Universität Wien
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190048 SE Exclusion, Diversity and Social Inequality (2024W)

Sexualität und Intersektionalität in institutionalisierten Bildungsverläufen

5.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 19 - Bildungswissenschaft
Continuous assessment of course work

Registration/Deregistration

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Details

max. 25 participants
Language: German

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

Achtung Terminänderung !

  • Monday 07.10. 15:00 - 18:15 Seminarraum 4 Sensengasse 3a 1.OG
  • Monday 21.10. 15:00 - 18:15 Seminarraum 4 Sensengasse 3a 1.OG
  • Monday 04.11. 15:00 - 18:15 Seminarraum 4 Sensengasse 3a 1.OG
  • Monday 18.11. 15:00 - 18:15 Seminarraum 4 Sensengasse 3a 1.OG
  • Monday 02.12. 15:00 - 18:15 Seminarraum 4 Sensengasse 3a 1.OG
  • Monday 16.12. 15:00 - 18:15 Seminarraum 4 Sensengasse 3a 1.OG
  • Monday 13.01. 15:00 - 18:15 Seminarraum 4 Sensengasse 3a 1.OG

Information

Aims, contents and method of the course

Students learn about queer-feminist and intersectional theoretical perspectives on sexuality and elaborate on their relevance to institutionalised educational pathways. Theoretical texts (queer theory and intersectionality) and empirical research on the role of sexuality from queer and intersectional perspectives in institutionalised educational pathways are discussed.

Assessment and permitted materials

Attendance, participation and reading of the texts are obligatory. In some cases, excerpts of the texts to be read will have to be submitted. A 'exam' or 'seminar paper' is planned for the end of the semester. The exact mode will be discussed together at the first meeting.

Minimum requirements and assessment criteria

Participation and text reading: 20%
Text Excerpts: 20%
Seminar paper/exam: 60%

All partial examinations must be completed positively.

Examination topics

In addition to text reading and active participation in the units, small written text excerpts are to be submitted and a seminar paper is to be written.

Reading list

Die genaue Literatur wird zu Beginn des Seminars bekannt gegeben.

Butler, J. (1995).Körper von Gewicht. Suhrkamp.
Collective, C. R. (1977). The Combahee river collective statement.

Foucault, M. (1984).Von der Freundschaft als Lebensweise: Michel Foucault im Gespräch. Merve-Verlag.

Hark, S. (2005).Queer studies(pp. 285-303). Böhlau Verlag.
Kleiner, B. (2016). Komplizierte Verhältnisse: Geschlecht und Begehren in schulbiographischen Erzählungen von lesbischen, schwulen, bisexuellen und Trans-Jugendlichen.GENDERZeitschrift für Geschlecht, Kultur und Gesellschaft,8(3), 7-8.

Scheibelhofer, P. (2018). 'Du bist so schwul!' Homophobie und Männlichkeit in Schulkontexten.Sexualität, Macht und Gewalt: Anstöße für die sexualpädagogische Arbeit mit Kindern und Jugendlichen, 35-50.

Siemoneit, Julia & Verlinden, Karla & Kleinau, Elke. (2023). Sexualität, sexuelle Bildung und Heterogenität im erziehungswissenschaftlichen Diskurs. Beltz.

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M7.2

Last modified: We 02.10.2024 10:46