Universität Wien
Warning! The directory is not yet complete and will be amended until the beginning of the term.

190123 PS Individual and Development (2017S)

Student´s learning in classroom context

5.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 19 - Bildungswissenschaft
Continuous assessment of course work

Die SPL empfiehlt als Grundlage für den Besuch von weiteren Proseminaren den erfolgreichen Abschluss des Bm1-Proseminars.
Die in Bm1 erworbenen Kompetenzen werden in den nachfolgenden Proseminaren vorausgesetzt.

Registration/Deregistration

Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).

Details

max. 35 participants
Language: German

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

  • Tuesday 07.03. 08:00 - 09:30 Seminarraum 4 Sensengasse 3a 1.OG
  • Tuesday 14.03. 08:00 - 09:30 Seminarraum 1 Sensengasse 3a 1.OG
  • Tuesday 21.03. 08:00 - 09:30 Seminarraum 4 Sensengasse 3a 1.OG
  • Tuesday 28.03. 08:00 - 09:30 Seminarraum 1 Sensengasse 3a 1.OG
  • Tuesday 04.04. 08:00 - 09:30 Seminarraum 4 Sensengasse 3a 1.OG
  • Tuesday 25.04. 08:00 - 09:30 Seminarraum 1 Sensengasse 3a 1.OG
  • Tuesday 02.05. 08:00 - 09:30 Seminarraum 4 Sensengasse 3a 1.OG
  • Tuesday 09.05. 08:00 - 09:30 Seminarraum 1 Sensengasse 3a 1.OG
  • Tuesday 16.05. 08:00 - 09:30 Seminarraum 4 Sensengasse 3a 1.OG
  • Tuesday 23.05. 08:00 - 09:30 Seminarraum 1 Sensengasse 3a 1.OG
  • Tuesday 30.05. 08:00 - 09:30 Seminarraum 7 Sensengasse 3a 2.OG
  • Tuesday 13.06. 08:00 - 09:30 Seminarraum 4 Sensengasse 3a 1.OG
  • Tuesday 20.06. 08:00 - 09:30 Seminarraum 1 Sensengasse 3a 1.OG
  • Tuesday 27.06. 08:00 - 09:30 Seminarraum 4 Sensengasse 3a 1.OG

Information

Aims, contents and method of the course

The aim of the course is to discuss different understandings of learning and their implications for viewing schooling and instruction based on relevant and exemplary literature. Beside classical models of learning psychology (like behaviourism, cognitivism, constructivism) also approaches from the traditional German Didaktik will be discussed. The main emphasis will be placed on academic learning in the context of the class. Additional focuses will be set on school transitions and the related relations with changes of learning motivation, the attitudes according to school, the academic self-concept and the relations to equity in the context of schooling. The seminar will give an insight into actual empirical studies of school and educational research with emphasis on the educational pathways of students and the importance for school transitions. This will be completed by discussing the used research methods of the empirical studies and the possibilities but also limitations for their application in this research sector. The purpose of this course is to encourage students to write a seminar paper based on scientific literature and theoretical analysis.

Assessment and permitted materials

Die selbstständige Recherche adäquater und wissenschaftliche Literatur sowie die Aufbereitung und Präsentation im Rahmen einer Seminareinheit sind verpflichtend für einen positiven Abschluss. Weiters sind für das Bestehen des Seminars die vollständige Erfüllung der Arbeitsaufträge (welche im Verfassen von Exzerpten der recherchierten Literatur, dem Verfassen einer Problemstellung als Vorbereitung für die Seminararbeit und dem Lesen, der zur Verfügung gestellten Seminarliteratur, besteht), weiters sind das Abhalten eines Impulsreferates, Moderation von Gruppendiskussionen und das Abfassen einer positiv beurteilten Seminararbeit Voraussetzung. Die Seminararbeit kann dabei die Grundlage für ein weiterführendes, mündliches Gespräch darstellen.

Minimum requirements and assessment criteria

Zusammensetzung der Note: Präsentation; Mitarbeit während der Seminareinheiten; 4 schriftliche Teilleistungen (Abgabe auf Moodle); Abfassung einer PS Arbeit; ACHTUNG: um einen positiven Abschluss des Seminars gewährleisten zu können, muss die PS Arbeit positiv beurteilt werden.

Zur Sicherung der guten wissenschaftlichen Praxis kann die Lehrveranstaltungsleitung eine mündliche Reflexion der abgegebenen Seminararbeit vorsehen, die erfolgreich zu absolvieren ist.

Examination topics

Reading list

Bekanntgabe in der ersten Einheit

Association in the course directory

BM 6

Last modified: Mo 07.09.2020 15:37