Universität Wien
Warning! The directory is not yet complete and will be amended until the beginning of the term.

190083 SE Theory and practical experience of education and consulting (2011S)

Problems of young teachers

3.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 19 - Bildungswissenschaft
Continuous assessment of course work

Registration/Deregistration

Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).

Details

max. 25 participants
Language: German

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

  • Thursday 03.03. 09:00 - 18:00 Medien-und Methodenlabor Sensengasse 3a 2.OG
  • Friday 04.03. 09:00 - 18:00 Medien-und Methodenlabor Sensengasse 3a 2.OG
  • Saturday 05.03. 09:00 - 16:00 Medien-und Methodenlabor Sensengasse 3a 2.OG

Information

Aims, contents and method of the course


Welche Eigenschaften hat eigentlich ein guter Lehrer? Bin ich überhaupt eine Lehrerpersönlichkeit? Auf diese Fragen und andere Praxisprobleme (Unterrichtsplanung, Organisationsaufgaben, Überlastung, Selbsterkenntnis, usw.) sind pädagogische Berufsanfänger/innen oft unzureichend vorbereitet. Meist fühlen sich junge Lehrkräfte überfordert oder ratlos und haben Probleme, die klassischen Tätigkeitsfelder in der Schule - Erziehen, Unterrichten, Beraten und Betreuen - optimal umzusetzen. Die LV bietet für Studierenden Orientierungshilfen, Tipps, Anregungen bzw. zahlreiche Beispiele, konkrete Ratschläge und Strategien aus dem Berufsalltag, die Lehrer stark machen und die direkt im Schulalltag angewandt werden können.

Assessment and permitted materials

Minimum requirements and assessment criteria

Examination topics

Vorlesung, Gruppenarbeit, Text- und Videoaufnahmeverarbeitung

Reading list


Almuth Bartl, Alles im Griff!. Auer Verlag, 2007

Arthur Thömmes, Das Mutmach-Buch für Lehrerinnen und Lehrer. Auer Verlag, 2006

Günter Ratschinski, Selbstkonzept und Berufswahl. 2009

Reynolds, M.C., Knowledge Base for the Beginning Teacher. Pergamon Press, Oxford, 1989

Ursula Drews, Anfänge, Lust und Frust junger Lehrer. Cornelsen Verlag, 2002

Veenman, S., Perceived Problems of Beginning Teachers. 1984


Association in the course directory

Last modified: Mo 07.09.2020 15:37