Warning! The directory is not yet complete and will be amended until the beginning of the term.
190022 SE Theory of Educational Science I: Education and Change (2017W)
Educational Utopias
Continuous assessment of course work
Labels
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from Fr 01.09.2017 06:30 to We 20.09.2017 09:00
- Registration is open from Fr 22.09.2017 09:00 to Fr 29.09.2017 11:00
- Deregistration possible until Mo 16.10.2017 09:00
Details
max. 25 participants
Language: German, English
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
- Wednesday 04.10. 15:00 - 18:15 Seminarraum 5 Sensengasse 3a 1.OG
- Wednesday 18.10. 15:00 - 18:15 Seminarraum 5 Sensengasse 3a 1.OG
- Wednesday 15.11. 15:00 - 18:15 Seminarraum 5 Sensengasse 3a 1.OG
- Wednesday 29.11. 15:00 - 18:15 Seminarraum 5 Sensengasse 3a 1.OG
- Wednesday 13.12. 15:00 - 18:15 Seminarraum 5 Sensengasse 3a 1.OG
- Wednesday 10.01. 15:00 - 18:15 Seminarraum 5 Sensengasse 3a 1.OG
- Wednesday 24.01. 15:00 - 18:15 Seminarraum 5 Sensengasse 3a 1.OG
Information
Aims, contents and method of the course
Assessment and permitted materials
Regelmäßige Anwesenheit, verbindliche Vorbereitung der Sitzungen und kontinuierliche Mitarbeit während derselben. Aktive Partizipation an einem Gruppenprojekt, sowie sich daraus ergebende Kurzreferate (50 %)
Das Anfertigen einer Hausarbeit oder eines wissenschaftlichen Essays im Umfang von ca. 15 Seiten. (50%)
Das Anfertigen einer Hausarbeit oder eines wissenschaftlichen Essays im Umfang von ca. 15 Seiten. (50%)
Minimum requirements and assessment criteria
Examination topics
Reading list
Bitte besorgen Sie sich eigenverantwortlich Kopien folgender Utopien:
Thomas Morus, Utopia. Leuven 1516, Erste deutsche Fassung 1524.
Tommaso Campanella, Der Sonnenstaat. (Original: Civitas Solis). Genua 1602, Erste deutsche Fassung 1789.
Ferdinand Amersin, Das Land der Freiheit. Ein Zukunftsbild in schlichter Erzählungsform, Graz 1874.
Aldous Huxley, Brave new world. (Schöne neue Welt) 1932.
Burrhus Frederic Skinner, Walden two. Indianapolis 1948.
George Leonard, Education and Ecstasy. Berkeley 1968.
John Harvey Mann, Learning to Be. The Education of Human Potential. Virginia 1974.Weitere Literatur:
Gregory Claeys, Die Geschichte der Utopie. Stuttgart 2011.
Thomas Schöderle, Geschichte der Utopie. Stuttgart 2012.
Dieter Simon, Zwischen Kassandra und Prometheus. Wissenschaftlicher Umgang mit Utopien und Dystopien. Bonn 2002.
Thomas Morus, Utopia. Leuven 1516, Erste deutsche Fassung 1524.
Tommaso Campanella, Der Sonnenstaat. (Original: Civitas Solis). Genua 1602, Erste deutsche Fassung 1789.
Ferdinand Amersin, Das Land der Freiheit. Ein Zukunftsbild in schlichter Erzählungsform, Graz 1874.
Aldous Huxley, Brave new world. (Schöne neue Welt) 1932.
Burrhus Frederic Skinner, Walden two. Indianapolis 1948.
George Leonard, Education and Ecstasy. Berkeley 1968.
John Harvey Mann, Learning to Be. The Education of Human Potential. Virginia 1974.Weitere Literatur:
Gregory Claeys, Die Geschichte der Utopie. Stuttgart 2011.
Thomas Schöderle, Geschichte der Utopie. Stuttgart 2012.
Dieter Simon, Zwischen Kassandra und Prometheus. Wissenschaftlicher Umgang mit Utopien und Dystopien. Bonn 2002.
Association in the course directory
M3a
Last modified: Mo 07.09.2020 15:36
Gemeinsam sollen Utopien und Dystopien von der Moderne bis in die unmittelbare Gegenwart diskutiert werden.