 Digital
  • Wednesday 20.01. 09:00 - 10:30 Digital
  • Wednesday 27.01. 09:00 - 10:30 Digital

Aims, contents and method of the course

Reflection and analysis of teaching practice

Assessment and permitted materials

Anwesenheit und Mitarbeit
Vorbereitung einer Unterrichtseinheit im Team, Präsentation der Unterrichtseinheit (praktisch-didaktisches Erproben) (Team)
Abgabe der schriftlich ausgearbeiteten, fachwissenschaftlichen Unterrichtssequenz incl. Unterrichtsmaterialen und Vorbreitungsmaterialen (individuell)
Abgabe der Fragestellung zur Matura

Minimum requirements and assessment criteria

- Anwesenheit und aktive Mitarbeit: 20% (max. 2 mal fehlen)
- Präsentation der Unterrichtssequenz: 25%
- Abgabe des verbesserten Unterrichtskonzept Inch. aller Materialien (Abschlussdossier): 40%
-Abgabe der Fragestellung zur Matura: 15%

Examination topics

Prüfungsimmanente LV; Prüfungsstoff somit alle in der LV besprochenen Inhalte.

Reading list

Wird auf Moodle bereitgestellt.

Group 3

max. 25 participants
Language: German
LMS: Moodle

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

ACHTUNG: Die Lehrveranstaltung soll hauptsächlich (solange es die COVID-19 Infektionslage zulässt) vor Ort (Präsenzlehre) stattfinden. Weiteres Vorgehen werden wir beim ersten Termin besprechen.
Bitte erscheinen Sie zum ersten Termin. Wenn Sie beim ersten Termin verhindert sein sollten (z.B. krankheitsbedingt) melden Sie sich rechtzeitig mit einem kurzen Email bei mir.

Weitere Informationen finden Sie auch auf Moodle.

Das Tragen eines Mund-Nasen-Schutzes ist bis zum Erreichen des Sitzplatzes notwendig.
Der Hörsaal ist relativ groß und wir werden für ausreichende Belüftung sorgen: Ich bitte Sie daher, je nach Witterung (z.B. zum ersten Termin) ausreichend warme Kleidung zu tragen.

  • Monday 12.10. 13:15 - 14:45 Hörsaal 3D, NIG Universitätsstraße 7/Stg. III/3. Stock, 1010 Wien
  • Monday 19.10. 13:15 - 14:45 Hörsaal 3D, NIG Universitätsstraße 7/Stg. III/3. Stock, 1010 Wien
  • Monday 09.11. 13:15 - 14:45 Hörsaal 3D, NIG Universitätsstraße 7/Stg. III/3. Stock, 1010 Wien
  • Monday 16.11. 13:15 - 14:45 Hörsaal 3D, NIG Universitätsstraße 7/Stg. III/3. Stock, 1010 Wien
  • Monday 23.11. 13:15 - 14:45 Hörsaal 3D, NIG Universitätsstraße 7/Stg. III/3. Stock, 1010 Wien
  • Monday 30.11. 13:15 - 14:45 Hörsaal 3D, NIG Universitätsstraße 7/Stg. III/3. Stock, 1010 Wien
  • Monday 07.12. 13:15 - 14:45 Hörsaal 3D, NIG Universitätsstraße 7/Stg. III/3. Stock, 1010 Wien
  • Monday 14.12. 13:15 - 14:45 Hörsaal 3D, NIG Universitätsstraße 7/Stg. III/3. Stock, 1010 Wien
  • Monday 11.01. 13:15 - 14:45 Hörsaal 3D, NIG Universitätsstraße 7/Stg. III/3. Stock, 1010 Wien
  • Monday 18.01. 13:15 - 14:45 Hörsaal 3D, NIG Universitätsstraße 7/Stg. III/3. Stock, 1010 Wien
  • Monday 25.01. 13:15 - 14:45 Hörsaal 3D, NIG Universitätsstraße 7/Stg. III/3. Stock, 1010 Wien

Aims, contents and method of the course

Course is held in German.
The following contents are discussed, among others:

- basic knowledge for lesson planning and reflection of philosophy lessons
- multidisciplinarity
- contextual teaching of philosophical content.
- the complexity and diversity of philosophy and view philosophy as a global phenomenon.
- search for own philosophical motivations and beliefs
- try to strengthen your own enthusiasm for philosophy

Reflection and analysis of teaching practice

Assessment and permitted materials

Active participation in the seminar, cooperation;
Development and presentation of a teaching concept;
Thesis.
All works must be written in German.

Minimum requirements and assessment criteria

- Attendance (at least 80%) and cooperation
- presentation / lesson concept / presentation
- final thesis

Examination topics

Examination-immanent course, therefore the seminar contents mentioned above (see: Mindestanforderungen und Beurteilungsmaßstab / Minimum requirements and assessment standard)

Reading list

Textbooks; Specialist literature will be announced in the seminar

Group 4

max. 25 participants
Language: German
LMS: Moodle

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

Teaching Analysis - philosophy and science

  • Tuesday 13.10. 11:30 - 13:00 Digital
  • Tuesday 20.10. 11:30 - 13:00 Digital
  • Tuesday 27.10. 11:30 - 13:00 Digital
  • Tuesday 03.11. 11:30 - 13:00 Digital
  • Tuesday 10.11. 11:30 - 13:00 Digital
  • Tuesday 17.11. 11:30 - 13:00 Digital
  • Tuesday 24.11. 11:30 - 13:00 Digital
  • Tuesday 01.12. 11:30 - 13:00 Digital
  • Tuesday 15.12. 11:30 - 13:00 Digital
  • Tuesday 12.01. 11:30 - 13:00 Digital
  • Tuesday 19.01. 11:30 - 13:00 Digital
  • Tuesday 26.01. 11:30 - 13:00 Digital

Aims, contents and method of the course

Didactic planning and practical implementation of lesson designs with a specific focus on the competence model. Reflection and analysis of teaching practice.

Assessment and permitted materials

Active participation during individual and group assignments throughout the course, guideline-based observations of lessons, didactical planning of a lesson in a team and the implementation of the lesson design in the actual classroom setting, mapping the content of the curriculum over a school year, written paper (methodological analysis and reflection of the lesson).

Minimum requirements and assessment criteria

Active participation during the seminar (80% physical presence at least), didactic planning and micro-teaching, seminar paper.
By registering for this course, you agree that the automated plagiarism software Turnitin will review all written assignments submitted via Moodle.

Examination topics

Team teaching, models of subject didactics in philosophy, the question about what is good teaching of philosophy

Reading list

All approved textbooks;
Scientific literature will be announced during the seminar and will be made accessible via moodle

Group 5

max. 30 participants
Language: German
LMS: Moodle

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

AUFGRUND DER AKTUELLEN LAGE KANN DIE LV NUR ONLINE STATTFINDEN. STAND 3. 11. 2020. Die Lehrveranstaltung soll - solange es die aktuelle COVID-19 Situation zulässt – als Präsenzlehre stattfinden. Sollte es erforderlich werden, wird die LV ONLINE (über Moodle) stattfinden. Dafür werden benötigt: Mikro und Webcam, der Browser Google Chrome und eine neue Version von Firefox oder Vivaldi (für Mac).
Weiterhin gilt die Regelung, dass Sie bitte beim ersten Termin erscheinen müssen. Ansonsten werden Sie abgemeldet und die nächste Person aus der Warteliste nimmt Ihren Platz ein. Schicken Sie mir im Falle einer begründeten Verhinderung eine Email: georg.cavallar@univie.ac.at. Sind Sie auf der Warteliste, kommen Sie bitte ebenfalls zum ersten Termin der LV, wenn Sie die Plätze 1-4 einnehmen.

  • Monday 19.10. 16:45 - 18:15 Hörsaal 41 Gerda-Lerner Hauptgebäude, 1.Stock, Stiege 8
  • Monday 09.11. 16:45 - 18:15 Hörsaal 41 Gerda-Lerner Hauptgebäude, 1.Stock, Stiege 8
  • Monday 16.11. 16:45 - 18:15 Hörsaal 41 Gerda-Lerner Hauptgebäude, 1.Stock, Stiege 8
  • Saturday 09.01. 09:45 - 18:15 Hörsaal 3D, NIG Universitätsstraße 7/Stg. III/3. Stock, 1010 Wien
  • Saturday 16.01. 09:45 - 18:15 Hörsaal 3D, NIG Universitätsstraße 7/Stg. III/3. Stock, 1010 Wien

Aims, contents and method of the course

This seminar aims at discussing methodological and didactical aspects of teaching ethics at AHS and BHS. The topics chosen correspond with the Austrian curriculum, and help students to get ready for their teaching assignments in the future. The students learn in teams how to prepare, try out and reflect upon lessons, thus giving them a hint what can be done when teaching philosophy. The seminar aims at cultivating central competences and skills such as critical reflection, using philosophical terminology, or debating skills.

Assessment and permitted materials

Active participation in the seminar, cooperation;
Development and presentation of a teaching concept;
Thesis.
All works must be written in German.

Minimum requirements and assessment criteria

Regular seminar attendance (at least 80 %) and class participation; one presentation; one seminar paper (roughly ten pages). The paper is supposed to document the student’s engagement with one of the topics of the seminar and his/her learning process.

Examination topics

Examination-immanent course, therefore the seminar contents mentioned above (see: Mindestanforderungen und Beurteilungsmaßstab / Minimum requirements and assessment standard)

Reading list

Textbooks; Specialist literature will be announced in the seminar

Association in the course directory

Last modified: Sa 08.07.2023 00:17