190051 SE Research Practicum (2017S)
Transition research on collaborative experiences
Continuous assessment of course work
Labels
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from We 01.02.2017 06:30 to Mo 20.02.2017 09:00
- Registration is open from Th 23.02.2017 09:00 to Tu 28.02.2017 09:00
- Deregistration possible until Mo 20.03.2017 09:00
Details
max. 20 participants
Language: German
Lecturers
- Katharina Felbermayr
- Astrid Hubmayer
- Bettina Schelch (Student Tutor)
Classes (iCal) - next class is marked with N
- Tuesday 07.03. 08:00 - 11:15 Seminarraum 1 Sensengasse 3a 1.OG
- Tuesday 21.03. 08:00 - 11:15 Seminarraum 1 Sensengasse 3a 1.OG
- Tuesday 04.04. 08:00 - 11:15 Seminarraum 1 Sensengasse 3a 1.OG
- Tuesday 02.05. 08:00 - 11:15 Seminarraum 1 Sensengasse 3a 1.OG
- Tuesday 16.05. 08:00 - 11:15 Seminarraum 1 Sensengasse 3a 1.OG
- Tuesday 30.05. 08:00 - 11:15 Seminarraum 1 Sensengasse 3a 1.OG
- Tuesday 13.06. 08:00 - 11:15 Seminarraum 1 Sensengasse 3a 1.OG
- Tuesday 27.06. 08:00 - 11:15 Seminarraum 1 Sensengasse 3a 1.OG
Information
Aims, contents and method of the course
Assessment and permitted materials
- Schreiben von Reflexionen
- Forschungspraktikum
- Praktikumsbericht
- Forschungspraktikum
- Praktikumsbericht
Minimum requirements and assessment criteria
- Grundkenntnisse in Englisch
- aktive und regelmäßige Teilnahme im Seminar
- Literatur recherchieren und systematisieren
- erstellen, erproben und adaptieren von Interviewleitfaden
- Praktikumsbericht
- aktive und regelmäßige Teilnahme im Seminar
- Literatur recherchieren und systematisieren
- erstellen, erproben und adaptieren von Interviewleitfaden
- Praktikumsbericht
Examination topics
Reading list
Cooney, Bernard F. (2002): Exploring Perspectives on Transition of Youth With Disabilities: Voices of Young Adults, Parents, and Professionals. In: Mental Retardation 40(6), S. 425-435.Charmaz, Kathy (2014): Constructing Grounded Theory. 2nd Edition. Thousand Oaks: Sage.Eckert, Andreas/ Sodogé, Anke/ Kern, Maja (2012): Kooperation von Eltern und sonderpädagogischen Fachkräften in der Schule. Ergebnisse einer Fragebogenuntersuchung. In: Heilpädagogische Forschung 38(2), S. 66-78.Fasching, Helga (2014): Vocational education and training and transitions into the labour market of people with intellectual disabilities. In: European Journal of Special Needs Education, DOI: 10.1080/08856257.2014.933546.Lamnek, Siegfried (2005): Qualitative Sozialforschung. Lehrbuch. Weinheim: Beltz.Lindmeier, Bettina/ Schrör, Nantke (2015): Bedingungen des Übergangs von Jugendlichen im Grenzbereich der Förderschwerpunkte Lernen und geistige Entwicklung in die berufliche Bildung. In: Teilhabe 54(4), S. 150-156.Schütze, Fritz (1983): Biographieforschung und narratives Interview. In: Neue Praxis 13(3), S. 283-293.Trainor, Audrey A. (2010): Diverse Approaches to Parent Advocacy During Special Education Home-School Interactions. Identification and Use of Cultural and Social Capital. In: Remedial and Special Education 31(1), S. 34-47.
Association in the course directory
BM 23
Last modified: Mo 07.09.2020 15:36
Dazu führen die Studierenden im ersten Teil des Seminars eine systematische Literaturrecherche in (inter-) nationalen Datenbanken durch. Der zweite Teil des Seminars beschäftigt sich schwerpunktmäßig mit qualitativen Methoden der Datenerhebungen, die im Laufe des Semesters erprobt werden.
Im Rahmen des FOPs sollen wissenschaftliche Forschungstechniken gefestigt werden (vorrangig Literaturrecherche und -aufbereitung, erstellen, erproben und adaptieren von Interviewleitfaden).Das BM 23 FOP dient als Vorbereitung auf das BM 24.