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190271 SE Education, Biography and Age (2021W)
Biographical self-reflection and educational competence
Continuous assessment of course work
Labels
REMOTE
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from We 01.09.2021 06:30 to Tu 21.09.2021 09:00
- Deregistration possible until Mo 18.10.2021 09:00
Details
max. 25 participants
Language: German
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
Update 5.1.2022:
Ich möchte Sie hiermit darüber informieren, dass entsprechend der von der Universität Wien am 04.01.2022 herausgegebenen Regelungen zum Lehr- und Prüfungsbetrieb, die ab dem 10.01.2022 wirksam sein werden, unser Seminar in digitaler Form stattfinden wird.
Hierzu werde ich in erster Linie das Videokonferenzsystem Zoom und Moodle benutzen.
s.winheller@uni-bielefeld.deHier noch mal zur Vergegenwärtigung unserer Termine, die dann in digitaler Form stattfinden:Mittwoch 26.01. von 16.45h - 20.00h
Freitag 28.01. von 13.15h - 18.15h
Samstag 29.01. von 9.45h - 16.30h
Sonntag 30.01. von 9.45h - 16.30h
- Wednesday 26.01. 16:45 - 20:00 Digital
- Friday 28.01. 13:15 - 18:15 Digital
- Saturday 29.01. 09:45 - 16:30 Digital
- Sunday 30.01. 09:45 - 16:30 Digital
Information
Aims, contents and method of the course
Assessment and permitted materials
Certificate of achievement: Course Completion by a written seminar paper/proseminar paper of 12- max. 15 pages. Submission of the proseminar paper 31.03.2022.
Minimum requirements and assessment criteria
Mandatory participation in the so-called method workshop on 28.01. - 30.01.2022. Preparation and submission of the proseminar paper.
Examination topics
Content and practical experience in the seminar context.
Reading list
Dausien, B. & Thon, C. (2009): Gender. In: Andresen, S.; Casale, R.; Gabriel, T.; Horlacher, R.; Larcher Klee, S.; Oelkers, J. (Hrsg.): Handwörterbuch Erziehungswissenschaft. Weinheim u.a.: Beltz, S. 336-349.Gudjons, H./Pieper, M./Wagener, B. (1986): Auf meinen Spuren. Das Entdecken der eigenen Lebensgeschichte. Vorschläge und Übungen für pädagogische Arbeit und Selbsterfahrung. Reinbek.Gudjons, H./Wagener-Gudjons, B./Pieper, M./ (2008): Auf meinen Spuren. Übungen zur Biografiearbeit. Klinkhardt Verlag, Bad Heilbrunn.Graff, U. (2008): Gut zu wissen! Biografische Selbstreflexion und Genderkompetenz. In: Böllert, K. & Karsunky, S. (Hg.): Genderkompetenz in der Sozialen Arbeit. Wiesbaden, S. 63-76.Helsper, W. (2002): Lehrerprofessionalität als antinomische Handlungsstruktur. In: Kraul, M./Marotzki, W./Schwepp, C. (Hrsg.): Biographie und Profession. Klinkhardt Verlag, Bad Heilbrunn, S. 64-102.Lehmann, G., & Nieke, W.: (2000) Zum Kompetenz-Modell. Verfügbar unter: http://www.bildungsserver-mv.de/download/material/text-lehmann-nieke.pdf Markowitsch, H. J. & Welzer, H. (2005): Das autobiografische Gedächtnis. Hirnorganische Grundlagen und biosoziale Entwicklung. Stuttgart, Klett-Cotta.Prengel, A. (1993): Pädagogik der Vielfalt. Verschiedenheit und Gleichberechtigung in interkultureller, feministischer und integrativer Pädagogik. Leske und Budrich, Opladen.Würker, A. (2006): 'Wenn sich die Szenen gleichen…'. In: Dörr, M. & Müller, B, (Hrsg.). Nähe und Distanz. Ein Spannungsfeld pädagogischer Professionalität. Juventa Verlag, Weinheim, S. 123-139.Wahl, D. (2006): Lernumgebungen erfolgreich gestalten. Vom trägen Wissen zum kompetentem Handeln. 2. Auflage. Bad Heilbrunn: Klinkhardt.Winheller, S. (2015): Biographische Selbstreflexion und Genderkompetenz - Ein Seminarkonzept für die universitäre Lehramtsausbildung zum Umgang mit geschlechterbedingter Heterogenität in der Schule. In: Annette Bartsch, Juliette Wedl (Hg.). Teaching Gender? Geschlecht in der Schule und im Fachunterricht. Bielefeld: Transcript Verlag, S. 461-487.Winheller, S. (2017): (Gender-)Wissen Können Wollen: Geschlechterfokussierende Ansätze als Herausforderung für die Lehrer_innenbildung? Eine Frage der Konstruktion von Realität. In: Balzter, Nadine, Klenk, Florian Cristobal, Zitzelsberger, Olga (Hrsg.): Queering MINT. Impulse für eine dekonstruktive Lehrer_innenbildung. Opladen: Barbara Buderich, S. 197-211.
Association in the course directory
M7.1
Last modified: Fr 12.05.2023 00:18
In addition to the aspect of promoting action competence in the sense of pedagogical professionalism, the seminar concept also focuses on the content-related examination of aspects of professionalization in pedagogical contexts and the challenges of pedagogical antinomies in interactions. In the context of biographical self-reflection, ways of acting and strategies, role understandings as well as pedagogical attitudes that have been shaped by one's own biography are to be uncovered.
In addition to reading and discussing the basic texts, students will have the opportunity to deal with their own patterns of action (subjective theories) and reflect on them in a methods workshop. For this purpose, different methods of biographical self-reflection will be tried out in the large group of the seminar and in groups of a maximum of five persons, and these will subsequently be reflected upon and discussed with regard to possibilities of implementation in pedagogical practice.Perspectives/transfer: The seminar offers an optimal opportunity for theory-practice transfer for the educational science training of students and pedagogically active persons. The examination of one's own biography and the acquaintance with methods contribute to an increase in the ability to reflect and also enable the application of biographical methods in one's own practice. In this context, the change to a new learning culture under consideration of one's own biographical parts is an important aspect that is taken into account in this process of knowledge and has a lasting effect on one's own pedagogical practice and professionalization.Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)