190214 SE Research Practicum (2011S)
Work Discussion" - Learning through observation and reflection of work processes
Continuous assessment of course work
Labels
Voraussetzung zur Teilnahme:
- Praktikum/praktische Tätigkeit in einer pädagogischen Institution in den Monaten März bis Juni 2011
- Vertrautheit mit psychoanalytisch-pädagogischen Konzepten
- Bereitschaft zur Reflexion eigenen praktischen Handelns (bei den Seminarterminen und in Kleingruppen)
- Bereitschaft zur Bearbeitung von englischsprachigen Texten
- Praktikum/praktische Tätigkeit in einer pädagogischen Institution in den Monaten März bis Juni 2011
- Vertrautheit mit psychoanalytisch-pädagogischen Konzepten
- Bereitschaft zur Reflexion eigenen praktischen Handelns (bei den Seminarterminen und in Kleingruppen)
- Bereitschaft zur Bearbeitung von englischsprachigen Texten
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from Tu 01.02.2011 09:00 to Th 24.02.2011 09:00
- Registration is open from Tu 01.03.2011 09:00 to Fr 04.03.2011 09:00
- Deregistration possible until Fr 25.03.2011 10:00
Details
max. 20 participants
Language: German
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
- Friday 04.03. 08:00 - 13:00 (Kleiner Seminarraum, Garnisongasse 3/2. Stock, 1090 Wien)
- Friday 25.03. 08:00 - 13:00 (Studierraum, Garnisongasse 3/2. Stock, 1090 Wien)
- Friday 08.04. 08:00 - 13:00 (Kleiner Seminarraum, Garnisongasse 3/2. Stock, 1090 Wien)
- Friday 06.05. 08:00 - 13:00 (Kleiner Seminarraum, Garnisongasse 3/2. Stock, 1090 Wien)
- Friday 13.05. 08:00 - 13:00 (Kleiner Seminarraum, Garnisongasse 3/2. Stock, 1090 Wien)
- Friday 27.05. 08:00 - 13:00 (Studierraum, Garnisongasse 3/2. Stock, 1090 Wien)
- Friday 17.06. 08:00 - 13:00 (Kleiner Seminarraum, Garnisongasse 3/2. Stock, 1090 Wien)
- Friday 24.06. 08:00 - 13:00 STS Bibliothek, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/6. Stock, 1010 Wien
Information
Aims, contents and method of the course
Assessment and permitted materials
- Regular and active participation
- Drawing up and discussing reports on professional practice
- Final report of the internship
- Drawing up and discussing reports on professional practice
- Final report of the internship
Minimum requirements and assessment criteria
Reflection on practical experience in order to better understand one's own action in professional practice
Examination topics
The "Work Discussion" concept is based on the "Infant Observation" method developed by Esther Bick in the 1950s at the Tavistock Center in London. Seminar participants observe themselves in their work situation, draw up reports in a descriptive and narrative way, bring these reports into the seminar where they are read and discussed.
Reading list
- Klauber, T. (1999): Observation at work. In: Infant Observation. The International Journal of Infant Observation and its Applications 2 (Heft 3), 30-41
- Markowitsch, J.; Messerer, K.; Prokopp, M. (2004): Work paper discussion. In: Markowitsch et al. (2004): Handbuch praxisorientierter Hochschulbildung. Wien: WUV, 141-148
- Miller, L. (2002): The relevance of observation skills to the work discussion seminar. In: Infant Observation. The International Journal of Infant Observation and its Applications 5 (Heft 1), 55-72.
- Steinhardt, K. & Reiter, H. (2009): "Work Discussion" - Lernen durch Beobachtung und Reflexion von Arbeitsprozessen. In: Diem-Wille, G. & Turner, A. (Hrsg.): Ein-Blick in die Tiefe. Die Methode der Säuglingsbeobachtung und ihre Anwendungen. Stuttgart: Klett-Cotta
- Markowitsch, J.; Messerer, K.; Prokopp, M. (2004): Work paper discussion. In: Markowitsch et al. (2004): Handbuch praxisorientierter Hochschulbildung. Wien: WUV, 141-148
- Miller, L. (2002): The relevance of observation skills to the work discussion seminar. In: Infant Observation. The International Journal of Infant Observation and its Applications 5 (Heft 1), 55-72.
- Steinhardt, K. & Reiter, H. (2009): "Work Discussion" - Lernen durch Beobachtung und Reflexion von Arbeitsprozessen. In: Diem-Wille, G. & Turner, A. (Hrsg.): Ein-Blick in die Tiefe. Die Methode der Säuglingsbeobachtung und ihre Anwendungen. Stuttgart: Klett-Cotta
Association in the course directory
BM 23
Last modified: Mo 07.09.2020 15:37
- Analysing and discussing relevant literature
- Drawing up a final report of the internship