180139 VO-L What is Performance-Philosophy? (2024S)
Introduction into Contemporary Aesthetics at the Cutting Edge of Philosophy an the Arts
Labels
Hinweis der SPL Philosophie:Das Abgeben von ganz oder teilweise von einem KI-tool (z.B. ChatGPT) verfassten Texten als Leistungsnachweis (z.B. Seminararbeit) ist nur dann erlaubt, wenn dies von der Lehrveranstaltungsleitung ausdrücklich als mögliche Arbeitsweise genehmigt wurde. Auch hierbei müssen direkt oder indirekt zitierte Textstellen wie immer klar mit Quellenangabe ausgewiesen werden.Die Lehrveranstaltungsleitung kann zur Überprüfung der Autorenschaft einer abgegebenen schriftlichen Arbeit ein notenrelevantes Gespräch (Plausibilitätsprüfung) vorsehen, das erfolgreich zu absolvieren ist.
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
Details
Language: English
Examination dates
- Wednesday 26.06.2024 18:30 - 20:00 Hörsaal 3D, NIG Universitätsstraße 7/Stg. III/3. Stock, 1010 Wien
- Wednesday 02.10.2024 18:30 - 20:00 Hörsaal 3B NIG 3.Stock
- Wednesday 13.11.2024 18:30 - 20:00 Hörsaal 3D, NIG Universitätsstraße 7/Stg. III/3. Stock, 1010 Wien
- Wednesday 22.01.2025 18:30 - 20:00 Hörsaal 3D, NIG Universitätsstraße 7/Stg. III/3. Stock, 1010 Wien
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
There will be two excursions to the Rote Bar at Volkstheater Vienna (https://www.volkstheater.at/produktion/2300382/rote-herzensangelegenheiten/)
The first excursion will take place on 17. April, 18:30-20:00.
The second excursion to Rote Bar Volkstheater Wien will take place on 19.06.24, 18:30-20:00
Mode of encounter: onsite lecture (in physical presence)
The first date for a written examination is the last lecture unit on June, 26th, 2024, 6:30-8:pm
- Wednesday 13.03. 18:30 - 20:00 Hörsaal 3D, NIG Universitätsstraße 7/Stg. III/3. Stock, 1010 Wien
- Wednesday 20.03. 18:30 - 20:00 Hörsaal 3D, NIG Universitätsstraße 7/Stg. III/3. Stock, 1010 Wien
- Wednesday 10.04. 18:30 - 20:00 Hörsaal 3D, NIG Universitätsstraße 7/Stg. III/3. Stock, 1010 Wien
- Wednesday 17.04. 18:30 - 20:00 Hörsaal 3D, NIG Universitätsstraße 7/Stg. III/3. Stock, 1010 Wien
- Wednesday 24.04. 18:30 - 20:00 Hörsaal 3D, NIG Universitätsstraße 7/Stg. III/3. Stock, 1010 Wien
- Wednesday 08.05. 18:30 - 20:00 Hörsaal 3D, NIG Universitätsstraße 7/Stg. III/3. Stock, 1010 Wien
- Wednesday 15.05. 18:30 - 20:00 Hörsaal 3D, NIG Universitätsstraße 7/Stg. III/3. Stock, 1010 Wien
- Wednesday 22.05. 18:30 - 20:00 Hörsaal 3D, NIG Universitätsstraße 7/Stg. III/3. Stock, 1010 Wien
- Wednesday 29.05. 18:30 - 20:00 Hörsaal 3D, NIG Universitätsstraße 7/Stg. III/3. Stock, 1010 Wien
- Wednesday 05.06. 18:30 - 20:00 Hörsaal 3D, NIG Universitätsstraße 7/Stg. III/3. Stock, 1010 Wien
- Wednesday 12.06. 18:30 - 20:00 Hörsaal 3D, NIG Universitätsstraße 7/Stg. III/3. Stock, 1010 Wien
- Wednesday 19.06. 18:30 - 20:00 Hörsaal 3D, NIG Universitätsstraße 7/Stg. III/3. Stock, 1010 Wien
Information
Aims, contents and method of the course
Bi-linguale Vorlesung: Deutsch-Englisch (vor Ort in physischer Präsenz)In diesem Kurs werden wir den Unterschied zwischen Performativer Philosophie und anderen philosophischen Ansätzen untersuchen, sowohl theoretisch als auch im Zuge der Diskussion praktischer Beispiele von Philosophien, die in der Tat künstlerisch wurden. (Nietzsche, Aurobindo, Ronell, Cixous, Nancy etc.)Ein entscheidendes Kriterium Performativer Philosophie besteht darin, dass sie davon ausgeht, dass Wissen etwas ist, das aufgeführt werden muss. Sie philosophiert nicht mehr nur über, z.B. die Künste und ästhetische Praktiken, sondern mit künstlerischen Mitteln. Philosophieren wird damit selbst zu einer künstlerischen Forschungspraxis, die, so könnte man sagen, auf der spinozistischen Einsicht beruht, dass man immer mit einem Körper denkt, wenn man über einen Körper nachdenkt. (Abhinavagupta, Spinoza, Nietzsche, Aurobindo, Nancy, Ronell, Cixous, Barad , Skora etc.).Wie ist ein solcher "Neuer Materialismus" zu verstehen, der erkannt hat, dass jedes Denken über ein Ding bereits ein leibliches Verhältnis zu ihm voraussetzt?Ausgehend von Deleuzes Transzendentalem Empirismus über Karen Barads Agentialen Realismus werden wir schließlich den Spirituellen Materialismus von Sri Aurobindo Ghose analysieren, in dem das Philosophieren selbst zu einer Form künstlerischer Forschung wurde. Im Zuge der Vorlesung werden wir daher argumentieren, dass Performance-Philosophie der Philosophie nicht nur ihre Körperlichkeit zurückgeben wird, sondern dabei auch ein monadisches Bild von Körperlichkeit entwirft, indem Körper als kreative Knotenpunkte inmitten eines weltweiten, relationalen Beziehungsgefüges verstanden werden.Dieser performative Begriff von Philosophie wird in der Vorlesung nicht nur begrifflich analysiert, sondern anhand konkreter künstlerischer Arbeiten und yogischer Praktiken auch exemplifiziert.Im Zuge des Vortrags werden wir zweimal die Rote Bar im Volkstheater Wien besuchen (Exkursion), um mit Künstler-Philosophen:innen, die sich auf den Weg gemacht haben, eine solche Philosophie in die Praxis umzusetzen, über das "Performativ-Werden" der Philosophie zu diskutieren. Eingeladene Künstler-Philosoph:innen: Susanne Valerie Granzer (actress, artistic researcher), Sabina Holzer (dancer, artistic researcher), Johannes Kretz (musician, artistic researcher), Evi Jägle (Video artist and philosopher), Florin Reiners (actor, artistic researcher).
Assessment and permitted materials
4 written exam dates:
1st exam date: The first date for a written examination is the last lecture unit on June, 26th, 2024, 6:30-8:pm
2nd exam date: First week of October 2024
3rd exam date: Midde of November 2024
4th examination End of January 2024No AI, smartphone or computer may be used during the written exams.
1st exam date: The first date for a written examination is the last lecture unit on June, 26th, 2024, 6:30-8:pm
2nd exam date: First week of October 2024
3rd exam date: Midde of November 2024
4th examination End of January 2024No AI, smartphone or computer may be used during the written exams.
Minimum requirements and assessment criteria
Written examinations will comprise of four main questions with sub-questions (max. 40 points)
0-20 points = insufficient, 21-25 points = sufficient, 26-30 points: satisfactory, 31-35 points = good, 36-40 points = very good. At the written exam, one needs to reach > 50% of the points in order to pass the exam.4 written exam dates:
1st exam date: 26th, 2024, 6:30-8:pm (last lecture unit)
2nd exam date: First week of October 2024
3rd exam date: Midde of November 2024
4th examination End of January 2025No AI, smartphone or computer may be used during the written exams.
0-20 points = insufficient, 21-25 points = sufficient, 26-30 points: satisfactory, 31-35 points = good, 36-40 points = very good. At the written exam, one needs to reach > 50% of the points in order to pass the exam.4 written exam dates:
1st exam date: 26th, 2024, 6:30-8:pm (last lecture unit)
2nd exam date: First week of October 2024
3rd exam date: Midde of November 2024
4th examination End of January 2025No AI, smartphone or computer may be used during the written exams.
Examination topics
Only texts that will be explicitly discussed in the lecture during the course of the semester, will be relevant for the exam. These texts will be part of the power point slides which will be made accessible on Moodle.
Reading list
Main literature, regularly referred to in the course:Aurobindo, Sri Ghose: Savitri. A Legend and a Symbol. Sri Aurobindo Asharm Trust: Pondicherry 1997.
Assis, Paulo de & Guidici, Paolo (Eds.): The Dark Precursor: Deleuze and Artistic-Research (Band 1). Leuven University Press 2018, S. 9-19.
Banerji, Debashish, (ed.) (2020): Integral Yoga Psychology: Metaphysics & Transformation as Taught by Sri Aurobindo. Twin Lakes: Lotus Press. https://doi.org/10.1007/s42240-021-00091-5
Barad, Karen: What is the Measure of Nothingness? Infinity, Virtuality, Justice. Documenta 13. Documenta und Museum Fridericianum Veranstaltungs-GmbH. Hatje Cantz Verlag: Kassel (Ostfildern) 2012.
Böhler, Arno: „Philosophy on Stage. Philosophie ALS künstlerische Forschung“ in: ders.; Granzer, Susanne Valerie (Hg.): Philosophy on Stage. Philosophie als künstlerische Forschung. Passagen Verlag: Wien 2018, S. 59-121.
Böhler, Arno & Granzer, Valerie Susanne (2020). Philosophy on Stage, in: Laura Cull Ó Maoilearca and Alice Lagaay (Hrsg.), The Routledge Companion to Performance Philosophy Routledge. London: Routledge, 387-394. https://doi.org/10.4324/9781003035312
Deleuze, Gilles; Guattari Félix: Was ist Philosophie? Übers. v. Bernd Schwibs und Joseph Vogl. Frankfurt am Main: Suhrkamp 2000, S. 191-238.
Deshpande G.T. (19922): Abhinavagupta. Sahitya Akademi: Delhi.
Gansterer, Nikolaus et al.: Choreographic Figures. Deviations from the Line. De Gruyter 2017. S. 6-21, 38-47, 200-215.
Heidegger, Martin: „I Der Wille zur Macht als Kunst“ in ders.: Nietzsche. Erster Band. Gesamtausgabe. Band 6.1. Klostermann: Frankfurt am Main 1996, S. 66-224.
Lyotard, Jean-Francois: „Was ist postmodern?“ in: Engelmann, Peter (Hg.): Postmoderne und Dekonstruktion. Texte französischer Philosophen der Gegenwart. Stuttgart: Reclam 1993 (= Reclam Universalbibliothek Nr. 8668), S. 33-48.Further works of contextual interest:
Barad, Karen: Meeting the Universe Halfway - Quantum Physics and the Entanglement of Matter and Meaning. Duke University Press: Durham & London 2007.
Böhler, Arno (2022): Sri Aurobindo Ghose: Vom Herz des Integralen Yoga. In: Mascha, Andreas und Seubert, Harald (2022): Integrale Anthropologie. Band 1: Grundlagen. München: Verlag Andreas Mascha, S. 57-89.
Cixous, Hélène: Weiblichkeit in der Schrift. Merve, Berlin 1980.
Cull, Laura / Lagaay, Alice (Eds.): Encounters in Performance Philosophy. Basingstoke: Palgrave Macmillan 2014.
Gnoli, Raniero (1985): The Aesthetic Experience According to Abhinavagupta. Varanasi: Chowkhamba Sanskrit Series Office.
Heehs, Peter (2006): Sri Aurobindo and Hinduism. Pondicherry: Sri Aurobindo Ashram Archives and Research Library.
Lagaay, Alice; Cull, Laura et al.: Performance Philosophy, http://www.performancephilosophy.org
Manning, Erin; Massumi, Brian: SenseLab, http://senselab.ca/wp2/
Nancy, Jean-Luc (2000): Corpus, Diaphanes: Berlin 2003
Ronell, Avital: Fighting Theory: In Conversation with Anne Dufourmantelle. University of Illionos Press 2010. S. 7-18, 38-47.
Skora, Kerry Martin: The Pulsating Heart and Its Divine Sense Energies: Body and Touch in Abhinavagupta's Trika. In: Numen , 2007, Vol. 54, No. 4, Religion through the Senses (2007), Leiden/ Bosten: Brill. pp. 420-458.
Street, Anna, Alliot, Julien, Pauker, Magnolia (Eds.): Inter Views in Performance Philosophy. Crossings and Conversations. Palgrave Macmillan 2017. S.229-245.
Assis, Paulo de & Guidici, Paolo (Eds.): The Dark Precursor: Deleuze and Artistic-Research (Band 1). Leuven University Press 2018, S. 9-19.
Banerji, Debashish, (ed.) (2020): Integral Yoga Psychology: Metaphysics & Transformation as Taught by Sri Aurobindo. Twin Lakes: Lotus Press. https://doi.org/10.1007/s42240-021-00091-5
Barad, Karen: What is the Measure of Nothingness? Infinity, Virtuality, Justice. Documenta 13. Documenta und Museum Fridericianum Veranstaltungs-GmbH. Hatje Cantz Verlag: Kassel (Ostfildern) 2012.
Böhler, Arno: „Philosophy on Stage. Philosophie ALS künstlerische Forschung“ in: ders.; Granzer, Susanne Valerie (Hg.): Philosophy on Stage. Philosophie als künstlerische Forschung. Passagen Verlag: Wien 2018, S. 59-121.
Böhler, Arno & Granzer, Valerie Susanne (2020). Philosophy on Stage, in: Laura Cull Ó Maoilearca and Alice Lagaay (Hrsg.), The Routledge Companion to Performance Philosophy Routledge. London: Routledge, 387-394. https://doi.org/10.4324/9781003035312
Deleuze, Gilles; Guattari Félix: Was ist Philosophie? Übers. v. Bernd Schwibs und Joseph Vogl. Frankfurt am Main: Suhrkamp 2000, S. 191-238.
Deshpande G.T. (19922): Abhinavagupta. Sahitya Akademi: Delhi.
Gansterer, Nikolaus et al.: Choreographic Figures. Deviations from the Line. De Gruyter 2017. S. 6-21, 38-47, 200-215.
Heidegger, Martin: „I Der Wille zur Macht als Kunst“ in ders.: Nietzsche. Erster Band. Gesamtausgabe. Band 6.1. Klostermann: Frankfurt am Main 1996, S. 66-224.
Lyotard, Jean-Francois: „Was ist postmodern?“ in: Engelmann, Peter (Hg.): Postmoderne und Dekonstruktion. Texte französischer Philosophen der Gegenwart. Stuttgart: Reclam 1993 (= Reclam Universalbibliothek Nr. 8668), S. 33-48.Further works of contextual interest:
Barad, Karen: Meeting the Universe Halfway - Quantum Physics and the Entanglement of Matter and Meaning. Duke University Press: Durham & London 2007.
Böhler, Arno (2022): Sri Aurobindo Ghose: Vom Herz des Integralen Yoga. In: Mascha, Andreas und Seubert, Harald (2022): Integrale Anthropologie. Band 1: Grundlagen. München: Verlag Andreas Mascha, S. 57-89.
Cixous, Hélène: Weiblichkeit in der Schrift. Merve, Berlin 1980.
Cull, Laura / Lagaay, Alice (Eds.): Encounters in Performance Philosophy. Basingstoke: Palgrave Macmillan 2014.
Gnoli, Raniero (1985): The Aesthetic Experience According to Abhinavagupta. Varanasi: Chowkhamba Sanskrit Series Office.
Heehs, Peter (2006): Sri Aurobindo and Hinduism. Pondicherry: Sri Aurobindo Ashram Archives and Research Library.
Lagaay, Alice; Cull, Laura et al.: Performance Philosophy, http://www.performancephilosophy.org
Manning, Erin; Massumi, Brian: SenseLab, http://senselab.ca/wp2/
Nancy, Jean-Luc (2000): Corpus, Diaphanes: Berlin 2003
Ronell, Avital: Fighting Theory: In Conversation with Anne Dufourmantelle. University of Illionos Press 2010. S. 7-18, 38-47.
Skora, Kerry Martin: The Pulsating Heart and Its Divine Sense Energies: Body and Touch in Abhinavagupta's Trika. In: Numen , 2007, Vol. 54, No. 4, Religion through the Senses (2007), Leiden/ Bosten: Brill. pp. 420-458.
Street, Anna, Alliot, Julien, Pauker, Magnolia (Eds.): Inter Views in Performance Philosophy. Crossings and Conversations. Palgrave Macmillan 2017. S.229-245.
Association in the course directory
Last modified: Mo 28.10.2024 06:46