180147 SE Interdisciplinary Didactics (2019W)
Begleit-LV BEd Schulpraxis
Labels
Summary
Registration/Deregistration
- Registration is open from Fr 06.09.2019 18:30 to We 23.10.2019 11:40
- Deregistration possible until We 23.10.2019 11:40
Groups
Group 1
SSC Philosophie: https://ssc-phil.univie.ac.at/studien/bachelor-lehramt-uf-psychologie-und-philosophie/schulpraxis-bed/
SSC LehrerInnenbildung: https://ssc-lehrerinnenbildung.univie.ac.at/ssc-lehrerinnenbildung/praktikum/bachelorstudium/schulpraxis/
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
Ab WS19 entspricht dieses Seminar zugleich Ihrer Anmeldung zur Schulpraxis. Die Zuordnung zu den Mentor*innen wird Ihnen im Seminar bekannt gegeben. Beides ist im selben Semester zu absolvieren. Ein Gruppentausch oder -wechsel ist NICHT mehr möglich. Planen Sie genügend Zeit für die Praxisphase an der Schule ein.
Weitere Informationen dazu finden Sie auf den Seiten des SSC LehrerInnenbildung und des SSC Philosophie.
andreas.hoeller@univie.ac.atBitte vermeiden Sie, in den ersten drei einführenden Einheiten abwesend zu sein.Mit der Anmeldung zu dieser Lehrveranstaltung stimmen Sie zu, dass die
automatisierte Plagiatsprüfungs-Software Turnitin alle von Ihnen in
Moodle eingereichten schriftlichen Teilleistungen prüft.
- Wednesday 09.10. 15:00 - 16:30 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
- Wednesday 16.10. 15:00 - 16:30 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
- Wednesday 23.10. 15:00 - 16:30 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
- Wednesday 30.10. 15:00 - 16:30 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
- Wednesday 06.11. 15:00 - 16:30 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
- Wednesday 13.11. 15:00 - 16:30 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
- Wednesday 20.11. 15:00 - 16:30 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
- Wednesday 27.11. 15:00 - 16:30 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
- Wednesday 04.12. 15:00 - 16:30 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
- Wednesday 11.12. 15:00 - 16:30 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
- Wednesday 08.01. 15:00 - 16:30 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
- Wednesday 15.01. 15:00 - 16:30 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
- Wednesday 22.01. 15:00 - 16:30 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
- Wednesday 29.01. 15:00 - 16:30 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
Aims, contents and method of the course
Assessment and permitted materials
- engaged participation in the discussions during class meetings (35%)
- development and presentation of the teaching materials created in teamwork including a comprehensible documentation of the records for all participants (35%)
- a completed paper (report) (30%)
Minimum requirements and assessment criteria
- Implementation of teaching simulation
- Submission of all documents on time
- Attendance (a maximum of two absences)
Examination topics
Theory of Constructivist Learning, Methods for teaching as well as respective subject matters
Reading list
Will be announced at the beginning of the course
Group 2
SSC Philosophie: https://ssc-phil.univie.ac.at/studien/bachelor-lehramt-uf-psychologie-und-philosophie/schulpraxis-bed/
SSC LehrerInnenbildung: https://ssc-lehrerinnenbildung.univie.ac.at/ssc-lehrerinnenbildung/praktikum/bachelorstudium/schulpraxis/
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
Ab WS19 entspricht dieses Seminar zugleich Ihrer Anmeldung zur Schulpraxis. Die Zuordnung zu den Mentor*innen wird Ihnen im Seminar bekannt gegeben. Beides ist im selben Semester zu absolvieren. Ein Gruppentausch oder -wechsel ist NICHT mehr möglich. Planen Sie genügend Zeit für die Praxisphase an der Schule ein.
Weitere Informationen dazu finden Sie auf den Seiten des SSC LehrerInnenbildung und des SSC Philosophie.
rudolf.poelzer@univie.ac.atMit der Anmeldung zu dieser Lehrveranstaltung stimmen Sie zu, dass die automatisierte Plagiatsprüfungs-Software Turnitin alle von Ihnen im moodle eingereichten schriftlichen Teilleistungen prüft.
- Friday 04.10. 15:00 - 18:00 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
- Saturday 05.10. 09:00 - 12:00 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
- Friday 08.11. 15:00 - 18:00 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
- Saturday 09.11. 09:00 - 12:00 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
- Friday 13.12. 15:00 - 18:00 Hörsaal. 2H NIG 2.Stock
- Saturday 14.12. 09:00 - 12:00 Hörsaal. 2H NIG 2.Stock
- Friday 17.01. 15:00 - 18:00 Hörsaal. 2H NIG 2.Stock
- Saturday 18.01. 09:00 - 12:00 Hörsaal. 2H NIG 2.Stock
Aims, contents and method of the course
Based on specific aspects of the curriculum the participants are expected to plan and give lessons and to reflect on them critically. Ready-made material like school books might offer some first orientation but should be analyzed critically (from a professional perspective) and needs to be evaluated with the help of additional and probably more profound texts and articles of primary and secondary sources.
Assessment and permitted materials
Minimum requirements and assessment criteria
Examination topics
Reading list
Group 3
SSC Philosophie: https://ssc-phil.univie.ac.at/studien/bachelor-lehramt-uf-psychologie-und-philosophie/schulpraxis-bed/
SSC LehrerInnenbildung: https://ssc-lehrerinnenbildung.univie.ac.at/ssc-lehrerinnenbildung/praktikum/bachelorstudium/schulpraxis/
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
Ab WS19 entspricht dieses Seminar zugleich Ihrer Anmeldung zur Schulpraxis. Die Zuordnung zu den Mentor*innen wird Ihnen im Seminar bekannt gegeben. Beides ist im selben Semester zu absolvieren. Ein Gruppentausch oder -wechsel ist NICHT mehr möglich. Planen Sie genügend Zeit für die Praxisphase an der Schule ein.
Weitere Informationen dazu finden Sie auf den Seiten des SSC LehrerInnenbildung und des SSC Philosophie.
elisabeth.rettenwender@univie.ac.atMit der Anmeldung zu dieser Lehrveranstaltung stimmen Sie zu, dass die automatisierte Plagiatsprüfungs-Software Turnitin alle von Ihnen im Moodle eingereichten schriftlichen Teilleistungen prüft.
- Friday 04.10. 09:00 - 13:00 Hörsaal 2i NIG 2.Stock C0228
- Thursday 24.10. 14:30 - 19:30 Hörsaal 3C, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/3. Stock, 1010 Wien
- Thursday 07.11. 15:00 - 16:30 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
- Thursday 07.11. 16:45 - 18:15 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
- Thursday 07.11. 18:30 - 20:00 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
- Thursday 28.11. 14:30 - 19:30 Hörsaal 3C, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/3. Stock, 1010 Wien
- Thursday 12.12. 15:00 - 20:00 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
Aims, contents and method of the course
Assessment and permitted materials
- Methodenpräsentationen im Team
- Praktikumsbericht
Minimum requirements and assessment criteria
- Methodenpräsentation im Team (30%)
- Praktikumsbericht (40%)
- Anwesenheit: mindestens 80% Anwesenheit
Die Erbringung jeder einzelnen Teilleistung ist unabdingbar für eine positive Beurteilung.
Reading list
Group 4
SSC Philosophie: https://ssc-phil.univie.ac.at/studien/bachelor-lehramt-uf-psychologie-und-philosophie/schulpraxis-bed/
SSC LehrerInnenbildung: https://ssc-lehrerinnenbildung.univie.ac.at/ssc-lehrerinnenbildung/praktikum/bachelorstudium/schulpraxis/
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
Ab WS19 entspricht dieses Seminar zugleich Ihrer Anmeldung zur Schulpraxis. Die Zuordnung zu den Mentor*innen wird Ihnen im Seminar bekannt gegeben. Beides ist im selben Semester zu absolvieren. Ein Gruppentausch oder -wechsel ist NICHT mehr möglich. Planen Sie genügend Zeit für die Praxisphase an der Schule ein.
Weitere Informationen dazu finden Sie auf den Seiten des SSC LehrerInnenbildung und des SSC Philosophie.
barbara.mrak@univie.ac.atMit der Anmeldung zu dieser Lehrveranstaltung stimmen Sie zu, dass die automatisierte Plagiatsprüfungs-Software Turnitin alle von Ihnen im Moodle eingereichten schriftlichen Teilleistungen prüft.
- Wednesday 09.10. 11:30 - 13:00 Hörsaal 2G, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/2.Stock, 1010 Wien
- Wednesday 16.10. 11:30 - 13:00 Hörsaal 2G, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/2.Stock, 1010 Wien
- Wednesday 23.10. 11:30 - 13:00 Hörsaal 2G, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/2.Stock, 1010 Wien
- Wednesday 30.10. 11:30 - 13:00 Hörsaal 2G, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/2.Stock, 1010 Wien
- Wednesday 06.11. 11:30 - 13:00 Hörsaal 2G, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/2.Stock, 1010 Wien
- Wednesday 13.11. 11:30 - 13:00 Hörsaal 2G, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/2.Stock, 1010 Wien
- Wednesday 20.11. 11:30 - 13:00 Hörsaal 2G, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/2.Stock, 1010 Wien
- Wednesday 27.11. 11:30 - 13:00 Hörsaal 2G, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/2.Stock, 1010 Wien
- Wednesday 04.12. 11:30 - 13:00 Hörsaal 2G, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/2.Stock, 1010 Wien
- Wednesday 11.12. 11:30 - 13:00 Hörsaal 2G, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/2.Stock, 1010 Wien
- Wednesday 08.01. 11:30 - 13:00 Hörsaal 2G, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/2.Stock, 1010 Wien
- Wednesday 15.01. 11:30 - 13:00 Hörsaal 2G, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/2.Stock, 1010 Wien
- Wednesday 22.01. 11:30 - 13:00 Hörsaal 2G, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/2.Stock, 1010 Wien
- Wednesday 29.01. 11:30 - 13:00 Hörsaal 2G, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/2.Stock, 1010 Wien
Aims, contents and method of the course
This course offers a specific preparation for professional teaching of the subjects Psychology and Philosophy.
- Lesson planning, teaching and reflecting on the basis of subject-specific methods
- Expanding on a chosen topic that corresponds with the curriculum
- Reflecting on practical experiences at schoolCONTENTS and METHODS
First of all, topics with particular practical teaching relevance will be introduced:
curriculum, lesson planning, tasks and procedure of the standardised final leaving examination.
The main focus of this course, however, is to increase didactical and methodological knowledge.
In the second part of the course, students will plan and teach lesson sequences in teams. These lesson sequences will be evaluated according to previously prepared didactical aspects and criteria for good teaching.
The lesson documentations will be available for all participants.
Assessment and permitted materials
- Planning, teaching and documenting a lesson sequence in a team
- Written final paper (internship report)
Minimum requirements and assessment criteria
- Planning, teaching and documenting a lesson sequence in a team (30%)
- Written final paper (40%)
- Attendance (80% attendance)
Reading list
Group 5
SSC Philosophie: https://ssc-phil.univie.ac.at/studien/bachelor-lehramt-uf-psychologie-und-philosophie/schulpraxis-bed/
SSC LehrerInnenbildung: https://ssc-lehrerinnenbildung.univie.ac.at/ssc-lehrerinnenbildung/praktikum/bachelorstudium/schulpraxis/
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
This seminar is required in order to register for the school internship. Both have to be passed in the same term. The registration (for the school internship) is carried out by the Institute of Teacher Education.
Unexcused absence in the first lesson will automatically lead to deregistration.barbara.mrak@univie.ac.at
- Wednesday 09.10. 09:45 - 11:15 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
- Wednesday 16.10. 09:45 - 11:15 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
- Wednesday 23.10. 09:45 - 11:15 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
- Wednesday 30.10. 09:45 - 11:15 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
- Wednesday 06.11. 09:45 - 11:15 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
- Wednesday 13.11. 09:45 - 11:15 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
- Wednesday 20.11. 09:45 - 11:15 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
- Wednesday 27.11. 09:45 - 11:15 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
- Wednesday 04.12. 09:45 - 11:15 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
- Wednesday 11.12. 09:45 - 11:15 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
- Wednesday 08.01. 09:45 - 11:15 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
- Wednesday 15.01. 09:45 - 11:15 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
- Wednesday 22.01. 09:45 - 11:15 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
- Wednesday 29.01. 09:45 - 11:15 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
Aims, contents and method of the course
This course offers a specific preparation for professional teaching of the subjects Psychology and Philosophy.
- Lesson planning, teaching and reflecting on the basis of subject-specific methods
- Expanding on a chosen topic that corresponds with the curriculum
- Reflecting on practical experiences at schoolCONTENTS and METHODS
First of all, topics with particular practical teaching relevance will be introduced:
curriculum, lesson planning, tasks and procedure of the standardised final leaving examination.
The main focus of this course, however, is to increase didactical and methodological knowledge.
In the second part of the course, students will plan and teach lesson sequences in teams. These lesson sequences will be evaluated according to previously prepared didactical aspects and criteria for good teaching.
The lesson documentations will be available for all participants.
Assessment and permitted materials
- Planning, teaching and documenting a lesson sequence in a team
- Written final paper (internship report)
Minimum requirements and assessment criteria
- Planning, teaching and documenting a lesson sequence in a team (30%)
- Written final paper (40%)
- Attendance (80% attendance)
Reading list
Group 6
SSC Philosophie: https://ssc-phil.univie.ac.at/studien/bachelor-lehramt-uf-psychologie-und-philosophie/schulpraxis-bed/
SSC LehrerInnenbildung: https://ssc-lehrerinnenbildung.univie.ac.at/ssc-lehrerinnenbildung/praktikum/bachelorstudium/schulpraxis/
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
Ab WS19 entspricht dieses Seminar zugleich Ihrer Anmeldung zur Schulpraxis. Die Zuordnung zu den Mentor*innen wird Ihnen im Seminar bekannt gegeben. Beides ist im selben Semester zu absolvieren. Ein Gruppentausch oder -wechsel ist NICHT mehr möglich. Planen Sie genügend Zeit für die Praxisphase an der Schule ein.
Weitere Informationen dazu finden Sie auf den Seiten des SSC LehrerInnenbildung und des SSC Philosophie.
maria.kitzberger@univie.ac.atMit der Anmeldung zu dieser Lehrveranstaltung stimmen Sie zu, dass die automatisierte Plagiatsprüfungs-Software Turnitin alle von Ihnen im Moodle eingereichten schriftlichen Teilleistungen prüft.Die genauen Termine werden so schnell wie möglich bekanntgegeben.
Wird Block-LV, donnerstags ab 15.00 Uhr.
- Thursday 10.10. 15:00 - 18:00 Hörsaal 3C, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/3. Stock, 1010 Wien
- Thursday 17.10. 15:00 - 18:00 Hörsaal 3C, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/3. Stock, 1010 Wien
- Thursday 24.10. 15:00 - 18:00 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
- Thursday 31.10. 15:00 - 18:00 Hörsaal 3C, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/3. Stock, 1010 Wien
- Thursday 07.11. 15:00 - 18:00 Hörsaal 2i NIG 2.Stock C0228
- Thursday 14.11. 15:00 - 18:00 Hörsaal 3C, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/3. Stock, 1010 Wien
- Thursday 21.11. 15:00 - 18:00 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
- Thursday 28.11. 15:00 - 18:00 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
- Thursday 05.12. 15:00 - 18:00 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
- Thursday 12.12. 15:00 - 18:00 Hörsaal 2i NIG 2.Stock C0228
Aims, contents and method of the course
Inhalte und Methoden: Praxisorientierte Auseinandersetzung mit relevanten Themen des Unterrichts: Lehrplan, Unterrichtsplanung, Leistungsbeurteilung, Reifeprüfung.
Auseinandersetzung und Erprobung von unterschiedlichen fachspezifischen Methoden (Diskursive Methoden,Textarbeit, Medien)
Assessment and permitted materials
Aktive und konstruktive Mitarbeit
Teamteaching
Philosophischer Essay
Praktikumsbericht
Minimum requirements and assessment criteria
Reading list
Group 7
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
This course is a requirement in order to register for the practical part at school. Both parts
have to be completed during the same semester.
andreas.hoeller@univie.ac.at
- Wednesday 23.10. 16:45 - 18:15 Hörsaal 3D, NIG Universitätsstraße 7/Stg. III/3. Stock, 1010 Wien
- Wednesday 30.10. 16:45 - 18:15 Hörsaal 3D, NIG Universitätsstraße 7/Stg. III/3. Stock, 1010 Wien
- Wednesday 06.11. 16:45 - 18:15 Hörsaal 3B NIG 3.Stock
- Wednesday 13.11. 16:45 - 18:15 Hörsaal 3B NIG 3.Stock
- Tuesday 19.11. 16:45 - 20:00 Hörsaal 2G, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/2.Stock, 1010 Wien
- Wednesday 20.11. 16:45 - 18:15 Hörsaal 3B NIG 3.Stock
- Wednesday 27.11. 16:45 - 18:15 Hörsaal 1 Hauptgebäude Tiefparterre Stiege 1 Hof 1
- Wednesday 04.12. 16:45 - 18:15 Hörsaal 3B NIG 3.Stock
- Wednesday 08.01. 16:45 - 18:15 Hörsaal 3D, NIG Universitätsstraße 7/Stg. III/3. Stock, 1010 Wien
- Wednesday 15.01. 16:45 - 18:15 Hörsaal 3D, NIG Universitätsstraße 7/Stg. III/3. Stock, 1010 Wien
- Wednesday 22.01. 16:45 - 18:15 Hörsaal 3B NIG 3.Stock
- Wednesday 29.01. 16:45 - 18:15 Hörsaal 3D, NIG Universitätsstraße 7/Stg. III/3. Stock, 1010 Wien
Aims, contents and method of the course
- Observation, planning, implementation, and deliberation of lessons taking into account both traditional and innovative teaching methods
- Methodological adaptations that tie into the previous knowledge of students
- Consideration of the practical experiences as a wholeContent
The students are expected to take a critical look at the contents of current curricula of the subjects psychology and philosophy and to work as a team to design lesson units. In doing so, they will deepen their knowledge of both didactics and methodology with regard to a constructivist understanding of both teaching and learning. Each lesson unit is expected to be tested during the course of the practical part of the training. The seminar, on the other hand, provides the students with an opportunity to reflect on relevant issues and to participate in an ongoing exchange of experiences.Method
There will be an introductory presentation of the teaching methods, models of planning as well as relevant topics such as: curriculum, individual teaching units, elements of pre-scientific work, and the testing format of the new high school graduation. Based on this, the students, divided into teams, will develop teaching units which they will implement as part of a teaching simulation with the participants. The feedback of the seminar group will serve as a basis for improving and optimizing the created documents.
Assessment and permitted materials
- engaged participation in the discussions during class meetings (35%)
- development and presentation of the teaching materials created in teamwork including a comprehensible documentation of the records for all participants (35%)
- a completed paper (report) (30%)
Minimum requirements and assessment criteria
- Implementation of teaching simulation
- Submission of all documents on time
- Attendance (a maximum of two absences)
Examination topics
Theory of Constructivist Learning, Methods for teaching as well as respective subject matters.
Reading list
Will be announced at the beginning of the course.
Group 8
SSC Philosophie: https://ssc-phil.univie.ac.at/studien/bachelor-lehramt-uf-psychologie-und-philosophie/schulpraxis-bed/
SSC LehrerInnenbildung: https://ssc-lehrerinnenbildung.univie.ac.at/ssc-lehrerinnenbildung/praktikum/bachelorstudium/schulpraxis/
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
- Friday 08.11. 16:00 - 19:00 Hörsaal 2G, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/2.Stock, 1010 Wien
- Friday 22.11. 16:00 - 19:00 Hörsaal 2G, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/2.Stock, 1010 Wien
- Saturday 23.11. 09:00 - 12:00 Hörsaal 2i NIG 2.Stock C0228
- Friday 29.11. 16:00 - 19:00 Hörsaal 3D, NIG Universitätsstraße 7/Stg. III/3. Stock, 1010 Wien
- Saturday 30.11. 09:00 - 12:00 Hörsaal 2i NIG 2.Stock C0228
- Saturday 18.01. 09:00 - 17:00 Hörsaal 2i NIG 2.Stock C0228
- Observation, planning, implementation, and deliberation of lessons taking into account both traditional and innovative teaching methods
- Methodological adaptations that tie into the previous knowledge of students
- Consideration of the practical experiences as a wholeContent
The students are expected to take a critical look at the contents of current curricula of the subjects psychology and philosophy and to work as a team to design lesson units. In doing so, they will deepen their knowledge of both didactics and methodology with regard to a constructivist understanding of both teaching and learning. Each lesson unit is expected to be tested during the course of the practical part of the training. The seminar, on the other hand, provides the students with an opportunity to reflect on relevant issues and to participate in an ongoing exchange of experiences.Method
There will be an introductory presentation of the teaching methods, models of planning as well as relevant topics such as: curriculum, individual teaching units, elements of pre-scientific work, and the testing format of the new high school graduation. Based on this, the students, divided into teams, will develop teaching units which they will implement as part of a teaching simulation with the participants. The feedback of the seminar group will serve as a basis for improving and optimizing the created documents.