Warning! The directory is not yet complete and will be amended until the beginning of the term.
180171 SE Subject-Didactics Ethics (2014S)
Continuous assessment of course work
Labels
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from Sa 08.03.2014 21:00 to We 12.03.2014 20:00
- Deregistration possible until We 12.03.2014 20:00
Details
max. 30 participants
Language: German
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
- Friday 28.03. 10:00 - 13:00 Hörsaal 3E NIG 3.Stock
- Friday 04.04. 10:00 - 13:00 Hörsaal 3E NIG 3.Stock
- Friday 11.04. 10:00 - 13:00 Hörsaal 3E NIG 3.Stock
- Friday 02.05. 10:00 - 13:00 Hörsaal 3E NIG 3.Stock
- Friday 16.05. 10:00 - 13:00 Hörsaal 3E NIG 3.Stock
- Friday 30.05. 10:00 - 13:00 Hörsaal 3E NIG 3.Stock
- Friday 13.06. 10:00 - 13:00 Hörsaal 3E NIG 3.Stock
- Friday 27.06. 10:00 - 13:00 Hörsaal 3E NIG 3.Stock
Information
Aims, contents and method of the course
This seminar aims at discussing methodological and didactical aspects of teaching philosophy at AHS and BHS. The focus is on ethics and legal philosophy, preparing future teachers for their assignments. The topics chosen correspond with the Austrian curriculum. The seminar also offers information on various topics related to teaching, such as the new Matura.
Assessment and permitted materials
Minimum requirements and assessment criteria
The students learn in teams how to prepare, try out and reflect upon lessons, thus giving them a hint what can be done when teaching ethics. The seminar aims at cultivating central competences and skills such as critical reflection, using philosophical terminology, or debating skills.
Examination topics
Reading list
The basic book is: Liessmann, Konrad Paul, Gerhard Zenaty und Katharina Lacina, Vom Denken. Einführung in die Philosophie. 5. Aufl. Wien: Braumüller 2009. Relevant additional material will be presented in the seminar.Brüning, Barbara, Philosophieren in der Sekundarstufe: Methoden und Medien. Philosophie und Ethik unterrichten Band 1. Weinheim und Basel: Beltz 2003.Eichler, Uta, und Arne Moritz, Hrsg., Ethik kompetenzorientiert unterrichten 1, Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht 2013.Martens, Ekkehard, Methodik des Ethik- und Philosophieunterrichts. Philosophieren als elementare Kulturtechnik. 5. Auflage. Hannover: Siebert 2010.Pfeifer, Volker, Didaktik des Ethikunterrichts. Bausteine einer integrativen Wertevermittlung. 2. Aufl. Stuttgart: Kohlhammer 2009.Rösch, Anita, Kompetenzorientierung im Philosophie- und Ethikunterricht. Zürich und Berlin: Lit 2009.Runtenberg, Christa und Johannes Rohbeck, Hrsg., Angewandte Philosophie, Jahrbuch für Didaktik der Philosophie und Ethik Bd. 12, Dresden: Thelem 2011.Steenblock, Volker, Philosophische Bildung: Einführung in die Philosophiedidaktik und Handbuch: Praktische Philosophie, 6. Aufl., Münster: Lit, 2012.Wiater, Werner, Ethik unterrichten. Einführung in die Fachdidaktik. Stuttgart: Kohlhammer 2011.
Association in the course directory
PP 57.4.4
Last modified: Sa 08.07.2023 00:17