Warning! The directory is not yet complete and will be amended until the beginning of the term.
190074 SE Exclusion, Diversity and Social Inequality (2024W)
Postkolonial-feministische Perspektiven auf Global Citizenship Education
Continuous assessment of course work
Labels
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from Mo 02.09.2024 06:30 to Tu 24.09.2024 09:00
- Deregistration possible until Tu 15.10.2024 09:00
Details
max. 25 participants
Language: German
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
- Friday 15.11. 13:15 - 18:15 Seminarraum 1 Sensengasse 3a 1.OG
- Saturday 16.11. 09:45 - 16:30 Seminarraum 1 Sensengasse 3a 1.OG
- Friday 10.01. 13:15 - 18:15 Seminarraum 1 Sensengasse 3a 1.OG
- Saturday 11.01. 09:45 - 16:30 Seminarraum 1 Sensengasse 3a 1.OG
Information
Aims, contents and method of the course
Students familiarise themselves with postcolonial feminist theories. Using selected literature, students will analyse the connections between postcolonial theories and feminist criticism. Using the example of global citizenship education, debates on global gender (justice), universalism and essentialism are reconstructed and discussed. The aim is to use theoretical texts and GCE documents to reflect together on the necessity of decolonial political education
Assessment and permitted materials
Attendance, participation and text reading are compulsory. In some cases, excerpts or short essays on the texts must be handed in. There will be the opportunity to discuss and interpret the content and debates of the texts, documents and videos in small groups. There will be a small final paper, details of which will be discussed in the seminar
Minimum requirements and assessment criteria
Participation and text reading: 25%
Text Excerpts: 25%
Presentation: 25%
Seminar paper/exam: 25%All partial examinations must be completed positively
Text Excerpts: 25%
Presentation: 25%
Seminar paper/exam: 25%All partial examinations must be completed positively
Examination topics
In addition to text reading and active participation in the units, small written text excerpts are to be submitted and a seminar paper is to be written
Reading list
Die genaue Literatur wird zu Beginn des Seminars bekannt gegeben.Andreotti, Vanessa de Oliveira (2006): Soft Versus Critical Global Citizenship Education, in: Policy & Practice. A Developement Education Review. 3, S. 40-51.
Andreotti, Vanessa de Oliveira (2012): Education, Knowledge and the Righting of Wrongs, in: Other Education: The Journal of Educational Alternatives. Volume 1(2012), Issue 1, S. 19-31.
Bergold-Caldwell, Denise/Georg, Eva (2018): Bildung postkolonial?! Subjektivierung und Rassifizierung in Bildungskontexten. Eine Problematisierung pädagogischer Antworten auf migrationsgesellschaftliche Fragen, in: Hanna Mai/ Thorsten Merl/ Mariam Mohseni (Hg.), Pädagogik in Differenz- und Ungleichheitsverhältnissen. Aktuelle erziehungswissenschaftliche Perspektiven zur pädagogischen Praxis. Wiesbaden: Springer VS, S.69-89.Castro Varela, María do Mar (2018): Imperiale Didaktiken. Unterrichten als Unterwerfungsmethode, in: Verein der Förderer der Schulhefte (Hg.): Praxis des Unterrichtens Bildungstheoretische Auseinandersetzungen. Schulheft 170/2018, S. 57 - 71.Castro Varela, María do Mar/Dhawan, Nikita (2020): Postkoloniale Theorie. Eine kritische Einführung. Bielefeld: transcript. 3.Aufl.Grobbauer, Heidi (2016): Global Citizenship Education als transformative Bildung, in: Zeitschrift Internationale Bildungsforschung und Entwicklungspädagogik ZEP, 1/2016, S.18-22.
Gutiérrez Rodríguez, Encarnación (2008): Postkolonialismus. Subjektivität, Rassismus und Geschlecht, in: Ruth Becker und Beate Kortendiek (Hg.), Handbuch Frauen- und Geschlechterforschung. Theorie, Methoden, Empirie. 2., erweiterte und aktualisierte Auflage. Wiesbaden: Springer VS.
Jain, Anil. K. (2000): Die ‚globale Klasse‘. Die Verfügungsgewalt über den (globalen) Raum als neue Dimension der Klassenstrukturierung, in: Johannes Angermüller/ Katharina Bunzmann/ Christina Rauch (Hg.), Reale Fiktionen, fiktive Realitäten. Lit Verlag, Hamburg 2000, S.51-68.
Kleinschmidt, Malte (2021): Dekoloniale politische Bildung. Eine empirische Untersuchung von Lernendenvorstellungen zum postkolonialen Erbe. Wiesbaden: Springer VS.
Schild, Marlene (2014): Koloniale Bildung im Kontext des Entwicklungsdiskurses, in: Stichproben. Wiener Zeitschrift für kritische Afrikastudien. No. 26/2014, Vol. 14, S. 107-138.
Spivak, Gayatri Chakravorty (2004): Righting Wrongs, in: The South Atlantic Quarterly, Volume 103, Number 2/3, Spring/Summer 2004. S. 523-581.Wichterich, Christa (2015): Geschlechtergerechtigkeit zwischen neoliberalen Empowerment und postkolonialer Kritik, in: Karin Fischer/ Gerhard Hauck/ Manuela Boatca (Hg.), Handbuch für Entwicklungsforschung. Wiesbaden: Springer Fachwissen.
Andreotti, Vanessa de Oliveira (2012): Education, Knowledge and the Righting of Wrongs, in: Other Education: The Journal of Educational Alternatives. Volume 1(2012), Issue 1, S. 19-31.
Bergold-Caldwell, Denise/Georg, Eva (2018): Bildung postkolonial?! Subjektivierung und Rassifizierung in Bildungskontexten. Eine Problematisierung pädagogischer Antworten auf migrationsgesellschaftliche Fragen, in: Hanna Mai/ Thorsten Merl/ Mariam Mohseni (Hg.), Pädagogik in Differenz- und Ungleichheitsverhältnissen. Aktuelle erziehungswissenschaftliche Perspektiven zur pädagogischen Praxis. Wiesbaden: Springer VS, S.69-89.Castro Varela, María do Mar (2018): Imperiale Didaktiken. Unterrichten als Unterwerfungsmethode, in: Verein der Förderer der Schulhefte (Hg.): Praxis des Unterrichtens Bildungstheoretische Auseinandersetzungen. Schulheft 170/2018, S. 57 - 71.Castro Varela, María do Mar/Dhawan, Nikita (2020): Postkoloniale Theorie. Eine kritische Einführung. Bielefeld: transcript. 3.Aufl.Grobbauer, Heidi (2016): Global Citizenship Education als transformative Bildung, in: Zeitschrift Internationale Bildungsforschung und Entwicklungspädagogik ZEP, 1/2016, S.18-22.
Gutiérrez Rodríguez, Encarnación (2008): Postkolonialismus. Subjektivität, Rassismus und Geschlecht, in: Ruth Becker und Beate Kortendiek (Hg.), Handbuch Frauen- und Geschlechterforschung. Theorie, Methoden, Empirie. 2., erweiterte und aktualisierte Auflage. Wiesbaden: Springer VS.
Jain, Anil. K. (2000): Die ‚globale Klasse‘. Die Verfügungsgewalt über den (globalen) Raum als neue Dimension der Klassenstrukturierung, in: Johannes Angermüller/ Katharina Bunzmann/ Christina Rauch (Hg.), Reale Fiktionen, fiktive Realitäten. Lit Verlag, Hamburg 2000, S.51-68.
Kleinschmidt, Malte (2021): Dekoloniale politische Bildung. Eine empirische Untersuchung von Lernendenvorstellungen zum postkolonialen Erbe. Wiesbaden: Springer VS.
Schild, Marlene (2014): Koloniale Bildung im Kontext des Entwicklungsdiskurses, in: Stichproben. Wiener Zeitschrift für kritische Afrikastudien. No. 26/2014, Vol. 14, S. 107-138.
Spivak, Gayatri Chakravorty (2004): Righting Wrongs, in: The South Atlantic Quarterly, Volume 103, Number 2/3, Spring/Summer 2004. S. 523-581.Wichterich, Christa (2015): Geschlechtergerechtigkeit zwischen neoliberalen Empowerment und postkolonialer Kritik, in: Karin Fischer/ Gerhard Hauck/ Manuela Boatca (Hg.), Handbuch für Entwicklungsforschung. Wiesbaden: Springer Fachwissen.
Association in the course directory
M7.2
Last modified: Fr 27.09.2024 09:46