Universität Wien
Warning! The directory is not yet complete and will be amended until the beginning of the term.

180147 SE Interdisciplinary Didactics (2019W)

Begleit-LV BEd Schulpraxis

4.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 18 - Philosophie
Continuous assessment of course work

Summary

1 Höller , Moodle
2 Pölzer , Moodle
3 Rettenwender , Moodle
6 Kitzberger , Moodle
7 Höller , Moodle
8 Einfalt , Moodle

Registration/Deregistration

Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
Registration information is available for each group.

Groups

Group 1

Sämtliche relevanten Informationen zur Administration der Schulpraxis finden Sie auf den Homepages des SSC Philosophie und des SSC LehrerInnenbildung. Anfragen dazu können und werden werden daher nicht beantwortet!
SSC Philosophie: https://ssc-phil.univie.ac.at/studien/bachelor-lehramt-uf-psychologie-und-philosophie/schulpraxis-bed/
SSC LehrerInnenbildung: https://ssc-lehrerinnenbildung.univie.ac.at/ssc-lehrerinnenbildung/praktikum/bachelorstudium/schulpraxis/

max. 20 participants
Language: German
LMS: Moodle

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

Ab WS19 entspricht dieses Seminar zugleich Ihrer Anmeldung zur Schulpraxis. Die Zuordnung zu den Mentor*innen wird Ihnen im Seminar bekannt gegeben. Beides ist im selben Semester zu absolvieren. Ein Gruppentausch oder -wechsel ist NICHT mehr möglich. Planen Sie genügend Zeit für die Praxisphase an der Schule ein.
Weitere Informationen dazu finden Sie auf den Seiten des SSC LehrerInnenbildung und des SSC Philosophie.

Das unentschuldigte Fehlen in der ersten Einheit führt automatisch zur Abmeldung.
andreas.hoeller@univie.ac.at

Bitte vermeiden Sie, in den ersten drei einführenden Einheiten abwesend zu sein.

Mit der Anmeldung zu dieser Lehrveranstaltung stimmen Sie zu, dass die
automatisierte Plagiatsprüfungs-Software Turnitin alle von Ihnen in
Moodle eingereichten schriftlichen Teilleistungen prüft.

  • Wednesday 09.10. 15:00 - 16:30 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
  • Wednesday 16.10. 15:00 - 16:30 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
  • Wednesday 23.10. 15:00 - 16:30 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
  • Wednesday 30.10. 15:00 - 16:30 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
  • Wednesday 06.11. 15:00 - 16:30 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
  • Wednesday 13.11. 15:00 - 16:30 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
  • Wednesday 20.11. 15:00 - 16:30 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
  • Wednesday 27.11. 15:00 - 16:30 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
  • Wednesday 04.12. 15:00 - 16:30 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
  • Wednesday 11.12. 15:00 - 16:30 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
  • Wednesday 08.01. 15:00 - 16:30 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
  • Wednesday 15.01. 15:00 - 16:30 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
  • Wednesday 22.01. 15:00 - 16:30 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
  • Wednesday 29.01. 15:00 - 16:30 Hörsaal 3F NIG 3.Stock

Aims, contents and method of the course

Objectives
- Observation, planning, implementation, and deliberation of lessons taking into account both traditional and innovative teaching methods
- Methodological adaptations that tie into the previous knowledge of students
- Consideration of the practical experiences as a whole

Content
The students are expected to take a critical look at the contents of current curricula of the subjects psychology and philosophy and to work as a team to design lesson units. In doing so, they will deepen their knowledge of both didactics and methodology with regard to a constructivist understanding of both teaching and learning. Each lesson unit is expected to be tested during the course of the practical part of the training. The seminar, on the other hand, provides the students with an opportunity to reflect on relevant issues and to participate in an ongoing exchange of experiences.

Method
There will be an introductory presentation of the teaching methods, models of planning as well as relevant topics such as: curriculum, individual teaching units, elements of pre-scientific work, and the testing format of the new high school graduation. Based on this, the students, divided into teams, will develop teaching units which they will implement as part of a teaching simulation with the participants. The feedback of the seminar group will serve as a basis for improving and optimizing the created documents.

Assessment and permitted materials

The overall performance will be evaluated as follows:
- engaged participation in the discussions during class meetings (35%)
- development and presentation of the teaching materials created in teamwork including a comprehensible documentation of the records for all participants (35%)
- a completed paper (report) (30%)

Minimum requirements and assessment criteria

Minimum requirements and measure of assessment
- Implementation of teaching simulation
- Submission of all documents on time
- Attendance (a maximum of two absences)

Examination topics

Testing Material
Theory of Constructivist Learning, Methods for teaching as well as respective subject matters

Reading list

Selected Literature
Will be announced at the beginning of the course

Group 2

Sämtliche relevanten Informationen zur Administration der Schulpraxis finden Sie auf den Homepages des SSC Philosophie und des SSC LehrerInnenbildung. Anfragen dazu können und werden werden daher nicht beantwortet!
SSC Philosophie: https://ssc-phil.univie.ac.at/studien/bachelor-lehramt-uf-psychologie-und-philosophie/schulpraxis-bed/
SSC LehrerInnenbildung: https://ssc-lehrerinnenbildung.univie.ac.at/ssc-lehrerinnenbildung/praktikum/bachelorstudium/schulpraxis/

max. 20 participants
Language: German
LMS: Moodle

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

Ab WS19 entspricht dieses Seminar zugleich Ihrer Anmeldung zur Schulpraxis. Die Zuordnung zu den Mentor*innen wird Ihnen im Seminar bekannt gegeben. Beides ist im selben Semester zu absolvieren. Ein Gruppentausch oder -wechsel ist NICHT mehr möglich. Planen Sie genügend Zeit für die Praxisphase an der Schule ein.
Weitere Informationen dazu finden Sie auf den Seiten des SSC LehrerInnenbildung und des SSC Philosophie.

Das unentschuldigte Fehlen in der ersten Einheit führt automatisch zur Abmeldung.
rudolf.poelzer@univie.ac.at

Mit der Anmeldung zu dieser Lehrveranstaltung stimmen Sie zu, dass die automatisierte Plagiatsprüfungs-Software Turnitin alle von Ihnen im moodle eingereichten schriftlichen Teilleistungen prüft.

  • Friday 04.10. 15:00 - 18:00 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
  • Saturday 05.10. 09:00 - 12:00 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
  • Friday 08.11. 15:00 - 18:00 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
  • Saturday 09.11. 09:00 - 12:00 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
  • Friday 13.12. 15:00 - 18:00 Hörsaal. 2H NIG 2.Stock
  • Saturday 14.12. 09:00 - 12:00 Hörsaal. 2H NIG 2.Stock
  • Friday 17.01. 15:00 - 18:00 Hörsaal. 2H NIG 2.Stock
  • Saturday 18.01. 09:00 - 12:00 Hörsaal. 2H NIG 2.Stock

Aims, contents and method of the course

Aims:

The aim of this course is to familiarize students with the subject-specific challenges of professional teaching of psychology and philosophy at school. The participants will thus be prepared for planning, realizing and reflecting on their individual lessons – all this in direct and intense examination of the actual teaching practice.

Contents and methods of the course:

The course will focus on a practice-oriented discussion on the curriculum as well as on short, medium and long-term lesson design. The students will further reflect on various forms of assessment and feedback and discuss questions of the new competence oriented school leaving exam. Some special attention will be drawn to subject-specific challenges (e. g. choosing more sophisticated scholarly or philosophical texts for the lessons) and methodological approaches (e. g. writing philosophical essays in philosophy lessons).
Based on specific aspects of the curriculum the participants are expected to plan and give lessons and to reflect on them critically. Ready-made material like school books might offer some first orientation but should be analyzed critically (from a professional perspective) and needs to be evaluated with the help of additional and probably more profound texts and articles of primary and secondary sources.

Assessment and permitted materials

Attendance, planning and giving lessons as well as the reflection on a teaching unit in a team, final paper (practical teaching report).

Minimum requirements and assessment criteria

Active participation during the seminar (80% physical presence at least), micro-teaching, seminar paper.

Examination topics

Continuous assessment of course work; content and requirements as listed above.

Reading list

will be announced during the seminar

Group 3

Sämtliche relevanten Informationen zur Administration der Schulpraxis finden Sie auf den Homepages des SSC Philosophie und des SSC LehrerInnenbildung. Anfragen dazu können und werden werden daher nicht beantwortet!
SSC Philosophie: https://ssc-phil.univie.ac.at/studien/bachelor-lehramt-uf-psychologie-und-philosophie/schulpraxis-bed/
SSC LehrerInnenbildung: https://ssc-lehrerinnenbildung.univie.ac.at/ssc-lehrerinnenbildung/praktikum/bachelorstudium/schulpraxis/

max. 20 participants
Language: German
LMS: Moodle

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

Ab WS19 entspricht dieses Seminar zugleich Ihrer Anmeldung zur Schulpraxis. Die Zuordnung zu den Mentor*innen wird Ihnen im Seminar bekannt gegeben. Beides ist im selben Semester zu absolvieren. Ein Gruppentausch oder -wechsel ist NICHT mehr möglich. Planen Sie genügend Zeit für die Praxisphase an der Schule ein.
Weitere Informationen dazu finden Sie auf den Seiten des SSC LehrerInnenbildung und des SSC Philosophie.

Das unentschuldigte Fehlen in der ersten Einheit führt automatisch zur Abmeldung.
elisabeth.rettenwender@univie.ac.at

Mit der Anmeldung zu dieser Lehrveranstaltung stimmen Sie zu, dass die automatisierte Plagiatsprüfungs-Software Turnitin alle von Ihnen im Moodle eingereichten schriftlichen Teilleistungen prüft.

  • Friday 04.10. 09:00 - 13:00 Hörsaal 2i NIG 2.Stock C0228
  • Thursday 24.10. 14:30 - 19:30 Hörsaal 3C, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/3. Stock, 1010 Wien
  • Thursday 07.11. 15:00 - 16:30 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
  • Thursday 07.11. 16:45 - 18:15 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
  • Thursday 07.11. 18:30 - 20:00 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
  • Thursday 28.11. 14:30 - 19:30 Hörsaal 3C, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/3. Stock, 1010 Wien
  • Thursday 12.12. 15:00 - 20:00 Hörsaal 3F NIG 3.Stock

Aims, contents and method of the course

Die Lehrveranstaltung zielt darauf ab, den Einstieg in die Unterrichtstätigkeit im Fach Psychologie und Philosophie vorzubereiten und zu begleiten.

Im Mittelpunkt der LV stehen daher der Austausch schulpraktischer Erfahrungen sowie die kritische Reflexion der eigenen Unterrichtstätigkeit. In weiterer Folge sollen herausfordernde Situationen im Schulalltag diskutiert sowie über eine lernförderliche Klassenführung reflektiert werden.

Das methodische Wissen wird vertieft, indem kreative und abwechslungsreiche Unterrichtsmethoden anhand eines lehrplankonformen Themas nach Wahl (aus der Psychologie oder Philosophie) kennengelernt, erprobt und nachbesprochen werden. Dazu werden im Team methodische Einheiten geplant und in der Gruppe durchgeführt. Der anschließende Austausch der Methodensammlungen über moodle soll die zukünftige Unterrichtstätigkeit erleichtern.

Aktuelle Psychologie- und Philosophie-Schulbücher werden nach gelingenden sowie schülermotivierenden Methoden analysiert. Ein Büchertisch informiert über aktuelle psychologische und philosophische Fachliteratur sowie methodische Nachschlagewerke.

Darüber hinaus werden Hintergrundinformationen zum Psychologie-Unterricht geklärt, u. a. in Bezug auf den Lehrplan, die Unterrichts- sowie Jahresplanung, die differenzierte Leistungsbeurteilung und -feststellung, den Ablauf der Reifeprüfung sowie die Erstellung kompetenzorientierter Aufgaben.

Assessment and permitted materials

- Mitarbeit in der LV
- Methodenpräsentationen im Team
- Praktikumsbericht

Minimum requirements and assessment criteria

- Mitarbeit in der LV (30%)
- Methodenpräsentation im Team (30%)
- Praktikumsbericht (40%)
- Anwesenheit: mindestens 80% Anwesenheit
Die Erbringung jeder einzelnen Teilleistung ist unabdingbar für eine positive Beurteilung.

Reading list

Literatur wird in der LV bekannt gegeben.

Group 4

Sämtliche relevanten Informationen zur Administration der Schulpraxis finden Sie auf den Homepages des SSC Philosophie und des SSC LehrerInnenbildung. Anfragen dazu können und werden werden daher nicht beantwortet!
SSC Philosophie: https://ssc-phil.univie.ac.at/studien/bachelor-lehramt-uf-psychologie-und-philosophie/schulpraxis-bed/
SSC LehrerInnenbildung: https://ssc-lehrerinnenbildung.univie.ac.at/ssc-lehrerinnenbildung/praktikum/bachelorstudium/schulpraxis/

max. 20 participants
Language: German
LMS: Moodle

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

Ab WS19 entspricht dieses Seminar zugleich Ihrer Anmeldung zur Schulpraxis. Die Zuordnung zu den Mentor*innen wird Ihnen im Seminar bekannt gegeben. Beides ist im selben Semester zu absolvieren. Ein Gruppentausch oder -wechsel ist NICHT mehr möglich. Planen Sie genügend Zeit für die Praxisphase an der Schule ein.
Weitere Informationen dazu finden Sie auf den Seiten des SSC LehrerInnenbildung und des SSC Philosophie.

Das unentschuldigte Fehlen in der ersten Einheit führt automatisch zur Abmeldung.
barbara.mrak@univie.ac.at

Mit der Anmeldung zu dieser Lehrveranstaltung stimmen Sie zu, dass die automatisierte Plagiatsprüfungs-Software Turnitin alle von Ihnen im Moodle eingereichten schriftlichen Teilleistungen prüft.

  • Wednesday 09.10. 11:30 - 13:00 Hörsaal 2G, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/2.Stock, 1010 Wien
  • Wednesday 16.10. 11:30 - 13:00 Hörsaal 2G, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/2.Stock, 1010 Wien
  • Wednesday 23.10. 11:30 - 13:00 Hörsaal 2G, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/2.Stock, 1010 Wien
  • Wednesday 30.10. 11:30 - 13:00 Hörsaal 2G, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/2.Stock, 1010 Wien
  • Wednesday 06.11. 11:30 - 13:00 Hörsaal 2G, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/2.Stock, 1010 Wien
  • Wednesday 13.11. 11:30 - 13:00 Hörsaal 2G, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/2.Stock, 1010 Wien
  • Wednesday 20.11. 11:30 - 13:00 Hörsaal 2G, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/2.Stock, 1010 Wien
  • Wednesday 27.11. 11:30 - 13:00 Hörsaal 2G, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/2.Stock, 1010 Wien
  • Wednesday 04.12. 11:30 - 13:00 Hörsaal 2G, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/2.Stock, 1010 Wien
  • Wednesday 11.12. 11:30 - 13:00 Hörsaal 2G, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/2.Stock, 1010 Wien
  • Wednesday 08.01. 11:30 - 13:00 Hörsaal 2G, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/2.Stock, 1010 Wien
  • Wednesday 15.01. 11:30 - 13:00 Hörsaal 2G, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/2.Stock, 1010 Wien
  • Wednesday 22.01. 11:30 - 13:00 Hörsaal 2G, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/2.Stock, 1010 Wien
  • Wednesday 29.01. 11:30 - 13:00 Hörsaal 2G, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/2.Stock, 1010 Wien

Aims, contents and method of the course

OBJECTIVES
This course offers a specific preparation for professional teaching of the subjects Psychology and Philosophy.
- Lesson planning, teaching and reflecting on the basis of subject-specific methods
- Expanding on a chosen topic that corresponds with the curriculum
- Reflecting on practical experiences at school

CONTENTS and METHODS
First of all, topics with particular practical teaching relevance will be introduced:
curriculum, lesson planning, tasks and procedure of the standardised final leaving examination.
The main focus of this course, however, is to increase didactical and methodological knowledge.
In the second part of the course, students will plan and teach lesson sequences in teams. These lesson sequences will be evaluated according to previously prepared didactical aspects and criteria for good teaching.
The lesson documentations will be available for all participants.

Assessment and permitted materials

- Committed participation during the course
- Planning, teaching and documenting a lesson sequence in a team
- Written final paper (internship report)

Minimum requirements and assessment criteria

- Participation (30%)
- Planning, teaching and documenting a lesson sequence in a team (30%)
- Written final paper (40%)
- Attendance (80% attendance)

Reading list

Will be announced in the first lesson.

Group 5

Sämtliche relevanten Informationen zur Administration der Schulpraxis finden Sie auf den Homepages des SSC Philosophie und des SSC LehrerInnenbildung. Anfragen dazu können und werden werden daher nicht beantwortet!
SSC Philosophie: https://ssc-phil.univie.ac.at/studien/bachelor-lehramt-uf-psychologie-und-philosophie/schulpraxis-bed/
SSC LehrerInnenbildung: https://ssc-lehrerinnenbildung.univie.ac.at/ssc-lehrerinnenbildung/praktikum/bachelorstudium/schulpraxis/

max. 20 participants
Language: German
LMS: Moodle

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

This seminar is required in order to register for the school internship. Both have to be passed in the same term. The registration (for the school internship) is carried out by the Institute of Teacher Education.

Unexcused absence in the first lesson will automatically lead to deregistration.
barbara.mrak@univie.ac.at

  • Wednesday 09.10. 09:45 - 11:15 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
  • Wednesday 16.10. 09:45 - 11:15 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
  • Wednesday 23.10. 09:45 - 11:15 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
  • Wednesday 30.10. 09:45 - 11:15 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
  • Wednesday 06.11. 09:45 - 11:15 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
  • Wednesday 13.11. 09:45 - 11:15 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
  • Wednesday 20.11. 09:45 - 11:15 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
  • Wednesday 27.11. 09:45 - 11:15 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
  • Wednesday 04.12. 09:45 - 11:15 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
  • Wednesday 11.12. 09:45 - 11:15 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
  • Wednesday 08.01. 09:45 - 11:15 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
  • Wednesday 15.01. 09:45 - 11:15 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
  • Wednesday 22.01. 09:45 - 11:15 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
  • Wednesday 29.01. 09:45 - 11:15 Hörsaal 3F NIG 3.Stock

Aims, contents and method of the course

OBJECTIVES
This course offers a specific preparation for professional teaching of the subjects Psychology and Philosophy.
- Lesson planning, teaching and reflecting on the basis of subject-specific methods
- Expanding on a chosen topic that corresponds with the curriculum
- Reflecting on practical experiences at school

CONTENTS and METHODS
First of all, topics with particular practical teaching relevance will be introduced:
curriculum, lesson planning, tasks and procedure of the standardised final leaving examination.
The main focus of this course, however, is to increase didactical and methodological knowledge.
In the second part of the course, students will plan and teach lesson sequences in teams. These lesson sequences will be evaluated according to previously prepared didactical aspects and criteria for good teaching.
The lesson documentations will be available for all participants.

Assessment and permitted materials

- Committed participation during the course
- Planning, teaching and documenting a lesson sequence in a team
- Written final paper (internship report)

Minimum requirements and assessment criteria

- Participation (30%)
- Planning, teaching and documenting a lesson sequence in a team (30%)
- Written final paper (40%)
- Attendance (80% attendance)

Reading list

Will be announced in the first lesson.

Group 6

Sämtliche relevanten Informationen zur Administration der Schulpraxis finden Sie auf den Homepages des SSC Philosophie und des SSC LehrerInnenbildung. Anfragen dazu können und werden werden daher nicht beantwortet!
SSC Philosophie: https://ssc-phil.univie.ac.at/studien/bachelor-lehramt-uf-psychologie-und-philosophie/schulpraxis-bed/
SSC LehrerInnenbildung: https://ssc-lehrerinnenbildung.univie.ac.at/ssc-lehrerinnenbildung/praktikum/bachelorstudium/schulpraxis/

max. 20 participants
Language: German
LMS: Moodle

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

Ab WS19 entspricht dieses Seminar zugleich Ihrer Anmeldung zur Schulpraxis. Die Zuordnung zu den Mentor*innen wird Ihnen im Seminar bekannt gegeben. Beides ist im selben Semester zu absolvieren. Ein Gruppentausch oder -wechsel ist NICHT mehr möglich. Planen Sie genügend Zeit für die Praxisphase an der Schule ein.
Weitere Informationen dazu finden Sie auf den Seiten des SSC LehrerInnenbildung und des SSC Philosophie.

Das unentschuldigte Fehlen in der ersten Einheit führt automatisch zur Abmeldung.
maria.kitzberger@univie.ac.at

Mit der Anmeldung zu dieser Lehrveranstaltung stimmen Sie zu, dass die automatisierte Plagiatsprüfungs-Software Turnitin alle von Ihnen im Moodle eingereichten schriftlichen Teilleistungen prüft.

Die genauen Termine werden so schnell wie möglich bekanntgegeben.
Wird Block-LV, donnerstags ab 15.00 Uhr.

  • Thursday 10.10. 15:00 - 18:00 Hörsaal 3C, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/3. Stock, 1010 Wien
  • Thursday 17.10. 15:00 - 18:00 Hörsaal 3C, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/3. Stock, 1010 Wien
  • Thursday 24.10. 15:00 - 18:00 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
  • Thursday 31.10. 15:00 - 18:00 Hörsaal 3C, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/3. Stock, 1010 Wien
  • Thursday 07.11. 15:00 - 18:00 Hörsaal 2i NIG 2.Stock C0228
  • Thursday 14.11. 15:00 - 18:00 Hörsaal 3C, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/3. Stock, 1010 Wien
  • Thursday 21.11. 15:00 - 18:00 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
  • Thursday 28.11. 15:00 - 18:00 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
  • Thursday 05.12. 15:00 - 18:00 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
  • Thursday 12.12. 15:00 - 18:00 Hörsaal 2i NIG 2.Stock C0228

Aims, contents and method of the course

Ziele: Beobachtung , Planung, Umsetzung und Reflexion von Unterricht im Fach PUP.
Inhalte und Methoden: Praxisorientierte Auseinandersetzung mit relevanten Themen des Unterrichts: Lehrplan, Unterrichtsplanung, Leistungsbeurteilung, Reifeprüfung.
Auseinandersetzung und Erprobung von unterschiedlichen fachspezifischen Methoden (Diskursive Methoden,Textarbeit, Medien)

Assessment and permitted materials

Prüfungsimmanent
Aktive und konstruktive Mitarbeit
Teamteaching
Philosophischer Essay
Praktikumsbericht

Minimum requirements and assessment criteria

Positive Beurteilung aller Teilleistungen

Reading list

Wird im Seminar bekannt gegeben

Group 7

SPL und SSC 18 haben KEINEN Zugriff auf die Praktikumsplätze selbst. Die SPL 18 organisiert lediglich die Begleit-LVen und deren Inhalte. Das Kontingent der Plätze legt die LehrerInnenbildung fest. Bezüglich Anliegen auf einen Prakatikumsplatz wenden Sie sich daher bitte AUSSCHLIESSLICH an die LehrerInnenbildung. Ihr Anliegen wird dort administriert.

Bitte haben Sie Verständnis dafür, dass wir auf Mails hierzu mangels Zuständigkeit und aus Ressourcengründen ggf. nicht antworten können.

max. 18 participants
Language: German
LMS: Moodle

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

This course is a requirement in order to register for the practical part at school. Both parts
have to be completed during the same semester.

An unexcused absence in the first unit will result in an automatic exclusion from the course.
andreas.hoeller@univie.ac.at

  • Wednesday 23.10. 16:45 - 18:15 Hörsaal 3D, NIG Universitätsstraße 7/Stg. III/3. Stock, 1010 Wien
  • Wednesday 30.10. 16:45 - 18:15 Hörsaal 3D, NIG Universitätsstraße 7/Stg. III/3. Stock, 1010 Wien
  • Wednesday 06.11. 16:45 - 18:15 Hörsaal 3B NIG 3.Stock
  • Wednesday 13.11. 16:45 - 18:15 Hörsaal 3B NIG 3.Stock
  • Tuesday 19.11. 16:45 - 20:00 Hörsaal 2G, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/2.Stock, 1010 Wien
  • Wednesday 20.11. 16:45 - 18:15 Hörsaal 3B NIG 3.Stock
  • Wednesday 27.11. 16:45 - 18:15 Hörsaal 1 Hauptgebäude Tiefparterre Stiege 1 Hof 1
  • Wednesday 04.12. 16:45 - 18:15 Hörsaal 3B NIG 3.Stock
  • Wednesday 08.01. 16:45 - 18:15 Hörsaal 3D, NIG Universitätsstraße 7/Stg. III/3. Stock, 1010 Wien
  • Wednesday 15.01. 16:45 - 18:15 Hörsaal 3D, NIG Universitätsstraße 7/Stg. III/3. Stock, 1010 Wien
  • Wednesday 22.01. 16:45 - 18:15 Hörsaal 3B NIG 3.Stock
  • Wednesday 29.01. 16:45 - 18:15 Hörsaal 3D, NIG Universitätsstraße 7/Stg. III/3. Stock, 1010 Wien

Aims, contents and method of the course

Objectives
- Observation, planning, implementation, and deliberation of lessons taking into account both traditional and innovative teaching methods
- Methodological adaptations that tie into the previous knowledge of students
- Consideration of the practical experiences as a whole

Content
The students are expected to take a critical look at the contents of current curricula of the subjects psychology and philosophy and to work as a team to design lesson units. In doing so, they will deepen their knowledge of both didactics and methodology with regard to a constructivist understanding of both teaching and learning. Each lesson unit is expected to be tested during the course of the practical part of the training. The seminar, on the other hand, provides the students with an opportunity to reflect on relevant issues and to participate in an ongoing exchange of experiences.

Method
There will be an introductory presentation of the teaching methods, models of planning as well as relevant topics such as: curriculum, individual teaching units, elements of pre-scientific work, and the testing format of the new high school graduation. Based on this, the students, divided into teams, will develop teaching units which they will implement as part of a teaching simulation with the participants. The feedback of the seminar group will serve as a basis for improving and optimizing the created documents.

Assessment and permitted materials

The overall performance will be evaluated as follows:
- engaged participation in the discussions during class meetings (35%)
- development and presentation of the teaching materials created in teamwork including a comprehensible documentation of the records for all participants (35%)
- a completed paper (report) (30%)

Minimum requirements and assessment criteria

Minimum requirements and measure of assessment
- Implementation of teaching simulation
- Submission of all documents on time
- Attendance (a maximum of two absences)

Examination topics

Testing Material
Theory of Constructivist Learning, Methods for teaching as well as respective subject matters.

Reading list

Selected Literature
Will be announced at the beginning of the course.

Group 8

Sämtliche relevanten Informationen zur Administration der Schulpraxis finden Sie auf den Homepages des SSC Philosophie und des SSC LehrerInnenbildung. Anfragen dazu können und werden werden daher nicht beantwortet!
SSC Philosophie: https://ssc-phil.univie.ac.at/studien/bachelor-lehramt-uf-psychologie-und-philosophie/schulpraxis-bed/
SSC LehrerInnenbildung: https://ssc-lehrerinnenbildung.univie.ac.at/ssc-lehrerinnenbildung/praktikum/bachelorstudium/schulpraxis/

max. 18 participants
Language: German
LMS: Moodle

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

  • Friday 08.11. 16:00 - 19:00 Hörsaal 2G, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/2.Stock, 1010 Wien
  • Friday 22.11. 16:00 - 19:00 Hörsaal 2G, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/2.Stock, 1010 Wien
  • Saturday 23.11. 09:00 - 12:00 Hörsaal 2i NIG 2.Stock C0228
  • Friday 29.11. 16:00 - 19:00 Hörsaal 3D, NIG Universitätsstraße 7/Stg. III/3. Stock, 1010 Wien
  • Saturday 30.11. 09:00 - 12:00 Hörsaal 2i NIG 2.Stock C0228
  • Saturday 18.01. 09:00 - 17:00 Hörsaal 2i NIG 2.Stock C0228

Association in the course directory

Last modified: Sa 08.07.2023 00:17