Universität Wien
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190065 SE Counseling and Counseling Research (2022W)

Methodische Konzepte psychosozialer Beratung in Abgenzung zu Psychotherapie

5.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 19 - Bildungswissenschaft
Continuous assessment of course work

Registration/Deregistration

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Details

max. 25 participants
Language: German

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

It is mandatory to be present at the initial session!

  • Monday 03.10. 15:00 - 18:15 Seminarraum 7 Sensengasse 3a 2.OG
  • Monday 17.10. 15:00 - 18:15 Seminarraum 7 Sensengasse 3a 2.OG
  • Monday 31.10. 15:00 - 18:15 Seminarraum 7 Sensengasse 3a 2.OG
  • Monday 14.11. 15:00 - 16:30 Seminarraum 7 Sensengasse 3a 2.OG
  • Monday 21.11. 15:00 - 16:30 Seminarraum 7 Sensengasse 3a 2.OG
  • Monday 28.11. 15:00 - 16:30 Seminarraum 7 Sensengasse 3a 2.OG
  • Monday 05.12. 15:00 - 16:30 Seminarraum 7 Sensengasse 3a 2.OG
  • Monday 12.12. 15:00 - 16:30 Seminarraum 7 Sensengasse 3a 2.OG
  • Monday 09.01. 15:00 - 16:30 Seminarraum 7 Sensengasse 3a 2.OG
  • Monday 16.01. 15:00 - 16:30 Seminarraum 7 Sensengasse 3a 2.OG
  • Monday 23.01. 15:00 - 16:30 Seminarraum 7 Sensengasse 3a 2.OG
  • Monday 30.01. 15:00 - 16:30 Seminarraum 7 Sensengasse 3a 2.OG

Information

Aims, contents and method of the course

In the seminar we study different approaches to psychosocial counselling and their differentiation to psychotherapy. While some approaches like the "Viennese model" of psychoanalytic education counselling have elaborated methodical concepts (Figdor 2002, 2008, Neudecker 2010), in others the methodic and theoretical groundwork can only be deduced implicitly. The conceptualization of the difference between counselling and psychotherapy also depends on the definition of psychotherapy in different psychotherapeutic schools. Therefore we will also examine how psychotherapeutic treatment is defined in different psychoanalytic, systemic, humanistic and behaviorally oriented approaches.The students will conduct interviews with experts to find out how counselling is understood as a specific psychosocial intervention.

Assessment and permitted materials

- Reading and analysis of literature
- Conducting an expert interview
- Group presentation
- Seminar paper

Minimum requirements and assessment criteria

0-50,5 % Nicht Genügend
51-76% Genügend
77-86% Befriedigend
87-95% Gut
96-100% Sehr Gut

Positiv beurteilte Abschlussarbeit 50,5 - 70%,
Gegenlesen einer anderen Arbeit 5%,
Mitarbeit und Erbringen aller Arbeitsaufträge 25 % (Regelmäßige Teilnahme am Seminar, Recherche von Fachliteratur, Lektüre und Analyse von Fachliteratur, Durchführen und Auswertung eines Expert*inneninterviews, Erarbeiten einer Gruppenpräsentation, Verfassen einer Seminararbeit)

Examination topics

Reading list

Figdor, H. (2002): Psychoanalytisch-pädagogische Erziehungsbera-tung. Theoretische Grundlagen. In U. Finger-Trescher, H. Krebs, B. Müller & J. Gstach (Hrsg.), Professionalisierung in sozialen und pä-dagogischen Feldern. Jahrbuch für Psychoanalytische Pädagogik 13 (S. 70-90). Gießen: Psychosozial.
Figdor, H. (2008): „Denn wir können die Kinder nach unserem Sinne nicht formen ...“ Festschrift zum 10jährigen Bestehen der Arbeits-gemeinschaft Psychoanalytische Pädagogik (APP). Wien: Empirie Verlag.
Neudecker, B. (2010). Psychoanalytisch-pädagogische Erziehungsberatung im Kindergarten. In: E. Heinemann & H. Hopf (Hrsg.): Psychoanalytische Pädagogik heute. Theorie, Methoden, Fallbeispiele (S. 127-151). Stuttgart: Kohlhammer.
Rauchfleisch, U. (2001): Arbeit im psychosozialen Feld. Beratung, Begleitung, Psychotherapie, Seelsorge. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht

Association in the course directory

WM-M15

Last modified: Su 02.10.2022 12:28