Universität Wien
Warning! The directory is not yet complete and will be amended until the beginning of the term.

190233 SE Bachelor's Paper II (2011W)

Psychoanalysis and cognition science in educational theory of the early childhood

10.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 19 - Bildungswissenschaft
Continuous assessment of course work

Registration/Deregistration

Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).

Details

max. 20 participants
Language: German

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

  • Saturday 01.10. 09:00 - 18:00 Seminarraum 5 Sensengasse 3a 1.OG
  • Saturday 26.11. 09:00 - 18:00 (Kleiner Seminarraum, Garnisongasse 3/2. Stock, 1090 Wien)
  • Saturday 10.12. 09:00 - 18:00 (Kleiner Seminarraum, Garnisongasse 3/2. Stock, 1090 Wien)

Information

Aims, contents and method of the course

Themes like sensory perception, memory, emotion, interpersonal relationship will be discussed against a background of cognition, embodiment and psychoanalysis

Assessment and permitted materials

Minimum requirements and assessment criteria

Examination topics

Reading list

Koukkou, M.: Leutzinger-Bohleber, M., Mertens, W. (Hrsg.): Erinnerung von Wirklichkeiten - Psychoanalyse und Neurowissenschaften im Dialog. Darin: Köhler, L.: Einführung in die Entstehung des Gedächtnisses. Und: Leutzinger-Bohleber, Pfeifer, Röckerrath: Wo bleibt das Gedächtnis
Greenspan, S. I., Benderly, B., L.: Die bedrohte Intelligenz. München 2001
Singer, W.: Der Beobachter im Gehirn. Frankfurt/M. 2002
Solms, M., Turnbull, O.: Das Gehirn und die innere Welt. Düsseldorf, Zürich 2004
Tomasello, M.: Warum wir kooperieren. Frankfurt/M. 2010
Winnicott, D. E.: Vom Spiel zur Kreativität. Stuttgart 12. Aufl. 2010
ders.: Reifungsprozesse und fördernde Umwelt. Gießen 2006.
ders.: Von der Kinderheilkunde zur Psychoanalyse. Gießen 2008

Association in the course directory

BM 25

Last modified: Mo 07.09.2020 15:37