Warning! The directory is not yet complete and will be amended until the beginning of the term.
210026 UE BAK4.1: UE Empirical research using qualitative methods (2018S)
Continuous assessment of course work
Labels
A registration via u:space during the registration phase is required. Late registrations are NOT possible.
Students who miss the first lesson without prior notification will lose their seat in the course.Follow the principles of good scientific practice.The course instructor may invite students to an oral exam about the student’s written contributions in the course. Plagiarized contributions have the consequence that the course won’t be graded (instead the course will be marked with an ‘X’ in the transcript of records).
Students who miss the first lesson without prior notification will lose their seat in the course.Follow the principles of good scientific practice.The course instructor may invite students to an oral exam about the student’s written contributions in the course. Plagiarized contributions have the consequence that the course won’t be graded (instead the course will be marked with an ‘X’ in the transcript of records).
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from Mo 05.02.2018 08:00 to Mo 19.02.2018 08:00
- Registration is open from We 21.02.2018 08:00 to Mo 26.02.2018 08:00
- Deregistration possible until Fr 16.03.2018 23:59
Details
max. 40 participants
Language: German
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
Die Termine am 25. Mai und am 15. Juni sind Ersatztermine, die je nach Lernfortschritt der Gruppe optional zum Einsatz kommen können.
- Friday 09.03. 16:45 - 18:15 Hörsaal 42 Hauptgebäude, 2.Stock, Stiege 7
- Saturday 10.03. 09:00 - 12:30 Hörsaal 2 (H2), NIG 2.Stock
- Friday 16.03. 16:45 - 18:15 Hörsaal 42 Hauptgebäude, 2.Stock, Stiege 7
- Friday 23.03. 16:45 - 18:15 Hörsaal 42 Hauptgebäude, 2.Stock, Stiege 7
- Friday 13.04. 16:45 - 18:15 Hörsaal 42 Hauptgebäude, 2.Stock, Stiege 7
- Friday 20.04. 16:45 - 18:15 Hörsaal 42 Hauptgebäude, 2.Stock, Stiege 7
- Friday 27.04. 16:45 - 18:15 Hörsaal 42 Hauptgebäude, 2.Stock, Stiege 7
- Friday 04.05. 16:45 - 18:15 Hörsaal 42 Hauptgebäude, 2.Stock, Stiege 7
- Saturday 05.05. 09:00 - 12:30 Hörsaal 3 (H3), NIG 2. Stock
- Friday 25.05. 16:45 - 18:15 Hörsaal 42 Hauptgebäude, 2.Stock, Stiege 7
- Friday 15.06. 16:45 - 18:15 Hörsaal 42 Hauptgebäude, 2.Stock, Stiege 7
- Friday 22.06. 16:45 - 18:15 Hörsaal 42 Hauptgebäude, 2.Stock, Stiege 7
- Friday 29.06. 16:45 - 18:15 Hörsaal 42 Hauptgebäude, 2.Stock, Stiege 7
Information
Aims, contents and method of the course
Assessment and permitted materials
Die Note setzt sich zusammen aus der Präsentation der Ergebnisse der Gruppenarbeit (25% der Note), dem Verfassen eines kurzen Forschungsberichtes zur Gruppenarbeit (51% der Note) sowie der aktiven Mitarbeit während der Übung (24% der Note).
Minimum requirements and assessment criteria
Die Teilleistungen bestehen aus Gruppenarbeit, Präsentation, Forschungsbericht und Mitarbeit. Maximal dreimaliges Fehlen wird entschuldigt.
Examination topics
Reading list
Da es sich um eine praxisorientierte Übung handelt, gibt es nur drei Pflichttexte:Hermanns, H. (2005). Interviewen als Tätigkeit. Qualitative Forschung. Ein Handbuch. U. Flick, E. van Kardoff and I. Steinke. Reinbeck, Rowohlt: 360-368.
Hopf, C. (2005). Qualitative Interviews. Ein Überblick. Qualitative Forschung. Ein Handbuch. U. Flick, E. van Kardoff and I. Steinke. Reinbeck, Rowohlt: 349-359.
Meuser, M. und Nagel, U. (1991): ExpertInneninterviews - vielfach erprobt, wenig bedacht: ein Beitrag zur qualitativen Methodendiskussion. In: Garz, D. und Kraimer, K. (Ed.): Qualitativ-empirische Sozialforschung: Konzepte, Methoden, Analysen. Opladen, Westdeutscher Verlag: 441-471.Die Literatur wird am Moodle bereitgestellt.
Hopf, C. (2005). Qualitative Interviews. Ein Überblick. Qualitative Forschung. Ein Handbuch. U. Flick, E. van Kardoff and I. Steinke. Reinbeck, Rowohlt: 349-359.
Meuser, M. und Nagel, U. (1991): ExpertInneninterviews - vielfach erprobt, wenig bedacht: ein Beitrag zur qualitativen Methodendiskussion. In: Garz, D. und Kraimer, K. (Ed.): Qualitativ-empirische Sozialforschung: Konzepte, Methoden, Analysen. Opladen, Westdeutscher Verlag: 441-471.Die Literatur wird am Moodle bereitgestellt.
Association in the course directory
Last modified: Mo 07.09.2020 15:38
• Was ist qualitative Forschung
• Anwendungsgebiete und Grenzen
• Gütekriterien
• Das eigene Erkenntnisinteresse benennen
• Forschungsfrage finden/formulieren
• Operationalisierung der Frage
• Methodenwahl
• Durchführung verschiedener Interviewformen bzw. Fokusgruppen
• Transkription
• Bildung von Kategorien
• Auswertung der Daten
• Verfassung einer analytischen Zusammenfassung
Diese Arbeiten werden in Form kleiner Gruppen unter Anleitung des Lehrveranstaltungsleiters zu selbst gewählten Themen durchgeführt.