Warning! The directory is not yet complete and will be amended until the beginning of the term.
190126 VO Education as an Academic Discipline (2023S)
Fundamental Tasks in times of global warming
Labels
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
Details
Language: German
Examination dates
- Thursday 29.06.2023 11:30 - 13:00 Hörsaal 3 2A211 2.OG UZA II Geo-Zentrum
- Tuesday 03.10.2023 13:15 - 14:45 Hörsaal I NIG Erdgeschoß
- Thursday 07.12.2023 15:00 - 16:30 Hörsaal 1 Oskar-Morgenstern-Platz 1 Erdgeschoß
- Thursday 25.01.2024 11:30 - 13:00 Hörsaal D Unicampus Hof 10 Hirnforschungzentrum Spitalgasse 4
Lecturers
- Henning Schluß
- Sara Rahman
- Harald Daller (Student Tutor)
Classes (iCal) - next class is marked with N
Vorlesung 1.6. online! Wie in der letzten Vorlesung angekündigt, findet die Vorlesung am nächsten Donnerstag online statt. Sie ist schon jetzt ins moodle hochgeladen und kann auch schon jetzt angesehen werden. Es handelt sich um die Aufzeichnung aus dem letzten Semester. Die Bonusfrage wird am Ende der Vorlesungszeit für eine Stunde freigeschaltet. Inhaltlich beginnt die Vorlesung etwas nach Minute 18.
Der Prüfungstermin am 7.12.2023 findet im HS 1 am Oskar Morgensternplatz statt!- Thursday 02.03. 11:30 - 13:00 Hörsaal 50 Hauptgebäude, 2.Stock, Stiege 8
- Thursday 09.03. 11:30 - 13:00 Hörsaal 50 Hauptgebäude, 2.Stock, Stiege 8
- Thursday 16.03. 11:30 - 13:00 Hörsaal 50 Hauptgebäude, 2.Stock, Stiege 8
- Thursday 23.03. 11:30 - 13:00 Hörsaal 50 Hauptgebäude, 2.Stock, Stiege 8
- Thursday 30.03. 11:30 - 13:00 Hörsaal 50 Hauptgebäude, 2.Stock, Stiege 8
- Thursday 20.04. 11:30 - 13:00 Hörsaal 50 Hauptgebäude, 2.Stock, Stiege 8
- Thursday 27.04. 11:30 - 13:00 Hörsaal 50 Hauptgebäude, 2.Stock, Stiege 8
- Thursday 04.05. 11:30 - 13:00 Hörsaal 50 Hauptgebäude, 2.Stock, Stiege 8
- Thursday 11.05. 11:30 - 13:00 Hörsaal 50 Hauptgebäude, 2.Stock, Stiege 8
- Thursday 25.05. 11:30 - 13:00 Hörsaal 50 Hauptgebäude, 2.Stock, Stiege 8
-
Thursday
01.06.
11:30 - 13:00
Digital
Hörsaal 50 Hauptgebäude, 2.Stock, Stiege 8 - Thursday 15.06. 11:30 - 13:00 Hörsaal 50 Hauptgebäude, 2.Stock, Stiege 8
- Thursday 22.06. 11:30 - 13:00 Hörsaal 50 Hauptgebäude, 2.Stock, Stiege 8
Information
Aims, contents and method of the course
In view of the rapidly advancing global warming (climate crisis) and its consequences for human societies, it is necessary to subject pedagogy to a revision as well. Scientific education has produced many answers in the course of its history, which are still being handed down. However, they often do not understand, if one does not perceive the underlying problems. Therefore, the lecture is based on the key issues of pedagogy and pursues the concept that you can then better understand the formation of science as a discipline, if it is clear what questions and issues its considerations. Even if not all the answers given in the history of the discipline can still convince today, the issues are often still highly relevant.
Assessment and permitted materials
Multiple Choice
Estimated time to complete the exam sheet: Approx. 45 minutes.
For the MC questions, the number of possible answers is given if more than one answer is possible.
Estimated time to complete the exam sheet: Approx. 45 minutes.
For the MC questions, the number of possible answers is given if more than one answer is possible.
Minimum requirements and assessment criteria
from 50% 4
from 63% 3
from 75% 2
from 87% 1
from 63% 3
from 75% 2
from 87% 1
Examination topics
The examination relates to the texts that were dealt with in the lecture. The MC questions are not based on the lecture, but on the texts discussed. Nonetheless, the lecture directs attention to the problematic contexts in the texts, which will also be the subject of the examination.
Reading list
Es werden grundlegende Texte der Bildungswissenschaft thematisiert. Dabei wird weniger in chronologischer, als in systematischer Reihenfolge vorgegangen. Eine Einführung in zentrale Problemzusammenhänge erfolgt über Hannah Arendts Text zur Krise in der Pädagogik. Sodann verschiedene Problemfelder anhand des Entwurfs von Dietrich Benner diskutieren und diese dann mit zentralen Texten von Hanna Arendt, Platon, Luther, Rousseau, den Philanthropen, Schleiermacher, Dewey, Butler vertiefen. Die Reihenfolge kann sich ändern. Zugleich werden die aktuellen Erkenntnisse zur Klimakrise über aktuelle IPCC Berichte diskutiert.
Association in the course directory
M1a
Last modified: We 10.01.2024 10:46