Universität Wien
Warning! The directory is not yet complete and will be amended until the beginning of the term.

180267 SE Psychology as a Teaching Discipline (2010W)

4.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 18 - Philosophie
Continuous assessment of course work

Summary

2 Bauer
3 Bauer

Registration/Deregistration

Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
Registration information is available for each group.

Groups

Group 2

max. 35 participants
Language: German

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

  • Monday 04.10. 10:00 - 11:30 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
  • Monday 11.10. 10:00 - 11:30 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
  • Monday 18.10. 10:00 - 11:30 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
  • Monday 25.10. 10:00 - 11:30 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
  • Monday 08.11. 10:00 - 11:30 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
  • Monday 15.11. 10:00 - 11:30 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
  • Monday 22.11. 10:00 - 11:30 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
  • Monday 29.11. 10:00 - 11:30 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
  • Monday 06.12. 10:00 - 11:30 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
  • Monday 13.12. 10:00 - 11:30 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
  • Monday 10.01. 10:00 - 11:30 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
  • Monday 17.01. 10:00 - 11:30 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
  • Monday 24.01. 10:00 - 11:30 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
  • Monday 31.01. 10:00 - 11:30 Hörsaal 3F NIG 3.Stock

Aims, contents and method of the course

Reflection of own psychology lessons.
Demarcations and common of psychology and philosophy.
Handling the demands of the colleagues about the subjects psychology and philosophy.
Principles over the employment of the Learning technique
Principles about media
Basic view about system theory in teaching and learning management
Activation techniques against test fear
Process orientated and result-oriented methods
From instruction to construction and cross-linking of knowledge
The results of modern brain research
Emotion and cognition

Assessment and permitted materials

This concerns an testimmanent training meeting. The termination work of the students takes place in form of a portfolios by means of the learning process in the seminar and in the processing of contents of the training meeting in form of a seminar paper. House exercises are intended.

Examination topics

Also in the seminar the possibility of own experiencing is to be given (goals to set and goals to analyze, effects of linguistic formulations, the internal mono log etc.).
The methodical dressing takes place via information, discussion, group work, experiment, search, game of roles etc. and the studying are to prepare for the future occupation everyday life.

Group 3

Fr 10.12.: 14-18 HS 3D
Fr 17.12.: 8-12 HS 3F
Fr 14.1.2011: 8-12 HS 3F
Sa 15.1.2011: 14-18 HS 3F
Fr 21.1.2011: 8-12 HS 3F
Sa 22.1.2011: 14-18 HS 3F

max. 35 participants
Language: German

Lecturers

Classes

Currently no class schedule is known.

Aims, contents and method of the course

Aufarbeiten der Erfahrungen des erlebten Psychologieunterrichts

Abgrenzungen und Gemeinsamkeiten der Gegenstände Psychologie und Philosophie

Umgang mit den Forderungen der Kollegenschaft an die Unterrichtenden des Gegenstandes Psychologie und Philosophie

Grundsätze über den Einsatz von Medien

Mögliche Interventionstechniken aus systemischer Sicht

Grundlagen der angewandten Lernpsychologie (Lehr- und Lernmanagement)

Aktivierungstechniken im Unterricht

Methoden zur Bekämpfung von Prüfungsangst

prozessorientierte und ergebnisorientierte Methoden

Vom Informationsunterricht zur Konstruktion und Vernetzung von Wissen

Ergebnisse der modernen Hirnforschung

Emotion und Kognition

Assessment and permitted materials

Es handelt sich um eine prüfungsimmanente Lehrveranstaltung. Die Abschlussarbeit der Studierenden erfolgt in Form eines Portfolios über den Lernprozess im Seminar und in der Aufarbeitung der Inhalte der Lehrveranstaltung in Form einer Seminararbeit.

Examination topics

Auch im Seminar soll die Möglichkeit des eigenen Erlebens gegeben sein (Ziele setzen und Ziele hinterfragen, Wirkung sprachlicher Formulierungen erleben, der innere Monolog usw.).

Die methodische Aufbereitung erfolgt durch Information, Diskussion, Gruppenarbeit, Experiment, Recherche, Rollenspiel usw. und soll die Studierenden auf den zukünftigen Berufsalltag vorbereiten.


Information

Minimum requirements and assessment criteria

Reading list

alle approbierten Lehrbücher für den Psychologieunterricht

Association in the course directory

PP § 57.4.1

Last modified: Mo 07.09.2020 15:36