Universität Wien
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190126 VO Education as an Academic Discipline (2023W)

Fundamental Tasks in times of global warming

5.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 19 - Bildungswissenschaft

Registration/Deregistration

Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).

Details

Language: German

Examination dates

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

Addition to the exam
1. Der angekündigte Prüfungsmodus bleibt bestehen. Niemand muss befürchten, dass dieser geändert wird.
2. If you would prefer to write the exam in English, please contact me early via email so that we can coordinate the exam.
3. Wer ein offenes Prüfungsformat wünscht, auch diejenigen bitte ich sich rechtzeitig (mind. zwei Wochen vor dem Prüfungstermin) bei mir per email zu melden. Im offenen Prüfungsformat wird es die Aufgabe sein ein Thema, das in verschiedenen Texten der Vorlesung diskutiert wurde, in deren jeweiligen Perspektiven vorzustellen, zu diskutieren und zu den anderen Positionen in Beziehung zu setzen. Das sollte mindestens an 3 Autor_innen/Texten nachvollzogen werden. Es können aber auch mehr Positionen sein. In einem letzten Teil soll eine eigene Positionierung in der Auseinandersetzung mit den gewählten Positionen diskutiert werden. Bewertet wird hier nicht die eigene Position, sondern die Konsistenz der Argumentation.
Es wird zwei solche offenen Fragen geben, von denen Sie sich eine aussuchen können.

  • Thursday 05.10. 11:30 - 13:00 Hörsaal 50 Hauptgebäude, 2.Stock, Stiege 8
  • Thursday 12.10. 11:30 - 13:00 Digital
    Hörsaal 50 Hauptgebäude, 2.Stock, Stiege 8
  • Thursday 19.10. 11:30 - 13:00 Hörsaal 50 Hauptgebäude, 2.Stock, Stiege 8
  • Thursday 09.11. 11:30 - 13:00 Hörsaal 50 Hauptgebäude, 2.Stock, Stiege 8
  • Thursday 16.11. 11:30 - 13:00 Digital
    Hörsaal 50 Hauptgebäude, 2.Stock, Stiege 8
  • Thursday 23.11. 11:30 - 13:00 Hörsaal 50 Hauptgebäude, 2.Stock, Stiege 8
  • Thursday 30.11. 11:30 - 13:00 Hörsaal 50 Hauptgebäude, 2.Stock, Stiege 8
  • Thursday 07.12. 11:30 - 13:00 Seminarraum 4 Sensengasse 3a 1.OG
  • Thursday 14.12. 11:30 - 13:00 Hörsaal 50 Hauptgebäude, 2.Stock, Stiege 8
  • Thursday 11.01. 11:30 - 13:00 Seminarraum 4 Sensengasse 3a 1.OG
  • Thursday 18.01. 11:30 - 13:00 Seminarraum 7 Sensengasse 3a 2.OG

Information

Aims, contents and method of the course

In view of the rapidly advancing global warming (climate crisis) and its consequences for human societies, it is necessary to subject pedagogy to a revision as well. Scientific education has produced many answers in the course of its history, which are still being handed down. However, they often do not understand, if one does not perceive the underlying problems. Therefore, the lecture is based on the key issues of pedagogy and pursues the concept that you can then better understand the formation of science as a discipline, if it is clear what questions and issues its considerations. Even if not all the answers given in the history of the discipline can still convince today, the issues are often still highly relevant.

Assessment and permitted materials

Multiple Choice
Estimated time to complete the exam sheet: Approx. 45 minutes.
For the MC questions, the number of possible answers is given if more than one answer is possible.

Minimum requirements and assessment criteria

from 50% 4
from 63% 3
from 75% 2
from 87% 1

Examination topics

The examination relates to the texts that were dealt with in the lecture. The MC questions are not based on the lecture, but on the texts discussed. Nonetheless, the lecture directs attention to the problematic contexts in the texts, which will also be the subject of the examination.

Reading list

Es werden grundlegende Texte der Bildungswissenschaft thematisiert. Dabei wird weniger in chronologischer, als in systematischer Reihenfolge vorgegangen. Eine Einführung in zentrale Problemzusammenhänge erfolgt über Hannah Arendts Text zur Krise in der Pädagogik. Sodann verschiedene Problemfelder anhand des Entwurfs von Dietrich Benner diskutieren und diese dann mit zentralen Texten von Hanna Arendt, Platon, Luther, Rousseau, den Philanthropen, Schleiermacher, Dewey, Butler vertiefen. Die Reihenfolge kann sich ändern. Zugleich werden die aktuellen Erkenntnisse zur Klimakrise über aktuelle IPCC Berichte diskutiert.

Association in the course directory

M1a

Last modified: Th 22.02.2024 09:46