Warning! The directory is not yet complete and will be amended until the beginning of the term.
180119 SE Cempetencies of Didactic of Philosophy (2014W)
Kompetenzorientierung
Continuous assessment of course work
Labels
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from Su 14.09.2014 14:00 to Mo 29.09.2014 14:00
- Deregistration possible until Fr 31.10.2014 20:00
Details
max. 30 participants
Language: German
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
- Saturday 11.10. 09:00 - 14:00 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
- Saturday 25.10. 09:00 - 14:00 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
-
Saturday
13.12.
09:00 - 14:00
Hörsaal 3C, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/3. Stock, 1010 Wien
Hörsaal 3F NIG 3.Stock -
Saturday
17.01.
09:00 - 14:00
Hörsaal 3C, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/3. Stock, 1010 Wien
Hörsaal 3F NIG 3.Stock - Saturday 24.01. 09:00 - 14:00 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
Information
Aims, contents and method of the course
Didactic planning and practical implementation of lesson designs with a specific focus on the competence modelScientific evaluation of the lesson s thematic contentsReflection and analysis of teaching practice
Assessment and permitted materials
Active participation during individual and group assignments throughout the entire courseGuideline-based lesson observationsDidactic planning of a lesson in a team and the implementation of the lesson design in the actual classroom settingWritten paper (methodological analysis and reflection of the lesson)
Minimum requirements and assessment criteria
Gaining an understanding of teaching and learning processesGaining practical, methodological experience in teaching Philosophy
Examination topics
The thematic contents of the course will be conveyed through lectures, individual and group tasks, team-teaching sessions and a subsequent reflection of learning processes
Reading list
Euringer, Martin (2008): Vernunft und Argumentation. Metatheoretische Analysen zur Fachdidaktik Philosophie. Darmstadt
Hengelbrock, Jürgen (Hg.; 1986): Philosophie. Anregungen für die Unterrichtspraxis.
(Heft 16: Didaktik). Frankfurt am Main
Martens, Ekkehard (1983): Einführung in die Philosophie. Darmstadt
Matzker, Reiner: Anthropologie. München 1998 (UTB 2006)
Meyer, Kirsten (Hg.; 2010): Texte zur Didaktik der Philosophie. Stuttgart
Rehfus, Wulff D. (1980): Didaktik der Philosophie. Düsseldorf
Ders.( 1986): Der Philosophieunterricht. Kritik der Kommunikationsdidaktik und
unterrichtspraktischer Leitfaden. Stuttgart-Bad Cannstatt
Rösch, Anita (2011): Kompetenzorientierung im Philosophie und Ethikunterricht.
Wien, 2. Aufl.
Taureck, Bernhard H. F.(2004): Metaphern und Gleichnisse in der Philosophie.
Frankfurt am Main
Vermeren, Patrice (2011): Die Philosophie und die Unesco. Frankfurt am Main
Unterlagen des BMUKKInformation Philosophie (Didaktikabschnitte)
Zeitschrift für Didaktik der Philosophie und Ethik (ZDPE)Datenbank mit Aufsätzen zur Didaktik der Ethik und Philosophie
http://www.deletaphi.de/Forum für Didaktik der Philosophie und Ethik
http://www.ruhr-uni-bochum.de/philosophy/forumfd/Approbierte Textsammlungen und Lehrbücher
Hengelbrock, Jürgen (Hg.; 1986): Philosophie. Anregungen für die Unterrichtspraxis.
(Heft 16: Didaktik). Frankfurt am Main
Martens, Ekkehard (1983): Einführung in die Philosophie. Darmstadt
Matzker, Reiner: Anthropologie. München 1998 (UTB 2006)
Meyer, Kirsten (Hg.; 2010): Texte zur Didaktik der Philosophie. Stuttgart
Rehfus, Wulff D. (1980): Didaktik der Philosophie. Düsseldorf
Ders.( 1986): Der Philosophieunterricht. Kritik der Kommunikationsdidaktik und
unterrichtspraktischer Leitfaden. Stuttgart-Bad Cannstatt
Rösch, Anita (2011): Kompetenzorientierung im Philosophie und Ethikunterricht.
Wien, 2. Aufl.
Taureck, Bernhard H. F.(2004): Metaphern und Gleichnisse in der Philosophie.
Frankfurt am Main
Vermeren, Patrice (2011): Die Philosophie und die Unesco. Frankfurt am Main
Unterlagen des BMUKKInformation Philosophie (Didaktikabschnitte)
Zeitschrift für Didaktik der Philosophie und Ethik (ZDPE)Datenbank mit Aufsätzen zur Didaktik der Ethik und Philosophie
http://www.deletaphi.de/Forum für Didaktik der Philosophie und Ethik
http://www.ruhr-uni-bochum.de/philosophy/forumfd/Approbierte Textsammlungen und Lehrbücher
Association in the course directory
PP 57.4.2 und UF PP 10 und UF PP 12
Last modified: Sa 08.07.2023 00:17