Warning! The directory is not yet complete and will be amended until the beginning of the term.
190083 SE Theory and practical experience of education and consulting (2011S)
Problems of young teachers
Continuous assessment of course work
Labels
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from Th 03.02.2011 10:00 to Tu 22.02.2011 12:00
- Deregistration possible until Th 31.03.2011 12:00
Details
max. 25 participants
Language: German
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
- Thursday 03.03. 09:00 - 18:00 Medien-und Methodenlabor Sensengasse 3a 2.OG
- Friday 04.03. 09:00 - 18:00 Medien-und Methodenlabor Sensengasse 3a 2.OG
- Saturday 05.03. 09:00 - 16:00 Medien-und Methodenlabor Sensengasse 3a 2.OG
Information
Aims, contents and method of the course
Assessment and permitted materials
Minimum requirements and assessment criteria
Examination topics
Vorlesung, Gruppenarbeit, Text- und Videoaufnahmeverarbeitung
Reading list
Almuth Bartl, Alles im Griff!. Auer Verlag, 2007Arthur Thömmes, Das Mutmach-Buch für Lehrerinnen und Lehrer. Auer Verlag, 2006Günter Ratschinski, Selbstkonzept und Berufswahl. 2009Reynolds, M.C., Knowledge Base for the Beginning Teacher. Pergamon Press, Oxford, 1989Ursula Drews, Anfänge, Lust und Frust junger Lehrer. Cornelsen Verlag, 2002Veenman, S., Perceived Problems of Beginning Teachers. 1984
Association in the course directory
Last modified: Mo 07.09.2020 15:37
Welche Eigenschaften hat eigentlich ein guter Lehrer? Bin ich überhaupt eine Lehrerpersönlichkeit? Auf diese Fragen und andere Praxisprobleme (Unterrichtsplanung, Organisationsaufgaben, Überlastung, Selbsterkenntnis, usw.) sind pädagogische Berufsanfänger/innen oft unzureichend vorbereitet. Meist fühlen sich junge Lehrkräfte überfordert oder ratlos und haben Probleme, die klassischen Tätigkeitsfelder in der Schule - Erziehen, Unterrichten, Beraten und Betreuen - optimal umzusetzen. Die LV bietet für Studierenden Orientierungshilfen, Tipps, Anregungen bzw. zahlreiche Beispiele, konkrete Ratschläge und Strategien aus dem Berufsalltag, die Lehrer stark machen und die direkt im Schulalltag angewandt werden können.