Warning! The directory is not yet complete and will be amended until the beginning of the term.
190360 SE Theory of Educational Science IV: Education, Counseling and Human Development (2010W)
Biography as theoretical perspective on learning processes
Continuous assessment of course work
Labels
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from Mo 06.09.2010 09:00 to Su 19.09.2010 09:00
- Registration is open from Th 23.09.2010 09:00 to We 29.09.2010 09:00
- Deregistration possible until Sa 30.10.2010 10:00
Details
max. 25 participants
Language: German
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
- Monday 11.10. 18:30 - 20:00 Seminarraum 4 Sensengasse 3a 1.OG
- Monday 18.10. 18:30 - 20:00 Seminarraum 4 Sensengasse 3a 1.OG
- Monday 25.10. 18:30 - 20:00 Seminarraum 4 Sensengasse 3a 1.OG
- Monday 08.11. 18:30 - 20:00 Seminarraum 4 Sensengasse 3a 1.OG
- Monday 15.11. 18:30 - 20:00 Seminarraum 4 Sensengasse 3a 1.OG
- Monday 22.11. 18:30 - 20:00 Seminarraum 4 Sensengasse 3a 1.OG
- Monday 29.11. 18:30 - 20:00 Seminarraum 4 Sensengasse 3a 1.OG
- Monday 06.12. 18:30 - 20:00 Seminarraum 4 Sensengasse 3a 1.OG
- Monday 13.12. 18:30 - 20:00 Seminarraum 4 Sensengasse 3a 1.OG
- Monday 10.01. 18:30 - 20:00 Seminarraum 4 Sensengasse 3a 1.OG
- Monday 17.01. 18:30 - 20:00 Seminarraum 4 Sensengasse 3a 1.OG
- Monday 24.01. 18:30 - 20:00 Seminarraum 4 Sensengasse 3a 1.OG
- Monday 31.01. 18:30 - 20:00 Seminarraum 4 Sensengasse 3a 1.OG
Information
Aims, contents and method of the course
Ziel des Seminars ist es, in die biographietheoretische Perspektive auf Lern- und Bildungsprozesse einzuführen. Dazu werden im ersten Teil des Seminars einige Texte gelesen und diskutiert, in denen grundlegende Begriffe und Konzepte dieser Perspektive (z.B. Biographie, Autobiographie, Lebensgeschichte, Lebenslauf, Biographizität, etc.) behandelt werden. Anschließend geht es um die Frage, wie dieser Zugang für die Analyse und das Verstehen von Lern- und Bildungsprozessen nutzbar gemacht werden kann. Neben theoretischen Überlegungen werden dabei auch empirische Studien und deren Ergebnisse eine Rolle spielen. In der Abschlussdiskussion wird es um die Frage gehen, welche Konsequenzen und Anregungen sich aus einer biographietheoretischen Perspektive für die Gestaltung der Bildungspraxis ergeben.
Assessment and permitted materials
Minimum requirements and assessment criteria
Examination topics
selbstständige Lektüre grundlegender Texte
Diskussion im Plenum und in Kleingruppen
vorbereitete Inputs durch die Studierenden und die Seminarleitung
Diskussion im Plenum und in Kleingruppen
vorbereitete Inputs durch die Studierenden und die Seminarleitung
Reading list
Association in the course directory
M3d
Last modified: Mo 07.09.2020 15:37