Universität Wien
Warning! The directory is not yet complete and will be amended until the beginning of the term.

200278 SE Application seminar: Educational Psychology and Evaluation (2014S)

Konzeption eines Trainingsprogramms für LehrerInnen zur Umsetzung von gendersensiblem Unterricht in der Sekundarstufe

4.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 20 - Psychologie
Continuous assessment of course work

Registration/Deregistration

Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).

Details

max. 20 participants
Language: German

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

  • Tuesday 25.03. 18:30 - 21:45 Hörsaal H Psychologie KG Liebiggasse 5
  • Tuesday 08.04. 18:30 - 21:45 Hörsaal H Psychologie KG Liebiggasse 5
  • Tuesday 13.05. 18:30 - 21:45 Hörsaal H Psychologie KG Liebiggasse 5
  • Tuesday 20.05. 18:30 - 21:45 Hörsaal H Psychologie KG Liebiggasse 5
  • Tuesday 17.06. 18:30 - 21:45 Hörsaal H Psychologie KG Liebiggasse 5

Information

Aims, contents and method of the course

Assessment and permitted materials

Minimum requirements and assessment criteria

Examination topics

Reading list

Basisliteratur:

Schunk, D. H., Pintrich, P. R., & Meece, J. L. (2008). Motivation in education: theory, research, and applications. Upper Saddle River, N.J.: Pearson/Merrill Prentice Hall.

Pintrich, P. R. (2003). A motivational science perspective on the role of student motivation in learning and teaching contexts. Journal of Educational Psychology, 95(4), 667-686. doi:10.1037/0022-0663.95.4.667

Wigfield, A., Eccles, J. S., Schiefele, U., Roeser, R. W., & Davis-Kean, P. (2006). Development of Achievement Motivation. In W. Damon & N. Eisenberg (Eds.), Handbook of Child Psychology. John Wiley & Sons, Inc. Retrieved from http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/9780470147658.chpsy0315/abstract

Literatur zu Förderprogrammen:

Lüftenegger, M., van de Schoot, R., Schober, B., Finsterwald, M., & Spiel, C. (2013). Promotion of students' mastery goal orientations: does TARGET work? Educational Psychology, Advanced online publication. doi:10.1080/01443410.2013.814189

Lüftenegger, M., Wagner, P., Finsterwald, M., Schober, B., & Spiel, C. (2010). TALK - Ein Trainingsprogramm für Lehrkräfte zur Förderung von Lebenslangem Lernen in der Schule. In F. H. Müller, A. Eichenberger, M. Lüders, & J. Mayr (Eds.), Lehrerinnen und Lehrer lernen. Konzepte und Befunde zur Lehrerfortbildung (pp. 327-343). Münster: Waxmann.

Schober, B., & Ziegler, A. (2001). Das Münchner Motivationstraining (MMT): Theoretischer Hintergrund, Förderziele und exemplarische Umsetzung. Zeitschrift Für Pädagogische Psychologie, 15, 168-180. doi:10.1024//1010-0652.15.34.168

Ziegler, A., & Schober, B. (2001). Theoretische Grundlagen und praktische Anwendung von Reattributionstrainings. Regensburg: Roderer.

Association in the course directory

Last modified: Mo 07.09.2020 15:38