Universität Wien

190050 SE Philosophy of Science and Educational Research Methods (2017S)

Looking in Classrooms. Theory of Science Approaches to Case Analysis of Classroom Interaction.

5.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 19 - Bildungswissenschaft
Continuous assessment of course work

Registration/Deregistration

Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).

Details

max. 25 participants
Language: German

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

First meeting on March 9th, 2017

  • Thursday 09.03. 09:45 - 11:15 Seminarraum 7 Sensengasse 3a 2.OG
  • Thursday 16.03. 09:45 - 11:15 Seminarraum 7 Sensengasse 3a 2.OG
  • Thursday 23.03. 09:45 - 11:15 Seminarraum 7 Sensengasse 3a 2.OG
  • Thursday 30.03. 09:45 - 11:15 Seminarraum 7 Sensengasse 3a 2.OG
  • Thursday 06.04. 09:45 - 11:15 Seminarraum 7 Sensengasse 3a 2.OG
  • Thursday 27.04. 09:45 - 11:15 Seminarraum 7 Sensengasse 3a 2.OG
  • Thursday 04.05. 09:45 - 11:15 Seminarraum 7 Sensengasse 3a 2.OG
  • Thursday 11.05. 09:45 - 11:15 Seminarraum 7 Sensengasse 3a 2.OG
  • Thursday 18.05. 09:45 - 11:15 Seminarraum 7 Sensengasse 3a 2.OG
  • Thursday 01.06. 09:45 - 11:15 Seminarraum 7 Sensengasse 3a 2.OG
  • Thursday 08.06. 09:45 - 11:15 Seminarraum 7 Sensengasse 3a 2.OG
  • Thursday 22.06. 09:45 - 11:15 Seminarraum 7 Sensengasse 3a 2.OG
  • Thursday 29.06. 09:45 - 11:15 Seminarraum 7 Sensengasse 3a 2.OG

Information

Aims, contents and method of the course

An epistemological and methodological study of attitudes, routines and practices in school: the promotion of potential and talent on the part of the involved actors, e.g. teachers, head teachers and learners themselves.
The theoretical work and the data analysis takes place before the background of a school research project.

Assessment and permitted materials

Assessment on the basis of a seminar paper and its quality according to the standards of good scientific practice; presentation of a selected topic in class; qualified contributions of the student to discussions in class.

Minimum requirements and assessment criteria

see above

Examination topics

Contributions of the student to the discussions in class, presentation and discussion of a selected topic in class, seminar paper

Reading list

Bohnsack, Fritz (2013). Wie Schüler die Schule erleben. Zur Bedeutung der Anerkennung, der Bestätigung und der Akzeptanz von Schwäche. Opladen, Berlin & Toronto: Verlag Barbara Budrich.
Bohnsack, Ralf (2003a). Dokumentarische Methode und sozialwissenschaftliche Hermeneutik. In: Zeitschrift für Erziehungswissenschaft 6 (4), S. 550-570.
Bohnsack, Ralf (2003b): Rekonstruktive Sozialforschung. Einführung in qualitative Methoden. Opladen: Leske + Budrich.
Breidenstein, Georg (2012). Zeugnisnotenbesprechung. Zur Analyse der Praxis schulischer Leistungsbewertung. Opladen: Verlag Barbara Budrich.
Combe, Arno & Helsper, Werner (1996). Einleitung: Pädagogische Professionalität. Historische Hypotheken und aktuelle Entwicklungstendenzen. In: Dies. (Hrsg.): Pädagogische Professionalität. Untersuchungen zum Typus pädagogischen Handelns. Frankfurt/Main, S. 9 - 48.
Groeben, Norbert, Wahl, Diethelm, Schlee, Jörg & Scheele, Brigitte (1988). Das Forschungsprogramm Subjektive Theorien. Eine Einführung in die Psychologie des reflexiven Subjekts. Tübingen: Francke.
Gruschka, Andreas (2009). Erkenntnis in und durch Unterricht. Empirische Studien zur Bedeutung der Erkenntnis- und Wissenschaftstheorie für die Didaktik. Wetzlar: Büchse der Pandora.
Hattie, J. A. C. (2009). Visible Learning. A Synthesis of More than 800 Meta-Analyses Relating to Achievement. Abingdon: Routledge.
Honneth, Axel (2003). Unsichtbarkeit. Stationen einer Theorie der Intersubjektivität. Frankfurt am Main: Suhrkamp.
Haug, Frigga (1999). Vorlesungen zur Einführung in die Erinnerungsarbeit, Hamburg: Argument Verlag
Haug, Frigga (1994). Erinnerungsarbeit. Hamburg: Argument Verlag,
Haug, Frigga (2003). Lernverhältnisse. Selbstbewegungen und Selbstblockierungen. Hamburg: Argument Verlag.
Holzkamp, Klaus (1990). Lehren als Lernbehinderung. Vortrag, gehalten auf dem schulpolitischen Kongreß der GEW Hessen, »Erziehung und Lernen im Widerspruch«, am 3.11.1990 in Kassel. Veröffentlicht in: Forum Kritische Psychologie 27 (1991), Argument-Verlag, S. 5-22.
Ohlhaver, Frank, Wernet, Andreas (Hrsg.) (1999). Schulforschung Fallanalyse Lehrerbildung. Diskussion am Fall. Opladen: Leske + Budrich.
Prengel, Annedore & Winklhofer, Ursula (Hg.). Kinderrechte in pädagogischen Beziehungen. Band 2: Forschungszugänge. Opladen, Berlin & Toronto: Verlag Barbara Budrich.
Prengel, Annedore & Winklhofer, Ursula (Hg.). Kinderrechte in pädagogischen Beziehungen. Band 1: Praxiszugänge, Opladen, Berlin & Toronto: Verlag Barbara Budrich.
Quehl, Thomas (2010). Immer noch die Anderen. Ein rassismuskritischer Blick auf die Normalität schulischer Bildungsbenachteiligung. In: Mecheril, Paul (Hrsg.). Rassismus bildet. Zur Normalisierung und Subjektivierung der Migrationsgesellschaft. Bielefeld: transcript Verlag, S. 183-201.
Schäfer, Alfred, Thompson Christiane (2010) (Hg.). Anerkennung. Paderborn: Ferdinand Schöningh.
Schrittesser, Ilse (2012). Lernen pädagogisch gewendet. Annäherungsversuche mit Nebenwirkungen. In: Schrittesser, Ilse, Fraundorfer, Andrea & Krainz-Dürr, Marlies (Hrsg). Innovative Learning Environments. Fallstudien zu pädagogischen Innovationsprozessen. Wien: facultas.wuv, S. 95 - 122.
Schrittesser, Ilse, Fraundorfer, Andrea & Krainz-Dürr, Marlies (2012). Innovative Learning Environments. Fallstudien zu pädagogischen Innovationsprozessen. Wien: facultas.wuv.
Schubarth, Wilfried (2014). Lehrerhandeln und Gewalt. In: Prengel, Annedore & Winklhofer, Ursula (Hrsg.). Kinderrechte in pädagogischen Beziehungen. Band 2: Forschungszugänge. Opladen, Berlin & Toronto: Verlag Barbara Budrich, S. 103-112.
Strauss, Anselm L. (1987). Qualitative Analysis for Social Scientists. Cambridge u. a.: Cambridge University Press.
Wernet, Andreas (2006). Hermeneutik-Kasuistik-Fallverstehen. Kohlhammer: Stuttgart.
Werner, Andreas (2006). Einführung in die Interpretationstechnik der Objektiven Hermeneutik. Wiesbaden: VS Verlag.

Association in the course directory

M2b

Last modified: Mo 07.09.2020 15:36