Warning! The directory is not yet complete and will be amended until the beginning of the term.
190045 VO BM 5 Theory Development in Education Science (AHP+MP+PP) (2024S)
Medienpädagogik und Psychoanalytische Pädagogik
Labels
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
Details
Language: German
Examination dates
- Friday 28.06.2024 08:00 - 09:30 Digital
- Friday 04.10.2024 08:00 - 09:30 Digital
- Friday 13.12.2024 08:00 - 09:30 Digital
- N Friday 31.01.2025 08:00 - 09:30 Digital
Lecturers
- Wilfried Datler
- Christian Swertz
- Jennifer Hanea (Student Tutor)
Classes (iCal) - next class is marked with N
- Monday 04.03. 13:15 - 14:45 Hörsaal 16 Hauptgebäude, Hochparterre, Stiege 5
- Monday 11.03. 13:15 - 14:45 Hörsaal 16 Hauptgebäude, Hochparterre, Stiege 5
- Monday 18.03. 13:15 - 14:45 Hörsaal 16 Hauptgebäude, Hochparterre, Stiege 5
- Monday 08.04. 13:15 - 14:45 Hörsaal 16 Hauptgebäude, Hochparterre, Stiege 5
- Monday 15.04. 13:15 - 14:45 Hörsaal 16 Hauptgebäude, Hochparterre, Stiege 5
- Monday 22.04. 13:15 - 14:45 Hörsaal 16 Hauptgebäude, Hochparterre, Stiege 5
- Monday 29.04. 13:15 - 14:45 Hörsaal 16 Hauptgebäude, Hochparterre, Stiege 5
- Monday 06.05. 13:15 - 14:45 Hörsaal 16 Hauptgebäude, Hochparterre, Stiege 5
- Monday 13.05. 13:15 - 14:45 Hörsaal 16 Hauptgebäude, Hochparterre, Stiege 5
- Monday 27.05. 13:15 - 14:45 Hörsaal 16 Hauptgebäude, Hochparterre, Stiege 5
- Monday 03.06. 13:15 - 14:45 Hörsaal 16 Hauptgebäude, Hochparterre, Stiege 5
- Monday 10.06. 13:15 - 14:45 Hörsaal 16 Hauptgebäude, Hochparterre, Stiege 5
- Monday 17.06. 13:15 - 14:45 Hörsaal 16 Hauptgebäude, Hochparterre, Stiege 5
- Monday 24.06. 13:15 - 14:45 Hörsaal 16 Hauptgebäude, Hochparterre, Stiege 5
Information
Aims, contents and method of the course
In the lecture the basics of psychoanalytical pedagogy and media pedagogy are tought.In the field of media education, examples are used to introduce problems, studies and concepts from media literacy, media education, media socialisation and media didactics. In doing so, strategies for theory formation are presented starting from the play on words that theories can not be educated, and starting from the fact that the use of a medium is necessary for the formulation of theories.
Assessment and permitted materials
The performance assessment takes place in the form of an online exam (max. 28 points) with open questions and single-choice questions. You are invited to take the exam at the end of the summer semester, at the beginning of the winter semester, towards the middle of the winter semester or at the end of the winter semester.
Minimum requirements and assessment criteria
15 points are required for a positive assessment of the course.
1 (very good) 25-28 points
2 (good) 21-24 points
3 (satisfactory) 18-20 points
4 (sufficient) 15-17 points
5 (not sufficient) 0-14 points
1 (very good) 25-28 points
2 (good) 21-24 points
3 (satisfactory) 18-20 points
4 (sufficient) 15-17 points
5 (not sufficient) 0-14 points
Examination topics
In the performance assessment, reference is made to the texts provided, the slides provided and the explanations given in the lecture.
Reading list
Literatur zur Medienpädagogik
Amelin, E. (2019). Politik im Netz der Information: Medienkompetenz und Demokratievermittlung. Medienimpulse, 57(3).https://doi.org/10.21243/mi-03-19-02
Meder, Norbert. 2017. 'Überlegungen Zur Konstitution Der Medienpädagogik'. MedienPädagogik: Zeitschrift für Theorie Und Praxis Der Medienbildung 29 (Konstitution d. Medienpädagogik):1-16.https://doi.org/10.21240/mpaed
Damberger, T. (2015). Mittel zum Zweck: Zum Verhältnis von E-Learning und Medienpädagogik. Medienimpulse, 53(1).https://doi.org/10.21243/mi-01-15-02/29/2017.09.01.X.
Missomelius, P. (2012). Körperdiskurse: Mediale Fantasmen des Postbiologischen. Medienimpulse, 50(2).https://doi.org/10.21243/mi-02-12-10
Hug, T. (2011). Sondierungen im Spannungsfeld von Medienaktivismus und handlungsorientierter Medienpädagogik. Medienimpulse, 49(2).https://doi.org/10.21243/mi-02-11-04
Swertz, C., & Mildner (Sontag), K. (2016). Partizipative medienpädagogische Aktionsforschung: Methodologische Überlegungen anlässlich einer Untersuchung der Medienkompetenz von und durch SchülerInnen an Neuen Mittelschulen in Wien aus Sicht des Theorie-Praxis-Problems. Medienimpulse, 53(4).https://doi.org/10.21243/mi-04-15-08
Swertz, C. (2015). Die semantische Ordnung der Dinge im Web.: Bildung mit den HTTP-Dämonen zwischen Widerstreit und adaptiver Regelung. Medienimpulse, 53(2).https://doi.org/10.21243/mi-02-15-10
Swertz, Christian (2021): Bildung, Verantwortung und digitale Daten. In: Medienimpulse (5) 3, https://doi.org/10.21243/mi-03-21-12.
Amelin, E. (2019). Politik im Netz der Information: Medienkompetenz und Demokratievermittlung. Medienimpulse, 57(3).https://doi.org/10.21243/mi-03-19-02
Meder, Norbert. 2017. 'Überlegungen Zur Konstitution Der Medienpädagogik'. MedienPädagogik: Zeitschrift für Theorie Und Praxis Der Medienbildung 29 (Konstitution d. Medienpädagogik):1-16.https://doi.org/10.21240/mpaed
Damberger, T. (2015). Mittel zum Zweck: Zum Verhältnis von E-Learning und Medienpädagogik. Medienimpulse, 53(1).https://doi.org/10.21243/mi-01-15-02/29/2017.09.01.X.
Missomelius, P. (2012). Körperdiskurse: Mediale Fantasmen des Postbiologischen. Medienimpulse, 50(2).https://doi.org/10.21243/mi-02-12-10
Hug, T. (2011). Sondierungen im Spannungsfeld von Medienaktivismus und handlungsorientierter Medienpädagogik. Medienimpulse, 49(2).https://doi.org/10.21243/mi-02-11-04
Swertz, C., & Mildner (Sontag), K. (2016). Partizipative medienpädagogische Aktionsforschung: Methodologische Überlegungen anlässlich einer Untersuchung der Medienkompetenz von und durch SchülerInnen an Neuen Mittelschulen in Wien aus Sicht des Theorie-Praxis-Problems. Medienimpulse, 53(4).https://doi.org/10.21243/mi-04-15-08
Swertz, C. (2015). Die semantische Ordnung der Dinge im Web.: Bildung mit den HTTP-Dämonen zwischen Widerstreit und adaptiver Regelung. Medienimpulse, 53(2).https://doi.org/10.21243/mi-02-15-10
Swertz, Christian (2021): Bildung, Verantwortung und digitale Daten. In: Medienimpulse (5) 3, https://doi.org/10.21243/mi-03-21-12.
Association in the course directory
BM 5 VO Th (AHP+MP+PP)
Last modified: We 26.06.2024 21:06