Warning! The directory is not yet complete and will be amended until the beginning of the term.
190016 VO BM 1 Instroduction to Educational Science (2020S)
Labels
STEOP BM 1 + StEOP 1 (2011)
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
Details
Language: German
Lecturers
- Stefan Hopmann
- Hannah Schäfer (Student Tutor)
- Katharina Thyri (Student Tutor)
Classes (iCal) - next class is marked with N
Die Lehrveranstaltung findet zur Zeit in Form von home-learning statt und nicht in den Räumlichkeiten der Universität Wien.
Nähere Hinweise finden Sie auf moodle. Bitte beachten Sie die Ankündigungen auf der Moodle Plattform und nutzen die dort gebotenen Möglichkeiten.Der Prüfungstermin findet zur angegebenen Prüfungszeit ONLINE via Moodle statt. Nähere Informationen zum Format folgen.- Tuesday 03.03. 13:15 - 14:45 Hörsaal I NIG Erdgeschoß
- Tuesday 10.03. 13:15 - 14:45 Hörsaal I NIG Erdgeschoß
- Tuesday 17.03. 13:15 - 14:45 Hörsaal I NIG Erdgeschoß
- Tuesday 24.03. 13:15 - 14:45 Hörsaal I NIG Erdgeschoß
- Tuesday 31.03. 13:15 - 14:45 Hörsaal I NIG Erdgeschoß
- Tuesday 21.04. 13:15 - 14:45 Hörsaal I NIG Erdgeschoß
- Tuesday 28.04. 13:15 - 14:45 Hörsaal I NIG Erdgeschoß
- Tuesday 05.05. 13:15 - 14:45 Hörsaal I NIG Erdgeschoß
- Tuesday 12.05. 13:15 - 14:45 Hörsaal I NIG Erdgeschoß
- Tuesday 19.05. 13:15 - 14:45 Hörsaal I NIG Erdgeschoß
- Tuesday 26.05. 13:15 - 14:45 Hörsaal I NIG Erdgeschoß
- Tuesday 09.06. 13:15 - 14:45 Hörsaal I NIG Erdgeschoß
- Tuesday 23.06. 13:15 - 14:45 Hörsaal I NIG Erdgeschoß
Information
Aims, contents and method of the course
As usual with all scientific disciplines, there is no unified definition of what constitutes the core or the foundations of education science. Starting from this observation, the lecture presents the construction of the discipline using selected examples from its early beginnings to nowadays.
Assessment and permitted materials
None. Attending this lecture is voluntary.
Minimum requirements and assessment criteria
None.
Examination topics
The module examination will be based on the reading list provided for this purpose.
Reading list
Horn (2014) Pädagogik/Erziehungswissenschaft
Niemeyer (1799) Grundsätze der Erziehung, S.1-12 und S.20-31
Trapp (1779) Antrittsvorlesung
Aristoteles (ca. 335 v.Chr.) Politik Buch VIII
Platon (ca. 385 v.Chr.) Menon
Basedow (1768) Vorstellungen, Paragraph 1-13
Basedow (1768) Vorstellungen, Paragraph 32-34
Humboldt (1792) Ideen, Kapitel 1&2
Humboldt (1792) Ideen, Kapitel 6
Humboldt (1792) Theorie der Bildung des Menschen
Kant (1784) Was ist Aufklärung?
Rousseau (1762) Emile
Trapp (1780) Versuch
Dilthey (1888) Möglichkeit
Herbart (1834) Umriss pädagogischer Vorlesungen
Herbart (1802) Erste Vorlesung über Pädagogik
Hopmann (2007) Restrained teaching
Schleiermacher (1826) Vorlesungen
Dewey (1922) Education as engineering
Dewey (1944) The democratic faith and education
Hegel (1811) Gymnasialrede
Hopmann (2006) Mind the gap
Marx (1845) Thesen über Feuerbach
Spencer (1854) Knowledge
Watson (1913) Psychology
Adorno (1966) Erziehung nach Auschwitz
Brezinka (2015) Die Verwissenschaftlichung
Klafki (1971) Kritisch-Konstruktiv
Tenorth (1987) Esoterisch?
Hopmann/ Bauer-Hoffmann (2015) Equity Paradox
Pinar (2006) Reconceptualization
Young (2011) What are schools for
Koller (2016) Datenreport
Prondcynsky (2002) Institutionalisierung
Reinders/ Ditton (2011) Überblick Forschungsmethoden
Schoonenboom/ Johnson (2017) How To Construct A Mixed Methods Research
Hopmann (2014) Stupid Public Policies
Hopmann (2014) Forgotten Connections
Niemeyer (1799) Grundsätze der Erziehung, S.1-12 und S.20-31
Trapp (1779) Antrittsvorlesung
Aristoteles (ca. 335 v.Chr.) Politik Buch VIII
Platon (ca. 385 v.Chr.) Menon
Basedow (1768) Vorstellungen, Paragraph 1-13
Basedow (1768) Vorstellungen, Paragraph 32-34
Humboldt (1792) Ideen, Kapitel 1&2
Humboldt (1792) Ideen, Kapitel 6
Humboldt (1792) Theorie der Bildung des Menschen
Kant (1784) Was ist Aufklärung?
Rousseau (1762) Emile
Trapp (1780) Versuch
Dilthey (1888) Möglichkeit
Herbart (1834) Umriss pädagogischer Vorlesungen
Herbart (1802) Erste Vorlesung über Pädagogik
Hopmann (2007) Restrained teaching
Schleiermacher (1826) Vorlesungen
Dewey (1922) Education as engineering
Dewey (1944) The democratic faith and education
Hegel (1811) Gymnasialrede
Hopmann (2006) Mind the gap
Marx (1845) Thesen über Feuerbach
Spencer (1854) Knowledge
Watson (1913) Psychology
Adorno (1966) Erziehung nach Auschwitz
Brezinka (2015) Die Verwissenschaftlichung
Klafki (1971) Kritisch-Konstruktiv
Tenorth (1987) Esoterisch?
Hopmann/ Bauer-Hoffmann (2015) Equity Paradox
Pinar (2006) Reconceptualization
Young (2011) What are schools for
Koller (2016) Datenreport
Prondcynsky (2002) Institutionalisierung
Reinders/ Ditton (2011) Überblick Forschungsmethoden
Schoonenboom/ Johnson (2017) How To Construct A Mixed Methods Research
Hopmann (2014) Stupid Public Policies
Hopmann (2014) Forgotten Connections
Association in the course directory
STEOP BM 1 + StEOP 1 (2011)
Last modified: Tu 22.09.2020 14:29